Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland

Jag har bara gjort en vandring på 8 dagar och 157 km i Varanger halvöya nationalpark. Först och främst bör du nog beställa kartor från kartbutikken.no, som täcker arean, 1:50000 Norge-serie. Det finns nog leder från kusten till fjället på några ställen, vi gick från Vadsö till Nattfjelldal längs en stig. Därefter på fjället finns det inte mycket leder, men det är lättgått och du kan gå fritt vart du än vill. Några sevärdigheter kan vara Nattfjelldalen, Björnskardet, Skipskjölen 633 m, Sandfjorddalen, kanjonen av Skallelva. Observera, att det finns bara en bro över Komagelva ( se norgeskart.no ). På september kan vädret vara utmanande där. Öppna stugor är Ragnarokk, Björnskardhytta och Telegrafhytta i nordöst.Visa bilaga 41048
Visa bilaga 41049
Tackar för infon. Jag har laddat ner både Norge och Finlandskarta i respektive offline app. Men ska skaffa mig en papperskarta också. Bilderna är från Kevo NP?
 
Även jag har gått en del i och omkring Varangerhalvøya nationalpark och kan bara hålla med Sauvakavelija. Man kan gå dit näsan pekar men i och med att det är så öppet så kan det i september bli obekvämt om vädret blir dåligt. Parken liknar ingen annan norsk nationalpark jag känner till. Den är mycket besöksvärd. Det är lite udda att avsluta eller påbörja sin fjälltur med att sitta vid ett fågelberg och titta på valar :) . Några sevärdheter rörande natur och kultur finns beskrivna till exempel här https://varangerhalvoya.no/opplevelser/
Tack, tycker du det är rent av dumtristig att vandra i September på Varanger?
Med höstfärger blir allting så mycket vackrare och förhoppningsvis chansen att beskåda norrsken blir större. Har visserligen sett det förr men är något man inte kan få nog av.
Kanske bör jag uppdatera mitt tältval, får se.
 
Tack, tycker du det är rent av dumtristig att vandra i September på Varanger?
Nej, nej, absolut inte. Men det ÄR kustnära och till stor del öppet. Här en illustrativ höstfärgsbild https://www.norgesnasjonalparker.no/nasjonalparker/varangerhalvoya/
Med höstfärger blir allting så mycket vackrare och förhoppningsvis chansen att beskåda norrsken blir större. Har visserligen sett det förr men är något man inte kan få nog av.
Kanske bör jag uppdatera mitt tältval, får se.
 
Tackar för infon. Jag har laddat ner både Norge och Finlandskarta i respektive offline app. Men ska skaffa mig en papperskarta också. Bilderna är från Kevo NP?
Nej, bilderna är från Varanger halvöya NP, Ruitu ryggen på den första och Sandfjordelva på den andra. Och Ridelva är den som har en kanjon, inte Skallelva, här en bild av kanjonen och en bild av Skipskjölen, den högsta toppen i NP.
IMG_5687.JPG
IMG_5313.JPG
 
Jag har inte särskilt bra koll på modern teknologi, appar, gps och sånt men har laddat en app som heter Sweden topo maps, gratis versionen, den har Finlands karta också , kanske kan den vara till nytta.
Ja, den har jag också laddat ner men var inte gratis. Tror det kostade 40kr så det är inte mycket att tala om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
camoscio Bilder av fjällvandring Fjällvandring 21
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Mange_S Video från Sarek Fjällvandring 23
salgo60 Video packlista Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.