Billig Cykel...

Har planerat att åka på cykelsemester nästa år och letar efter en "billig" cykel, som ska kunna ha packväskor fram och bak, då jag inte har tänkt att lägga ner en förmögenhet på en värstinghoj, så undrar jag om någon har några tips om märken, modeller & pris, upp till ca 6000 kr. Hojen ska också användas till&från jobbet.

Biltema (nu svor jag väl i kyrkan...) har en hoj för 2990 kr, YOSEMITE "Silver Apron"
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=758&iItemId=43289
Som grön på långcykling tycker jag den verkar ok, för det priset.
 
Helt klart ett alternativ!

Jag kollar självklart på beg. marknaden också, använder dock http://www.annonsguiden.nu/ de tar och visar annonser från flera olika köp/sälj sajter.
Problemet är att det kan bli svårt att hitta något i närheten, man vill gärna testa (ögon i fingrarna!)innan man köper något...
och på annons lämnas ofta "rh garanti", och med tanke på alla stulna hojar som måste ta vägen någon stans kan man nog gå på en riktig näsbränna, köper man från en affär vet man ju ivarje fall vem som ska få f*n om prylen strular.
 
Många cykelbutiker drar igång sina reor nu, och det är guldläge att fynda.

För din budget på 6000 kan du på en cykel som kostat nära 10000 SEK. Garanterat bättre (det är iofs det mesta) än biltema. Appropå garanti och service... Hur bra service tror du att du får om du rullar in hojjen på biltema och säger att du har (till exempel) problem med vevlagret? Dom vet troligen inte ens vad ett vevlager är.

/Mattias
 
Jo, det har du rätt i, men vad jag menar är att när man köper en ny cykel från butik, så har du garanti (vad den nu är värd), köper du beg. blir det svårare att lösa problem med en säljare som kanske inte är intresserad av att avhjälpa ev problem, han har ju redan fått betalt!

Hade tänkt och kolla hos våra lokala cykelhökare nu under hösten, om det finns några lämpliga hojar. Ska kolla våra lokala auktioner, kanske pantbanken har några till salu.

Kanske ska kolla på COOP Forum har hört de har hojar de heter visst Logan... (Jag skojar!)
 
mlindstrom; sa:
Många cykelbutiker drar igång sina reor nu, och det är guldläge att fynda.

För din budget på 6000 kan du på en cykel som kostat nära 10000 SEK. Garanterat bättre (det är iofs det mesta) än biltema. Appropå garanti och service... Hur bra service tror du att du får om du rullar in hojjen på biltema och säger att du har (till exempel) problem med vevlagret? Dom vet troligen inte ens vad ett vevlager är.

/Mattias

Precis det kan jag berätta om faktiskt. Jag köpte, mest av nyfikenhet, en fullfjädrad hoj på Biltema. Att det inte var en guldhoj visste jag redan från början, inga snabbkopplingar å rejält tung. Redan efter ett par dar av cykling gick vevlagret tungt. Beväpnad med kvitto gick jag till affären och lämnade in cykeln för rep. En vecka senare fick jag hämta densamma och nu gick lagret lätt igen. Alltför lätt, skulle de strax visa sej, lagret var nämligen glapp! Vis av skadan beslöt jag mej för att själv kolla upp vad som hänt. Då upptäckte jag att de visserligen bytt lager, men skruvat in lagerskålen snett, och fortsatt dra tills det tog stopp, med påföljd att lagret blev glappt. Med lite tur fick jag in gängorna rätt och nu går det att cykla igen. Men några cykelgenier jobbar det nog inte på Biltema.
 
De som själva cyklar på hojar som kostat femsiffrigt brukar inte vara särskilt positiva till billiga cyklar. Det är väl samma fenomen som Hilleberg: Man vill inte erkänna att det finns billigare saker som skulle fungera lika bra.

Sambon och jag köpte för många år sen varsin Logan-cykel på Coop Forum (de kostade 3000 då, men det var nästan 10 år sen), de har vi cyklat två somrar på Gotland med och sen använt regelbundet hemma (med barnstolar och cykelkärra efter att vi fått barn). Vet inte om man ska kalla det långcykling iofs, för fantasterna här så är väl 50 mil mer en förmiddagsetapp än en veckoetapp. Men vi har ju då cyklat en hel del i skogen, på stränder och i vattenfyllda traktorspår tvärs över en strandäng.

Det enda som gått sönder (av sig självt) på våra cyklar är däcken (som spruckit). Fast då ska det ju villigt erkännas att jag har demonterad och gått igenom allt på cyklarna utom vev- och styrlager. Tyckte liksom att ska man ut och cykla sådär så bör man ju kunna meka med cykeln själv. Fast den knäckta framgaffeln som jag råkade ut för i Slite fick jag ju lämna in för att få fixad. Tips: Är du på väg ner i en grop i asfalten så tvärnita inte precis när du kör ner i gropen, det är inget kul att nästan volta med hojen.

Glöm inte bort att du kommer behöva väskhållare fram också, det sitter sällan monterat från början. Och köper du en sån där föreslagen 10000-kronors som reas för 6000 sitter det nog inte nån packhållare bak heller så de där 6000 hinner bli 6500 innan du kan sätta på dina väskor på cykeln (och väskorna är inte gratis heller).

Alla såna där små tillbehör kostar en del så det sticker iväg rätt snabbt om man inte har tänkt på det i förväg. Flaskhållare, packväskor, pump, verktyg etc behöver man ju också, och ska man cykla på natten måste man ha lyse.

Visst är en cykel för 10000 bättre, men frågan är om du behöver så pass bra cykel? Skulle man alltid köpa det "bästa" så skulle plånboken bli rätt tunn till slut.

[Ändrat av nermander 2003-09-01 kl 08:27]
 
ang. Logancykel

Jag tror inte att det är något fel på Logancyklarna, det var menat som ett skämt, kanske inte var tillräckligt tydlig.

Har kollat på väskor, pakethållare, tält mm mycket av det man har använt när man vandrar går att använda vid cykling men det kommer att behöva att kompleteras, därför vill jag börja med att komma lite billigare undan i början och byta upp mig vart efter.

Den cykel jag kör på nu, är en gammal militär hoj, kallad "grönafaran"
( http://medlem.spray.se/gronafaran/ )
Jag brukar plåga hojen (och mig själv) med lite längre utflykter så också i helgen Eskilstuna - Hjälmaresund - Julita - Eskilstuna ca 80 km på en förmiddag.

Så jag har svårt att se att jag kunde få tag på något mindre lämpat för långcykling än det jag har!
 
Visst kan man använda det mesta av det man har för vandring till cykling, men det är alla de där små detaljerna som trots allt behöver kompletteras som kostar mer än man tror.

Inget av det jag räknat upp ovan är väl sånt du använder för vandring? Och en sak kan jag säga: Kör INTE med enbart packning bak (det gjorde vi första gången). Fast hade jag haft allt bak när jag körde ner i gropen i Slite hade jag nog inte varit så nära att slå runt som jag var:)

(Jag stod alltså på framhjulet och cykeln tippade åt sidan istället för framåt så jag slog i backen med sidan istället för skallen.)

Men som sagt var, inget ont om dyra cyklar, de är bara dyra... Det är klart att planerar man att cykla hela semestern de närmsta åren så är en cykel värd pengarna, men vill man bara prova på och främst ska ha cykeln till/från jobbet så är det nog vettigare att sikta lägre.

De flesta som har dyra cyklar för långfärd brukar ha en billigare cykel för turer till jobbet, affären och sånt.
 
Sorry, jag svarade innan jag riktigt läst igenom vad du skrev.

Alla såna där små tillbehör kostar en del så det sticker iväg rätt snabbt om man inte har tänkt på det i förväg. Flaskhållare, packväskor, pump, verktyg etc behöver man ju också, och ska man cykla på natten måste man ha lyse.

Hittils har jag inte använt något av det vid vandring...

Blir det så man fastnar för långcykling blir det självklart att man skaffar sig en bra hoj avsedd för just det, en dyr cykel vågar man knappt vända ryggen till här i Eskilstuna, däremot är det förhoppningsvis inte så många som snor biltema hojar...

Att köpa väskor och annat som behövs kommer att vara nog så dyrt, och jag har tänkt att ha väskor fram, vet inte hur jag ska få plats med allt annars...
 
greendanger; sa:
Att köpa väskor och annat som behövs kommer att vara nog så dyrt, och jag har tänkt att ha väskor fram, vet inte hur jag ska få plats med allt annars...

Det är inga större problem att få plats med grejerna där bak. Vi köpte rätt billiga väskor på Sportex (inte ett dugg vattentäta, men det löste vi som sagt var med de klassiska sopsäckarna). Vi köpte nån lite större "dubbelväska" också, men den var inget bra för när den var packad gick det knappt att öppna den utan att ta av den från cykeln...

I alla fall, de väskorna vi har tror jag är på ungefär 25 liter vardera, det blir alltså 50 liter i sidoväskor bak. Sen körde vi med packpåsar modell "rulle" med bland annat kläder och sovsäckar i. Och liggunderlagen överst på traven. Det var inga större problem med volymen, men tyngdpunkten kom långt bak och högt upp (och det var det året vi lyckades förvirra oss ut på en sandstrand... det är INTE lätt att leda en baktung cykel i lös sand:).

Vi hade varsin liten 30-liters rygga också, mest tänkta för "utflykter" från cyklarna, där hade vi typ bara regnkläder. Första året hade vi bara halvliters vattenflaskor och en hållare vardera, så vi hade 1,5-liters PET instoppade i liggunderlagen. Sen köpte vi 1-litersflaskor, packhållare fram och dubbla flaskhållare (så vi hade 2 liter var på cykeln). Och 4 till såna där packväskor.
 
Jag har alltid stora packväskor på lowrider fram, och jag börjar alltid att fylla dem till bristningsgränsen innan jag börjar lasta bak. Det ger så bra fördelning av tyngden över båda hjulen som är möjligt, och även en låg tyngdpunkt som gör att cykeln går rakt även i låg fart. Nackdelen är att man inte kan väja sådär himla snabbt och man får passa sej för att svänga brant, då kan väskorna fastna på trottoarkanter eller i marken. Väskorna bak får ta emot tält å sovsäck å sånt. Jag lastar inget på pakethållaren för då har jag tagit med mej för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stajo Billig bra cykel? Långcykling 7
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
SeekOut Billig packlösning Långcykling 37
melvin_f Bra och billig cykelväska Långcykling 9
Lucas.vM Billig stålramshoj för långfärd? Långcykling 9
castrobal Tips o en billig o bra cykeldator?? Långcykling 20
Drifter Söker tips om lätt, billig XC ram Långcykling 0
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.