Besöka alla nationalparker

Halloj. Tänkte att det är ett roligt mål att nån gång ha besökt alla nationalparker, dels för att jag tänker att det är ett bra sätt att uppleva dom olika miljöer och landskap vi har i vårt land, men också för att man får ett diplom om man har besökt alla :D.

Nu till frågan/frågorna:
Vad räknas egentligen som att ha besökt en nationalpark?
Hitintills i år har jag besökt två med förhoppningen om att hinna besöka 1-2st till. Dom tidigare besöken har jag vandrat minst 10km i vardera, så ungefär en dagstur i vardera. Dock finns det parker som inte har markerade leder och slingor genom man kan gå. Töfsingdalen exempelvis verkar vara särskilt svåråtkomlig.
Då antar jag att ett besök räknas om man korsat gränsen till parken, oavsett om man faktiskt vandrat "ordentligt" i den. I slutändan är ju egentligen detta en fråga för det egna samvetet.

Är det någon här på forumet besökt alla och kan dela med sig av tips? Hur såg era besök ut? Gjordes flera besök i ett svep?

Om någon även har besökt nationalparkerna som är i form av öar efter sommarsäsongen skulle detta vara intressant att höra med. Då vissa som Djurö, Gotska Sandön, Nämdöskärgården och Blå Jungfrun verkar vara väldigt svåra/dyra att besöka då.

Nu är jag inte en person som ens reflekterar över denna typ av "utmaningar", diplom eller andra påfund på sociala medier , utan besöker jag ett område eller nationalpark är det för att se och uppleva det unika den naturen och området har att ge. Så ett besök bör inkludera att man har tid att göra just detta och alltid respektera reglerna samt lämna området som man fann det, vilket kan ta allt från någon dag för ett mindre område till veckolånga turer i större nationalparker (kanske tom flera turer). Är det speciella omådet som ex Kosterhavets nationalpark krävs nog även dykning för att kvalificera, inte bara en båt- eller simtur på ytan.
Att sätta ner foten eller gå några meter över en nationalparksgräns kan knappast räknas som ett besök.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips