Bil-GPS en stor trafikfara!?!

Det är väl som vanligt, det beror på hur man gör.

Skor är en stor trafikfara, om man sitter och knyter dem när man kör på vägarna...
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan det bero på att de digitala kartorna är så dåligt uppdaterade att folk blir distraherade och börjar skrika åt GPSen?
 
Det beror nog oxå på hur man använder sin GPS, sitter man i tät och snabb trafik och programmerar in rutter är man nog inte helt koncentrerad på omgivande trafik, kanske jämförbart med att skicka sms när man kör?
Men om man har disciplin att programmera in rutten innan man startar så undrar jag vilket som är farligast, att gpsen piper och säger vänster om 200 meter eller att jag sitter och spanar förtvivlat efter skyltar osv. Jag kanske kan koncentrera mig mer på omgivande trafik om jag vet att gpsen varnar i god tid innan avfarter etc.

Mikael
 
Kan det bero på att de digitala kartorna är så dåligt uppdaterade att folk blir distraherade och börjar skrika åt GPSen?
Vägar som saknas, nya rondeller, etc, är enligt min uppfattning inte ett stort problem. Det är oftast ganska självklart när något saknas och du som förare tvingas leta dig fram på egen hand.

Värre är det då med rena felaktigheter i dirigeringen: mot enkelriktning, förbjuden sväng, gågata, motortrafik förbjuden, etc.

Jag har kört med navigator i fem år, huvudsakligen med Garmin och Tomtom men har även provat Navman och Navigon.

Min erfarenhet är att Garmins instruktioner är överlägset bäst. Jag kan inte minnas en enda "olaglig" instruktion från mina Garmin med kartor från City Select 6 till dagens City Navigator Europe 2008.

En Smartphone som jag köpte hade Tomtom fabriksinstallerat och jag använde programmet under ett år, fram till i februari i år, hela tiden med färskaste kartorna. När licensen löpte ut bytte jag till Garmin Mobile XT med kartor CN Europe 2008.

Tomtom föreslår olagligheter och andra tokigheter mest hela tiden, främst i storstäder. Garmin funkar helt utan anmärkning, hittills testat i Stockholm och Barcelona.
 
Har samma erfarenheter. Använder Garmin separat och Mio i Telefonen och det är mycket sällan det blir oklarheter.
Men man mâste ju tillâta sig en inkörnigsperiod, t ex tog det mig nâgra resor innan jag insâg att avstând till avfart pâ motorväg räknades till själva delningspunkten, dvs man mâste välja körfältet 50-100 meter tidigare.
Men bâda mina system fungerar utmärkt just nu i Sevilla och annars i Madrid, Bremen, Hamburg, m fl.storstäder, även till fots, men där är faran att bli överkörd om man tittar för mycket pâ skärmen. Men visst kan man önkska sig tätare och billigare kartuppdateringar, men det kommer väl.
 
Mät nettoeffekten

Det finns ju uppenbarligen ettt metodproblem i gallupundersökningen. Även jag har varit med om incidenter där jag varit nära att köra på framförvarande för att jag tittat på skärmen. Å andra sidan var det rätt trafikfarligt att köra med papperskartor i knät genom Ruhrområdet också. Och att köra i snabb storstadstrafik med en kartbok i hand är ingen höjdare heller.

Förmodligen orsakar GPS tittandet en del olyckor. Men dom kan inte mäta uteblivna olyckor pga uteblivna desperata u-svängar från folk som kört fel, folk som tvärbromsar för att läsa på gatunamnsskyltar osv. Så nettoutfallet är svårvärderat.

En telefon eller en bilradio är en entydig distraktionsfaktor. En GPS både höjer och sänker säkerheten. Det torde vara samma på sjön. En del kör upp på land för dom stirrar på GPSen. Andra undviker att köra på grund.

En MC hjälm kanske skärmar av en från omgivningen så att man inte uppfattar vad som händer på sidan. I övrigt skyddar den. Nettoutfallet är antagligen positivt.

Samma sak med krockkuddar.
 
Lite

märkliga siffror:

Gallup ställde frågor om GPS i bil till 1 101 svenskar under februari-mars. 401 personer uppgav att de hade GPS i bilen. 82 personer hade GPS i bilen och bodde i storstad. Åtta av dessa hade råkat ut för en olycka på grund av GPS:en.

Har verkligen 10% av de som har GPS i bilen och bor i storstad råkat ut för en olycka till följd av GPSen?

Med tanke på hur kort tid GPSer funnits tillgängliga på marknaden så låter detta orimligt i mina öron.

Incident är en annan sak då blir det genast rimligare. Att det stör koncentrationen hos föraren är uppenbart. Det är å andra sidan mycket som stör t ex samtal med föraren bråk i baksätet mm.

Jag tycker mig märka att många bilförare som talar i mobil i tätbebyggt område är mindre uppmärksamma på mig när jag cyklar än bilförare som inte pratar i mobil.

Thure
 
En telefon eller en bilradio är en entydig distraktionsfaktor.
Det är nog inte ens så enkelt. Rätt använda kan de också höja säkerheten lika väl som de fel använda kan sänka den.

Radions trafikrapportering om faror på vägarna bör definitivt vara säkerhetshöjande och radion kan hjälpa till att hålla förarna mer alerta.

Telefonen kan användas för att meddela en försening så att föraren inte behöver stressa upp sig lika mycket. Den totala säkerhetsvinsten vid direktrapportering från trafikanter till exempelvis polisen, trafikradion eller vägverket om problem bör vida överstiga den distraktion som samtalet utgör för den enskilda trafikanten.
 
Fast det är ju inte bara sådana samtal som rings.
Nej men min invändning var mot vad jag uppfattade som att de skulle vara ensidigt negativa.

Jag har genom att observera trafikanter sedan länge kommit till slutsatsen att ett handsfree-krav åtminstone skulle ta bort en distraktionskomponent. Tyvärr har ju Vägverket under lång tid ihärdigt marknadsfört åsikten att handsfree inte spelar någon roll, så när man nu bytt åsikt måste man först skotta bort den stora dynghög man själv byggt.
 
Låter märkligt att det skulle vara farligare att titta på en GPS-skärm än att bläddra i och fibbla vägatlas i pappersform. IMHO har man inte blicken bort från vägen lika mycket med en GPS. En blick brukar räcka för mig. Kartboken (som jag använder mest pga att jag inte har någon GPS) kräver flera blickar innan jag ens har hittat var jag är någonstans, dessutom har kartan en förmåga att antingen kasa runt i passagerarsätet om den ligger där, eller vara i vägen för ratten om jag har kartan i knät.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips