Bergsmarathon?

Hejsan everyhopa,
Är väldigt sugen på att springa några sk. mountain marathons / bergsmaror till sommaren. Tar tacksamt emot tips på lämpliga utmaningar. Sverige, Norden eller Europa; allt av intresse. Har "Googlat" men inte hittat så mycket info.

Det är alltså inte multisport jag letar utan "rena" löptävlingar i bergsterräng med "enmannalag".
Tycker mig ha hört att det finns en inofficiell världscup i bergslöpning(?)

Länkar till tävlingar mottages tacksamt!

Ha det gott
 
Åre mountain marathon i september tror jag att den går. Kolla in nya nr av Runers World, där hittar du en tävlingskalender med både bregs- och multisportlopp!

//Micke
 
Fjällräven Maraton FEM - Björkliden

Kiruna:
1. Björkliden Augusti nånstans F.E.M barmark + övernattn

2. Låktastörten skidor vårvintern Påsk.
 
Spartathlon

Det finaste och kanske mest välrenommerade loppet är Spartathlon i de grekiska bergen. Loppet är ganska långt och en som har vunnit det flera gånger är min roddvän Rune Larsson (som precis kommit hem från att ha sprungit över USAs kontinent).

När Rune och jag satt ute på oceanen brukade vi prata om denna typ av lopp och jag minns att Rune har vunnit loppet då han åt en gräddtårta som uppladdning. Vidare har han berättat om att en funktionär vid en vättskekontroll fiuck försas till sjukhus på grund av vättskebrist (medan löparna sprang i samma värme).

PÅ Runes hemsida (www.loparlarsson.se) kan man läsa om fler lopp. Det finns även en del om detta på Atlantroddshemsidan (http://team.uppsala.com).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredric_verklig.se Partner till THE OMM 29-30 Okt sökes OMG! Multisport 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.