Bila i Norge

Försökte med detta i Fritt Forum så nu prövar jag här istället

Skulle vilja ha lite tips inför en liten rundtur i Norge: Tänkte ta bilen, jag utgår från Göteborg, och åka runt i en vecka med en anhalt i Bergen. I övrigt vill jag gärna ha tips om resväg, anhalter, korta vandringsturer (det är bara jag i gänget som är "van" vandrare) och platser att tälta. Jag undrar dessutom hur det står till med just tältning i Norge. Vilka restriktioner finns?

Norge tips

Kan rekomendera Jotunheimen (betyders jättarnas hem på norska). Ett stort område med vackra dalgångar och höga berg. Finns en liten by Lom i området som kan vara värd ett besök. Därifrån kan man åka antingen mot Galdöpiggen i ena dalgången eller mot Stryn i den andra. Båda ställena är sevärda.
Mot Strynhållet kan man besöka Geiranger som är ett måste om man är i krokarna.
Finns som sagt var en del att se och göra där omkring.

Jotunheimen är förvisso hjärtat av de sydnorska fjällen
och rikast på möjligheter av ALLA områden i Sydnorge
(jag har varit där fem gånger); men så där lätt
att komponera en kortare vandringstur är det väl inte.

Är man nu i trakten av Stryn eller Geiranger är
det däremot kanske naturligt att ta sig
in en sväng i Tafjordfjella t ex från Djupvatnet
eller Billingen. rv 15 går praktiskt taget på fjället.

vägen mellan hol och aurlandsdalen är vacker. Aurlandsdalen får du inte missa. Där i trakterna finns det mycket fina vandringsmöjlighter.

0690

Avstängd
Reiseveier i Syd-Norge

Hei ! Du har ovenfor fått flere gode tips. Du kan også kjøre over Hardangervidda(riksvei 7 opp Hallingdal fra Hønefoss)og gå turer inn til noen av hyttene der. Turene er relativt korte og lette å gå.I Måbødalen (med mange og bratte svinger)ned fra vidda til Eidfjord kommer du forbi Vøringfossen, 145 m fritt fall. God tur ! Hilsen S.R.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips