Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)?

Funderar på att skaffa en grönlandspaddel att ha som reservpaddel och då den ska vara reserv vill jag ha den delbar och därför i kol- eller glasfiber. Någon som kan tipsa om någon prisvärd. Då jag sökte hittade jag knappt något under 3500 vilket jag tycker var lite dyrt för reservpaddel och hoppas någon kan tipsa om billigare. Skarvhylsa kan jag ju eftermontera själv men föredrar att köpa färdigt från början.
Min vanliga paddel är omkring 225cm lång så en motsvarande längd vore önskvärt men inte så kritiskt då den ju som sagt mest är tänkt som reserv.

/Patrik
 
För ett par år sedan köpte jag Seahawk delbar grönlandspaddel i kolfiber. Jag har ingen uppfattning om den är bra att paddla med för jag har den bara som reservpaddel förvarad på sidorna inne i sittbrunnen.
Jag såg att Söderkajak har nedsatt pris just nu och det hade de när jag köpte min också.
 
Jag har inga förslag, men undrar om det är viktigt att paddeln är delbar? Jag har min (hembyggda) reservgrönlandspaddel liggande odelad på däck. Jag ser inga nackdelar med arrangemanget, och det har den trevliga poängen att den kan tas i bruk på någon sekund. Skulle huvudpaddeln brista i besvärlig sjögång (jo, det har hänt mig en gång), vill man inte sitta och pilla ihop en delad paddel ...
 
Jag har inga förslag, men undrar om det är viktigt att paddeln är delbar? Jag har min (hembyggda) reservgrönlandspaddel liggande odelad på däck. Jag ser inga nackdelar med arrangemanget, och det har den trevliga poängen att den kan tas i bruk på någon sekund. Skulle huvudpaddeln brista i besvärlig sjögång (jo, det har hänt mig en gång), vill man inte sitta och pilla ihop en delad paddel ...

Delbarheten är mer för lättare transport då jag inte paddlar själv (då kajaken åker biltak). Lättare att packa ner en delbar paddel. Jag tänker också ha paddeln monterad då den agerar reserv under paddling.

Jag har också knäckt både delbar och och odelbar paddel vid rollförsök med flottör och felaktig teknik men att paddla av den, det låter imponernade. hade du glapp som försvagat över lång tid, lite utmattnig i varje paddeltag?

/Patrik
 
Delbarheten är mer för lättare transport då jag inte paddlar själv (då kajaken åker biltak). Lättare att packa ner en delbar paddel. Jag tänker också ha paddeln monterad då den agerar reserv under paddling.

Jag har också knäckt både delbar och och odelbar paddel vid rollförsök med flottör och felaktig teknik men att paddla av den, det låter imponernade. hade du glapp som försvagat över lång tid, lite utmattnig i varje paddeltag?

/Patrik

Vad som hände vad att paddeltagen på vänster sida började kännas konstiga, som om paddeln inte riktigt fäste genast. Så jag tittade efter och såg att paddelbladet vickade fram och tillbaks under paddeltagen. Efter några paddeltag till brast paddeln helt. Kanske hade paddeln i något skede fått en smäll som skapat en spricka/försvagning, som sedan förvärrades under paddlingen. Men det är bara spekulationer; jag vet inte.
 
Nu har jag ingen resevpaddel än. Men skulle jag skaffa en så är det förmodligen en GP-stormpaddel i gran jag siktar på. Max 180cm lång, ej delbar och monterat på sidan av fördäcket för snabb access.
Åker reservpaddeln fram så är det för att rädda mig ur en besvärlig situation, inte för att fortsätta med full fart i 3h till, därför kan jag kompromissa med prestanda tillförmån för enkelheten och att den är robust. Dessutom kan en GP-paddel tillverkas för några hundralappar, varför lägga ut tusentals kronor på något man kanske aldrig behöver mera ännett fåtal gånger i livet?
 
Jag såg att Söderkajak har nedsatt pris just nu och det hade de när jag köpte min också.
[/QUOTE]
Jag tror de nästan alltid har nedsatt pris på många grejer. Det betyder förstås inte att paddeln inte är prisvärd, men de är en av flera företag som konstant försöker få det att framstå som om de har nedsatt pris, när det i själva verket är deras ordinarie pris.
 
Funderar på att skaffa en grönlandspaddel att ha som reservpaddel och då den ska vara reserv vill jag ha den delbar och därför i kol- eller glasfiber. Någon som kan tipsa om någon prisvärd. Då jag sökte hittade jag knappt något under 3500 vilket jag tycker var lite dyrt för reservpaddel och hoppas någon kan tipsa om billigare.
/Patrik
Hej! Jag är lite nyfiken, eftersom jag själv funderar över samma. Hittade du något vettigt?
 
En reservpaddel bör va lika bra som ens ordinarie tycker jag. Inte så kul att behöva avbryta semestern/turen bara för att den ordinarie gick av och reservpaddeln är nåt mindre bra, eller som man inte är van vid. Har man knappt använt en grönlandspaddel bör man väl träna sig lika säker på den som den andra innan turen iaf. Är man långt ut på öppet hav i vågor och man knäcker en, så vill man inte dra fram en biltemapaddel för 150 kronor och sen tro att det ska gå bättre med den :)
 
Hej! Jag är lite nyfiken, eftersom jag själv funderar över samma. Hittade du något vettigt?

Fick ett erbjudande via PM som jag nappat på, dock med lite överenskommen fördröjd leverans så det är "på gång" men inte avslutat. Jag paddlar ändå inte i så kallt vatten som nu så jag kan vänta lite till.

Såklart ska man inte ha något dåligt som reserv (gäller paddel, extrakläder eller vad som helst) och jag kommer att öva paddling mm med grönlandpaddeln också, men den är ju smidig att ha uppe på fördäck.
Kanske jag blir så förtjust att jag vill ha grönsland som förstaval, men då jag provat tidigare har jag föredragit vanlig "europaddel" framför båd ving- och grönlands-dito.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
Brundin Hitta bra och billig kajak i Uppsala/Stockholm Paddling allmänt 2
lus Billig kajk Paddling allmänt 3
noh8 Göra billig kajak segelbar Paddling allmänt 1
xxara HUR billig kajak går att få tag på? Paddling allmänt 11
jjjjy66 Billig kajakvagn! Paddling allmänt 1
severin billig kajak på kajakimporten.nu Paddling allmänt 6
S Johansson Billig kanot Paddling allmänt 7
Strmbrg Billig stol och batterikoll Paddling allmänt 4
MZS Billig kajak !! Paddling allmänt 4
katt Billig gelcoat? Paddling allmänt 1
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 14
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
sveom Grönlandspaddel och teknik Paddling allmänt 9
manlan Paddlingsteknik grönlandspaddel Paddling allmänt 1
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
melleand Grönlandspaddel tillsammans med normal havskajak? Paddling allmänt 4
Kalle E Grönlandspaddel - evolutionsteorins värsta fiende? Paddling allmänt 21
hs Nackdelar med grönlandspaddel Paddling allmänt 205
ABL Grönlandspaddel för nybörjare ? Paddling allmänt 7
Hutt Paddlingsteknik-grönlandspaddel Paddling allmänt 0
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
Vill gärna ha tips på kajakförvaring utomhus.. Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.