Tåg/buss till Björnlandets (och Hamra) nationalpark

Hej alla kunniga!
Jag tänker åka tåg/buss från mellersta Sverige till Björnlandets Nationalpark i sommar. Jag önskar info om vilken ort/busshållplats som är närmast. Det finns två entréer och jag har eg ingen preferens, utan tänker att vi vandrar från den ena till den andra, oavsett riktning. Och gör några avstickare. Den enda preferensen är att jag skulle vilja att vi slapp gå 24 km grusväg fram till entrén. Är det taxi från Frederika som gäller? Eller finns det andra alternativ?
Detsamma gäller Hamra Nationalpark.
Tackar så mycket på förhand

Ser ut som att de närmaste hållplatserna för kollektivtrafik är någon av dessa 3:

vsk Gravsjö (Västerbottens län)
Norrtjärn Norrberget (Västernorrlands län)
Remmarn (Västernorrlands län)

Avgör själv om de är tillräckligt nära, eller om det får bli taxi.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips