Beskrivning av Nordkalottleden?

Jag har letat runt lite efter en beskrivning (vandring) av hela Nordkalottleden, men inte hittat någon. Såg nåt om en bok på tyska, men förutom att jag inte kan tyska så beskrev den visst inte hela ledens sträckning heller.

Jag skulle vilja få lite koll på t. ex. vilka delar av leden som ev skulle kunna vara besvärliga (vad etc). Men det vore öht kul att läsa om naturen, terrängen, stugor, ställen möjliga att proviantera på, mm!

Tips, anyone?

Mvh/Ulrika
 
Jag har också letat runt men inte hittat så mycket information. Men det lättaste kanske är att köpa kartor, då ser man ju ganska smidigt hur långt ifrån platser att proviantera man går. Dessutom ser man ju vart vad och sådant finns.
 
Jag har letat runt lite efter en beskrivning (vandring) av hela Nordkalottleden, men inte hittat någon. Såg nåt om en bok på tyska, men förutom att jag inte kan tyska så beskrev den visst inte hela ledens sträckning heller.

Jag skulle vilja få lite koll på t. ex. vilka delar av leden som ev skulle kunna vara besvärliga (vad etc). Men det vore öht kul att läsa om naturen, terrängen, stugor, ställen möjliga att proviantera på, mm!

Tips, anyone?

Mvh/Ulrika

Peter Bickels bok (på tyska) om Nordskandinavien beskriver hela leden, delat in i 4 Etapper.
När jag började vandra 2010 Nordkalotten hämtade jag informationen via de redan nämda länkar.
Kartorna hittade jag via norska kartbutikken på nätet.
Den nämda boken införskaffade jag mig först förra året inför Etapp 3, Katterat till Vaisaluokta. Varje etapp har väl sin svårighetsgrad men Etapp 3 är nog den mest fysiska, mera alpint helt enkelt. Nu har jag inte gått den sista etappen men delar av den då den följer Padjelantaleden. Jag har en bit kvar av etapp 3 (Roysvatn till Vaisaluokta) Därför blir det till sensommaren att vandra från Roysvatn via Hellmobotn till Sulitelma och avslutar i Stalo eller Kvickjokk. Vi får se om jag kan vara borta i 3veckor.
Jag tycker man får rätt mycket info via de länkar och så googlade jag på nätet och läste olika vandringsskildringar. Den är inte så svårgången, det som är lite svårt är att markeringarna är bristfälliga på enstaka sträckor, inget är spångat, långa etapper och ensamt. Jag är 50+ och går ensam, är inte vältränat eller sportig, men en jävla anamma har jag och det behöver man.

Proviantera kan man bara i början och slutet av de olika etapperna. Man måste bära med sig mat för 10-12dagar. Etapp 4 som är samma sträcka som övre delen av Padjelanta går att proviantera i Stalo, Pieskehauro och Tarrekaise.
Etapp 1 och 3 måste man har tält med sig, Etapp 2 Kilpis till Abisko går att vandra som stugtur dock med några långa dagsetapper.
Mvh. Veni
 
Haha, det första jag tänker när jag hör om nåt där Lars Monsen är iblandad är att han säkert gick hela leden iförd höftskynke, helst på händer, baklänges... Trodde inte Nordkalottleden var äventyrlig nog för honom :)

Men jag ska definitivt se filmen!!! Tack för tipset.

/Ulrika
 
Haha, det första jag tänker när jag hör om nåt där Lars Monsen är iblandad är att han säkert gick hela leden iförd höftskynke, helst på händer, baklänges... Trodde inte Nordkalottleden var äventyrlig nog för honom :)

Men jag ska definitivt se filmen!!! Tack för tipset.

/Ulrika

Det är inget fel på TV-serien, men den har, vad jag vet, INGET alls med Norkalottleden att göra!
 
Helt rätt, såg också serien men kände inte igen mig i någon del, mögligvis när ett avsnitt handlade om någon del av Kungsleden och då på vintertid. Serien handlade främst om den finska delen längst upp och Påsvik nationalpark som ligger inklämd mellan Finnland och Ryssland. Påsvik ligger dock på norsk mark. Men serien är absolut sevärd och vildmarkskänslan är total.
Mvh. Veni
 
Ooops, sorry...tog visst fel
Jag o en till tog delar av Nordkalottleden i somras och snacket innan turen med diverse veteraner från vår tur var att Monsen hade tagit delar av den några år tidigare.

Vi var i området kring Skjomen-Skoaddejaure-Sitas-Gautelis-Hukejaure-Singi i omgångar ett par år på raken.
Det blir en tur nästa år igen med destination Kebnekaise, start Narvik og Omegn ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...