Tåg/buss till Björnlandets (och Hamra) nationalpark

Hej alla kunniga!
Jag tänker åka tåg/buss från mellersta Sverige till Björnlandets Nationalpark i sommar. Jag önskar info om vilken ort/busshållplats som är närmast. Det finns två entréer och jag har eg ingen preferens, utan tänker att vi vandrar från den ena till den andra, oavsett riktning. Och gör några avstickare. Den enda preferensen är att jag skulle vilja att vi slapp gå 24 km grusväg fram till entrén. Är det taxi från Frederika som gäller? Eller finns det andra alternativ?
Detsamma gäller Hamra Nationalpark.
Tackar så mycket på förhand

Ser ut som att de närmaste hållplatserna för kollektivtrafik är någon av dessa 3:

vsk Gravsjö (Västerbottens län)
Norrtjärn Norrberget (Västernorrlands län)
Remmarn (Västernorrlands län)

Avgör själv om de är tillräckligt nära, eller om det får bli taxi.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips