Bila i Norge

Försökte med detta i Fritt Forum så nu prövar jag här istället

Skulle vilja ha lite tips inför en liten rundtur i Norge: Tänkte ta bilen, jag utgår från Göteborg, och åka runt i en vecka med en anhalt i Bergen. I övrigt vill jag gärna ha tips om resväg, anhalter, korta vandringsturer (det är bara jag i gänget som är "van" vandrare) och platser att tälta. Jag undrar dessutom hur det står till med just tältning i Norge. Vilka restriktioner finns?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norge tips

Kan rekomendera Jotunheimen (betyders jättarnas hem på norska). Ett stort område med vackra dalgångar och höga berg. Finns en liten by Lom i området som kan vara värd ett besök. Därifrån kan man åka antingen mot Galdöpiggen i ena dalgången eller mot Stryn i den andra. Båda ställena är sevärda.
Mot Strynhållet kan man besöka Geiranger som är ett måste om man är i krokarna.
Finns som sagt var en del att se och göra där omkring.

Jotunheimen är förvisso hjärtat av de sydnorska fjällen
och rikast på möjligheter av ALLA områden i Sydnorge
(jag har varit där fem gånger); men så där lätt
att komponera en kortare vandringstur är det väl inte.

Är man nu i trakten av Stryn eller Geiranger är
det däremot kanske naturligt att ta sig
in en sväng i Tafjordfjella t ex från Djupvatnet
eller Billingen. rv 15 går praktiskt taget på fjället.

vägen mellan hol och aurlandsdalen är vacker. Aurlandsdalen får du inte missa. Där i trakterna finns det mycket fina vandringsmöjlighter.

Reiseveier i Syd-Norge

Hei ! Du har ovenfor fått flere gode tips. Du kan også kjøre over Hardangervidda(riksvei 7 opp Hallingdal fra Hønefoss)og gå turer inn til noen av hyttene der. Turene er relativt korte og lette å gå.I Måbødalen (med mange og bratte svinger)ned fra vidda til Eidfjord kommer du forbi Vøringfossen, 145 m fritt fall. God tur ! Hilsen S.R.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips