Bilder av fjällvandring

En viktig tråd.

Jag tror den här tråden på nått vis gick snett på ett tidigt stadium.
Vad Peter H. nog mer ville belysa, var nog inte direkt folks, eller deras personliga erfarenheter av tung packning eller bisarr vadning .
(Nu tillhör ju faktiskt Peter H. en av dom som just gett ‘vadning’ ett betydelsefullt ansikte genom sina prominenta och utmärkta artiklar i SFK ‘fjället’ under årens lopp).

Det är en således en erfaren person som här vill starta en tråd.

Det handlar väldigt mycket precis som mycket annat här på ‘Utsidan’ om ‘erfarenheternas rum’ och de förväntningar man har på ‘önskningarna mot horisonten‘ som just vandrare har. Hur man så att säga projicerar dom mot andras råd och gentemot reklambild.

Peter frågar ju här. och därvid tycker jag, att folk kunde anstränga sig lite mer i sina svar
.
Jag tycker väl inte man behöver tänka väldigt mycket om detta. Det är ju en enkel och samtidigt viktig fråga han ställer. ‘Varför präglas vi av dessa felaktiga berättelser’ vare sig dom är baserade på reklambilden, eller på fjällpedagogiska instruktioner?
Jag tycker det är en viktig tråd!
Försök och tänk till!
 
Jag tror den här tråden på nått vis gick snett på ett tidigt stadium.
--klipp--
Det är en således en erfaren person som här vill starta en tråd.
--klipp--
Peter frågar ju här. och därvid tycker jag, att folk kunde anstränga sig lite mer i sina svar.
--klipp--
Jag tycker det är en viktig tråd!
Försök och tänk till!

Vill bara påminna om att vad jag menar när jag skriver, och vad någon annan tolkar/läser in i det jag skriver, inte nödvändigtvis är samma saker. Hur välvillig än skribenten eller läsaren är. Att ifrågasätta är inte nödvändigtvis avsiktligt för att sabotera en tråd, kanske för att ge en annan syn, det är väl vitsen med ett forum? Annars bör kanske den med de oomkullrunkeliga åsikterna blogga, utan möjligheter till att tillåta kommentarer, isåfall?

Mittåt!
Till ena ursprungsfrågan, angående storlekar på packning och hur vandring/friluftsliv framställs i reklam. Det kanske inte alltid är så att friluftsföretagens reklam är 100% kontrollerade eller har ett "äkta" innehåll. Det kanske är typ en fotoagentur som vill "göra" bilder med ett visst budskap/känsla/stämning, iofs kan detta tyckas dåligt av beställarna, att de inte har kontroll i hela kedjan, men ändå.

Kolla t ex den tyska Globetrotter-katalogen, ett minst sagt gediget sortiment men ibland väldigt märkliga bilder. Typ en man med uppåt en 80-literssäck som man ser/förstår är packad med något extremt luftigt, annars skulle den inte ha sån form och ändå kunna bäras med ett löst bälte, högt uppe i midjan på modellen. Eller två män som ligger i underkläder/pyjamas i varsin sovsäck i en trång liten håla i marken, eeeh?
Illustrationer, helt enkelt!
 
Jag tycker det blir bajsnödigt när man ska analysera reklam i minsta detalj.

Det ska se kul ut, de vill visa sina produkter, de vill sälja dem. Enkelt.
Ingen observation, ingen prettoreflektion.
 
Jag tycker det blir bajsnödigt när man ska analysera reklam i minsta detalj.


Uj.! Ett helt nytt grepp i argumentationen..!
Du får gå upp till Beckmans Reklamskola och presentera den genomtänkta och insiktsfulla synen på reklam då.
Jag tror inte direkt dom skulle misstycka.
Grejen är väl att, det är väl att dom just redan utgår ifrån den redan.. Denna din syn, när dom ju gör sina reklamkataloger och skapar behov av produkter.

Visst har jag hört att reklam är att jämföra med skit. Men nu har jag förstått att den tiden kanske är förbi. Nu är det i stället den som kritiserar som är dum, pretentiös och tydligen ‘bajsnödig‘..
Ja må då säga.. Lite tvärtom nu alltså..
Såsom bortblåst är sextio och sjuttiotalets konsumentengagemang och dess kritik av reklambild.
Tjena mittbena!
 
Uj.! Ett helt nytt grepp i argumentationen..!
Du får gå upp till Beckmans Reklamskola och presentera den genomtänkta och insiktsfulla synen på reklam då.
Jag tror inte direkt dom skulle misstycka.
Grejen är väl att, det är väl att dom just redan utgår ifrån den redan.. Denna din syn, när dom ju gör sina reklamkataloger och skapar behov av produkter.

Visst har jag hört att reklam är att jämföra med skit. Men nu har jag förstått att den tiden kanske är förbi. Nu är det i stället den som kritiserar som är dum, pretentiös och tydligen ‘bajsnödig‘..
Ja må då säga.. Lite tvärtom nu alltså..
Såsom bortblåst är sextio och sjuttiotalets konsumentengagemang och dess kritik av reklambild.
Tjena mittbena!

Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga. Det var ett långt svar i alla fall.

Att kritisera reklam känns lönlöst. Reklam ger väl aldrig en bild av verkligheten. Säljaren försöker skapa behovet. Det är sent och jag försöker bli klar med min packning. Good luck
 
Jag tror den här tråden på nått vis gick snett på ett tidigt stadium.
Vad Peter H. nog mer ville belysa, var nog inte direkt folks, eller deras personliga erfarenheter av tung packning eller bisarr vadning .
(Nu tillhör ju faktiskt Peter H. en av dom som just gett ‘vadning’ ett betydelsefullt ansikte genom sina prominenta och utmärkta artiklar i SFK ‘fjället’ under årens lopp).


.
Jag tycker väl inte man behöver tänka väldigt mycket om detta. Det är ju en enkel och samtidigt viktig fråga han ställer. ‘Varför präglas vi av dessa felaktiga berättelser’ vare sig dom är baserade på reklambilden, eller på fjällpedagogiska instruktioner?
Jag tycker det är en viktig tråd!
Försök och tänk till!


Ja, inte handlade mitt inlägg specifikt om reklam och fjärran var det från att moralisera. Det var en spontan reflektion som infann sig - nånstans ifrån får väl folk sina föreställningar.

Om vi skulle ta det här med vadning. Jag skrev en artikel i Fjället om en vadolycka i Jotunheimen. Den finns nog på huthyfs.com också. Jag skrev ungefär att det var ett sådant vad som avbildas i Grundstens och Abrahamsons böcker och brukar kallas "svårt" - svårt, men inte omöjligt, ty det måste ju gå (det var ju en markerad led, t ex!). Göran Fagerström som redigerade Fjället på den tiden anmärkte att en av Abrahamsons böcker på en sida ivrigt avråder från ett visst vad, på en annan sida avbildar en färdkamrat vadandes just där. Man kan ta emot bilden på olika sätt, beroende på erfarenhet. Idag tycker jag sådana bilder ser hemska ut.
Då kanske jag tyckte "ser jobbigt ut, men tydligen går det". Hur många tänker på att det några sidor bort finns en text som säger något annat?
 
Jag tycker bilden beskriver en härlig dag på en höstvandring, önskar jag hade tid till en också.
Att Naturkompaniet väljer en sån bild är väl inget konstigt öht, dom säljer produkter för just detta ändamål. Jag tycker att tolkningen som Camoscio gör angående den stora ryggsäcken och att nybörjare utan 10-års vana inte kan tolka den på rätt sätt utan springer iväg och köper 25kg utrustningar direkt är att nedvärdera alla som önskar börja med vandring.

Jag tycker det är arrogant att anta att andra medmänniskor inte kan ta ansvar för sina egna val oavsett om de är nybörjare eller proffs.
 
Är det arrogant att belysa något?
Då är vi tillbaka där vi började då.. Vid utgångspunkten och frågan.
Peter H, har väl inte, (eller jag för den delen heller), påstått att reklambilder såväl som fjällpedagoger just ‘nedvärderar’ folk? Det finns väl ingen anledning att tro att bara för man gör ett inlägg här och belyser något, så ’nedvärderar’ man andra vandrare..
Vad har du nu fått det ifrån?
Vi bygger ju upp vårt ställningstagande eller resonemang på att folk ska ‘tänka - förhoppningsvis - självständigt‘, och på nått vis försöka tänka själva kring problematiken i mån då dom nu kan tänka...

Reklam är reklam, det vet väl alla. Vare sig bra eller dåligt. Det är ett begrepp.

Det du avslutar med får du nog förklara närmare. Där är kanske trådens kärna trots allt.

Jag tycker det är arrogant att anta att andra medmänniskor inte kan ta ansvar för sina egna val oavsett om de är nybörjare eller proffs.
 
Jag tycker bilden beskriver en härlig dag på en höstvandring, önskar jag hade tid till en också.
Att Naturkompaniet väljer en sån bild är väl inget konstigt öht, dom säljer produkter för just detta ändamål. Jag tycker att tolkningen som Camoscio gör angående den stora ryggsäcken och att nybörjare utan 10-års vana inte kan tolka den på rätt sätt utan springer iväg och köper 25kg utrustningar direkt är att nedvärdera alla som önskar börja med vandring.

Jag tycker det är arrogant att anta att andra medmänniskor inte kan ta ansvar för sina egna val oavsett om de är nybörjare eller proffs.

Jag är enig med dig. Har man inte 63 år på nacken (i det vilda) så är man oförmögen
att förstå vad som krävs för en vandring på 1, 2, 3, 4....en vecka etc. ;)

Kan tillägga att jag övertalade två kompisar att ta sig ut i somras. De saknade det mesta
men gick till Naturkompaniet och fick bra hjälp utan att bli påprackad en massa onödiga ting.

Reklam är reklam, nuf said
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Bilder från Virihaure och Vastenjaure Fjällvandring 11
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Nervös Bilder Grövelsjön Fjällvandring 4
Rollofunk Treriksvandring -bilder Fjällvandring 7
barre Bilder från en liten hösttur i Breheimen Fjällvandring 1
Newlin Classic bilder Fjällvandring 1
pergit Bilder på vad i Bastavagge Fjällvandring 12
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
camoscio Bilder från Trollheimen 27/7-1/8 Fjällvandring 4
Arctic Fox Bilder från Lermijavri Fjällvandring 4
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
Wilde Sau Infraröda bilder från Sarek i aug-09 Fjällvandring 13
Charlotte_LL PS Några bilder till! Ds Fjällvandring 1
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0
barre Bilder från Breheimen Fjällvandring 0
Michel.B Bilder på Pulkas i Sarek eftersökes Fjällvandring 4
Morgan Bilder från Keb?? Fjällvandring 9
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
Avslutat medlemskap bilder från Norge Fjällvandring 2
barre Bilder från Romsdalsfjella Fjällvandring 2
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
avslutat medlemskap1105 Bilder från Sarek Fjällvandring 1
erila107 Bilder till er från vår expedition Fjällvandring 7
oeriksson Berättelse och bilder från sommarens vandring Fjällvandring 7
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
kai Raport og bilder fra Sarek Fjällvandring 7
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 42
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.