Bila in i Norge efter fjällvandring Jämtlandsfjällen.

Vi planerar att vandra Sylarna runt med vår hund vid midsommartid och därefter avsluta med att bila hemåt via Norge. Någon som har tips på en bra rutt?
 
Det beror på var du bor.

Själv bor jag i Skåne. För två år sedan körde jag till Jotunheimen och vandrade ett par dagar där: Besseggen samt bestigning av Bitihorn. Sen fortsatte jag norrut längs E6. Vägen går väldigt fint genom Gudbrandsdalen och förbi flera nationalparker. Efter Trondheim körde jag till Storulvån och vandrade några dagar i jämtlandsfjällen. Sen hem längs E45.

Planen är att det ska bli en liknande kombo i sommar. Som det ser ut nu så blir det ett par dagars vandring i Rondane följt av bestigning av Snöhetta och därefter Vålådalsfyrkanten.
 
Långsamt men ack så vackert :)

Hejsan.

Körde en liknande tripp för ett gäng år sedan och valde då en lite mer västlig rutt genom Norge.

Först ner mot Surnadal och Sunndalsöra. Sen vidare till Åndalsnes och Talfjord, för att därifrån köra den världsberömda Trollstigen över till Geiranger. Från Geiranger körde vi vidare mot sydost till Lom där vi svängde av på den mycket vackra vägen över Sognefjell precis i västkanten av Jotunheimen. Efter det kan man med fördel köra fjellvägen till Övre Årdal där man antingen kör passet över Tyin och ner till E16 och vidare mot Oslo, eller så tuffar man mot sydväst ner till Bergen som är en mycket fin stad (med lika bedrövligt väder 😀)

Enligt min åsikt är denna väg klart vackrare än att "bara" köra E6:an rakt av. Men medaljens baksida är att det lätt tar dubbelt så lång tid. Vägarna ute på västkusten är mycket kurviga för att uttrycka det milt. Så man bör ha gått om tid. Dessutom är vädret ofta sämre ju längre väster ut man kommer, vilket också kan påverka vägvalet.

/ Stefan
 
Först ner mot Surnadal och Sunndalsöra. Sen vidare till Åndalsnes och Talfjord, för att därifrån köra den världsberömda Trollstigen över till Geiranger. Från Geiranger körde vi vidare mot sydost till Lom där vi svängde av på den mycket vackra vägen över Sognefjell precis i västkanten av Jotunheimen. Efter det kan man med fördel köra fjellvägen till Övre Årdal där man antingen kör passet över Tyin och ner till E16 och vidare mot Oslo, eller så tuffar man mot sydväst ner till Bergen som är en mycket fin stad (med lika bedrövligt väder )
/ Stefan

Stefan har precis beskrivit samma väg som jag tänkte föreslå:). Mycket vackert vägval där ni får se mycket av det vackra landskap som Norge har att erbjuda. I Lom har ni möjligheter att göra utflykter till Juvasshytta (Galdhöpiggen) och Leirvassbu. Från Övre Årdal tar ni med fördel gamla vägen som slingrar sig uppför en närmast lodrät bergvägg genom mindre tunnlar.
Vill ni se mer berg och landskap och undvika Osloområdet kan ni hålla syd väst efter Fagernes mot Gol-Geilo-Austbygda (tinnsjö)-Rjukan och Kongsberg med slutmål i Sandefjord. från sandefjord tar ni färjan mot strömstad (Color line) som erbjuder mycket bra priser på överfart bil+passagerare (under 200kr).
I Rjukan kan ni göra en toppbestigning på Gaustatoppen (1885möh) som i vackert väder erbjuder vidunderlig utsikt.


Ett alternativ till Surnadal i början av turen är E6 ner till Oppdal och sedan Drivdalen (följer älven Driva) mot Sunndalsöra. Ganska fin sträcka mellan Trollheimen och Dovrefjäll.
 
Senast ändrad:
Jag tycker ni ska ta bilen ända ut till Kristiansundområdet - och sedan så åker ni Atlanterhavsvejen ända ner till Farstad, och sedan Molde. Sedan väg 64 och 63 via Geiranger och Trollstigen upp till Dalsnibba. Summa summarum bland de mest sevärda vägar för bilturister som västra Norge kan visa upp...
 
Tack Undvall, Smux och Polar300 för bra tips. Ska kolla noga och så får vi se vad som hinns med. Har åkt Trollstigen för cirka 25 år sedan - dock i tät dimma så upplevelsen blev ju inte den förväntade.
 
Tälta

Någon som har tips om tälta på bilsemester i Norge. Tidigare var det bara stanna på små campingar och antingen tälta eller hyra hytta. Är det så även i dag och är det något camping kort eller förening man måste vara med i?
 
Vi tog en bilvecka med tält i norge förra året med den nämnda fagernes-geilo-ryjukan-vägen. Det gick bra att bara dyka upp på alla campingar vi var på, minns inga kortfrågor. En natt blev det dock på hotellet i Haugastøl då vi inte ville lämna vidda för tidigt. På väg upp mot gaustatoppen blev vi förbisprungna av en chiuaua och någon annan traskade förbi med två stora fluffiga hundar i ryggsäcken (när de tröttnade på att gå)
 
Någon som har tips om tälta på bilsemester i Norge. Tidigare var det bara stanna på små campingar och antingen tälta eller hyra hytta. Är det så även i dag och är det något camping kort eller förening man måste vara med i?

Det fungerar fint att bara dyka upp på en camping i Norge och erlägga avgift för tält eller stuga. Inga problem med föreningar och kort som i Sverige:)
 
Jag har bott i tält på campingar i Norge och har aldrig behövt kort. Tänk på att man behöver betala extra för dusch. Typiskt är det myntautomat där en tiokrona ger 5 min (varm)vatten.

Preikestolen har inte nämnts och den är helt klart värd ett besök speciellt om vädret är bra.

Vägen mellan Stavanger och Bergen är att rekommeddera. Många broar, tunnlar och färjor som helt men helt fantastiskt att köra längs yttre kusten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
MariaRe Bila i norra Norge Allmänt om friluftsliv 6
Lindis7911 Flåmsbanan Norge Allmänt om friluftsliv 7
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
joelf Fjällvandra/barnområde i Norge Allmänt om friluftsliv 3
dutten28 Fjällstuga i Nord-Norge sökes Allmänt om friluftsliv 3
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
naturälskaren Norge i feb/mars? Allmänt om friluftsliv 4
nomadliv Mobil som navigering i Norge Allmänt om friluftsliv 8
Alis Volat Propriis Dagsutflykter i Norge Allmänt om friluftsliv 9
Brage Vandring i Norge Allmänt om friluftsliv 4
desireman Semestra i Norge, några frågor. Allmänt om friluftsliv 14
MagArne Endagarsäventyr i Norge? Allmänt om friluftsliv 20
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
AndersSupertramp Norge på langs - just NU Allmänt om friluftsliv 0
Joel.SAM Norge i påsk 2011 Allmänt om friluftsliv 3
Pearoftheyear Paddla/ surfa i Norge Allmänt om friluftsliv 0
plaskdaja Badstränder i Norge Allmänt om friluftsliv 1
cooper99 Tips inför roadtrip och vandring i Norge? Allmänt om friluftsliv 0
Kose Snöläge - Norge, Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 4
Fattigriddare Rast efter vägen Allmänt om friluftsliv 20
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 Längtan efter vandringssäsongen 2018! Allmänt om friluftsliv 3
Thunder91 Påväg uppåt och letar efter tipps Allmänt om friluftsliv 1
rimn släcker ni elden efter er? Allmänt om friluftsliv 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.