Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland

Hej,
Kul att någon har varit där, har frågat tidigare om just Kevo parken men har inte fått svår. Den står på min lista...
 
Hej!

Officiella infosidan för Kevo finns här: http://www.utinaturen.fi/utflyktsmal/ovrigaskyddsomraden/kevo/Sidor/Default.aspx

Vi gick igenom Kevo från söder nära Sulaoja, då vi först gick igenom Muotka vildmarksområde, och avslutade vid Kenesjärvi. Det går bussar några gånger per dag till båda ändorna av leden från Rovaniemi via Ivalo. I den här riktningen är leden lite lättare, då avsultningen ligger lägre än början, och dessutom säger många att utsikterna är bättre. Hur som helst lönar det sig alltid att titta även bakåt ibland, vilken rikting man än går i. Kanjonen ger fina utsikter åt alla håll.

Leden är för det mesta bra stig, förutom i de lägre liggande partierna där stenar, trädrötter och lera gör det lite jobbigt. Brantare backar har välbyggda trappor, och dom större vaden (4st) är säkrade med vaijrar över. Det finns även några fasta kåtor och gammen med kaminer, där man kan torka upp sin utrustning vid behov. Annors får man slå upp tältet enbart på utgivna plattser, och även andra restriktioner till allemansrätten gäller, då området är naturreservat.

Tidsmässigt kunde man göra leden med två övernattningar, om man kommer iväg tidigt och inte behöver passa in ankomsten i andra ändan till nån viss busstidtabell. 3-4 nätter är dock vanligare, och vi träffade även ett äldre par som tänkte använda en hel vecka på leden.

Fråga gärna, om det är nåt speciellt du undrar över.

H. Micke
 
Tack för infon. Ja, i Finland är trätrappor vanliga vid branta partier. Vad jag vet så finns ödesstugor på leden, tält borde vara överflödig, eller?
Mvh. Veni
 
Hej

På Kevoleden finns bara en egentlig ödestuga för övernattning. Den ligger vid Ruktajärvi strax före södra reservatsgränsen. Sen om man väljer att gå rundan till Guivi upp mot norr i stället för att gå igenom hela kanjonen finns det två stugor till.

Längs med egentliga Kevoleden finns tältplattser med eldstad, vedlider och utedass med lämpliga mellanrum. Vid dessa finns två med torvgammen, och två med fasta kåtor byggda av faner. Dessa är egentligen rastskydd, och det finns rikligt med tältplattser röjda runt dem. Båda torvgammerna har rätt dålig ventilation, så man blir nog rejält inrökt om man vill sova i dom. Kåtorna såg igen ut att vara OK för övernattning i nödfall, men jag tror dom kan vara rejält kalla om natten, om man inte håller kaminen igång: Kala väggar, höga till tak och ingen isolering. Tält kan vara varmare och bekvämare, och speciellt i nordänden är det en ganska lång sträcka från sista lägerplatsen med kåta till ledens slut. Tält är definitivt bra att ha, om inte t.o.m. ett måste.

-Micke
 
Hej,
hittade det inlägget för 11 år sedan och redan då var jag intresserad om Kevoleden men inte blivit av. Men i år i början av September ska det bli en vandring genom Kevo NP. Har inte bestämt om det ska bli Guivi leden eller längs Canyon, kanske både. Den ena beskrivs som rätt svår. Jag har ett dålig knä därför undrar hur svår. Kanske någon jämförelse med annan led (har vandrat mycket uppe i norr och utomlands).
Nu har jag kollat lite hur man kan ta sig ditt från Göteborg. Det enklaste verkar vara flyg till Helsingfors och vidare till Ivalo. Men sedan vet jag inte hur jag kommer till startpunkten Sulaoja. När jag försöker googla med buss från Ivalo till Sulaoja kommer jag till Estland. Så vilket är närmaste ställe för att komma till startpunkten Sulaoja? Eller är det rent av bättre att komma från Karasjok?
Hoppas någon vet?
 
Hej,
hittade det inlägget för 11 år sedan och redan då var jag intresserad om Kevoleden men inte blivit av. Men i år i början av September ska det bli en vandring genom Kevo NP. Har inte bestämt om det ska bli Guivi leden eller längs Canyon, kanske både. Den ena beskrivs som rätt svår. Jag har ett dålig knä därför undrar hur svår. Kanske någon jämförelse med annan led (har vandrat mycket uppe i norr och utomlands).
Nu har jag kollat lite hur man kan ta sig ditt från Göteborg. Det enklaste verkar vara flyg till Helsingfors och vidare till Ivalo. Men sedan vet jag inte hur jag kommer till startpunkten Sulaoja. När jag försöker googla med buss från Ivalo till Sulaoja kommer jag till Estland. Så vilket är närmaste ställe för att komma till startpunkten Sulaoja? Eller är det rent av bättre att komma från Karasjok?
Hoppas någon vet?
En bra beskrivning av en Kevotur finns här https://www.utsidan.se/blogs/ettfinlandssvensktuteliv/en-hostvandring-i-kevo-naturreservat.htm . Turen är inte svår. Att gå en runda Sulaoja-Kuivi-Fiellunputous-Sulaoja är lättare än att gå mellan ändpunkterna Sulaoja-Kenestupa.

Det går buss mellan Ivalo och Karasjok, och Sulaoja ligger utefter vägen. Sök på Karigasniemi i reseplaneraren. Karigasniemi ligger ungefär 10 km från Sulaoja/Suttesája. Det går även buss mellan Ivalo och Utsjoki. Ledens norra ände är ungefär vid Patoniva utefter den vägen. Så till båda ändpunkterna går det att ta sig med buss.
 
En bra beskrivning av en Kevotur finns här https://www.utsidan.se/blogs/ettfinlandssvensktuteliv/en-hostvandring-i-kevo-naturreservat.htm . Turen är inte svår. Att gå en runda Sulaoja-Kuivi-Fiellunputous-Sulaoja är lättare än att gå mellan ändpunkterna Sulaoja-Kenestupa.

Det går buss mellan Ivalo och Karasjok, och Sulaoja ligger utefter vägen. Sök på Karigasniemi i reseplaneraren. Karigasniemi ligger ungefär 10 km från Sulaoja/Suttesája. Det går även buss mellan Ivalo och Utsjoki. Ledens norra ände är ungefär vid Patoniva utefter den vägen. Så till båda ändpunkterna går det att ta sig med buss.
Toppen, tack för länk och info!
 
Om du väljer att gå rundturen via Guivi, tycker jag att du ska gå Sulaoja - Fiellun putous - Guivi -Sulaoja. Så får du bättre vyn av kanjonen. Passa på att göra en topptur till fjället Guivi 640,5 m, där du har en bra vy av norska fjäll mot väst. Vi gick den turen år 2014, mycket lätt att gå, om du klarar de där trappor.
 
Om du väljer att gå rundturen via Guivi, tycker jag att du ska gå Sulaoja - Fiellun putous - Guivi -Sulaoja. Så får du bättre vyn av kanjonen. Passa på att göra en topptur till fjället Guivi 640,5 m, där du har en bra vy av norska fjäll mot väst. Vi gick den turen år 2014, mycket lätt att gå, om du klarar de där trappor.
Tack, rundturen via Guivi beskrivs som relativ lätt. Medans Kevoleden via kanjonen som mycket svårt. Är lite sugen på att vandra bägge, göra rundturen först och sedan kanjonen.
Vanligt höga trappsteg i sig är jobbiga men går bra för knäet. Det är de höga kliven som mitt knä inte gilla och särskild när det går neråt. Går med lätt packning och stavar dock.

Tänkte sedan efter avslutat vandring i Kevo att ta mig vidare till Norge, Varanger halvön kanske och vidare till Senja. Jag har hela September på mig.
Vet från tidigare inlägg att du knallat omkring där uppe. Finns det leder att gå på Varanger? Eller är det något annat jag inte bör missa?
 
Tänkte sedan efter avslutat vandring i Kevo att ta mig vidare till Norge, Varanger halvön kanske och vidare till Senja. Jag har hela September på mig.
Vet från tidigare inlägg att du knallat omkring där uppe. Finns det leder att gå på Varanger? Eller är det något annat jag inte bör missa?

Jag har bara gjort en vandring på 8 dagar och 157 km i Varanger halvöya nationalpark. Först och främst bör du nog beställa kartor från kartbutikken.no, som täcker arean, 1:50000 Norge-serie. Det finns nog leder från kusten till fjället på några ställen, vi gick från Vadsö till Nattfjelldal längs en stig. Därefter på fjället finns det inte mycket leder, men det är lättgått och du kan gå fritt vart du än vill. Några sevärdigheter kan vara Nattfjelldalen, Björnskardet, Skipskjölen 633 m, Sandfjorddalen, kanjonen av Skallelva. Observera, att det finns bara en bro över Komagelva ( se norgeskart.no ). På september kan vädret vara utmanande där. Öppna stugor är Ragnarokk, Björnskardhytta och Telegrafhytta i nordöst.
IMG_5394.JPG

IMG_5540.JPG
 
Även jag har gått en del i och omkring Varangerhalvøya nationalpark och kan bara hålla med Sauvakavelija. Man kan gå dit näsan pekar men i och med att det är så öppet så kan det i september bli obekvämt om vädret blir dåligt. Parken liknar ingen annan norsk nationalpark jag känner till. Den är mycket besöksvärd. Det är lite udda att avsluta eller påbörja sin fjälltur med att sitta vid ett fågelberg och titta på valar :) . Några sevärdheter rörande natur och kultur finns beskrivna till exempel här https://varangerhalvoya.no/opplevelser/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Mange_S Video från Sarek Fjällvandring 23
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.