Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80

Jag har nu bestämt mig och beställt en Crusader som är på väg hem till mig. Har velat ett tag nu i val av ryggsäck men då jag mest hittat positiva omdömen om både Vulcan, Crusader och Atlas så föll valet på Crusadern. Den var restad första gången jag frågade men fick på eftermiddagen ett nytt mail där det kommit in en ny sändning, tydligen har det varit lite problem på fabriken att få fram dem. Blir att avvakta några dagar;)

Vilken firma beställde du ifrån?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ryggan är nu hemma, ser riktigt bra ut och ska nu testas ;-) Priset blev inkl frakt 2 217 kr och servicen har varit riktigt bra och snabb både från företaget och DHL. Transporten gick hela tiden att följa på DHL:s hemsida.
 
Någon som kan svara på vad som är förändrat i bärsystemet, alltså Cyclops II vs Cyclops III?
Svårt att se när man jämför bilder, inte sägs det mycket heller. Möjligen skärningen på axelremmar, kanske fördelning av stoppning i avbärarbältet. Jag ska kolla och jämföra med Vulcanen när Crusadern anlänt.

Raskesven

Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven
 
Går också i crusader-tankar

Har också för avsikt att inhandla en Berghaus Crusader, men vet inte vilken storlek jag ska välja.
Alternerar mellan 3:an och 2:an.
Är 173 cm lång och har rygglängd ca 45 cm och är relativt smal.

Hur ska jag tänka? Hur mycket skiljer det det på de olika storlekarna? Hur mycket kan man kompensera med att spänna ut eller spänna in remmarna? Vilket är "sämst" ha en rygga som är lite för lång i ryggen eller lite för kort? Bättre att ha en kort inbillar jag mig, då hamnar den i alla fall ovanför lilla rumpestumpen..

Kan ni rekommendera någon bra sida att köpa ifrån som har storleken hemma?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven

Har också för avsikt att inhandla en Berghaus Crusader, men vet inte vilken storlek jag ska välja.
Alternerar mellan 3:an och 2:an.
Är 173 cm lång och har rygglängd ca 45 cm och är relativt smal.

Hur ska jag tänka? Hur mycket skiljer det det på de olika storlekarna? Hur mycket kan man kompensera med att spänna ut eller spänna in remmarna? Vilket är "sämst" ha en rygga som är lite för lång i ryggen eller lite för kort? Bättre att ha en kort inbillar jag mig, då hamnar den i alla fall ovanför lilla rumpestumpen..

Kan du rekommendera någon bra sida att köpa ifrån som har storleken hemma?
 

nmr

Avslutat
Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven

hur mycket lättare blev den efter att du har modat den? jag är 1.80, funderar på att köpa en crusader, är det storlek 3 som gäller då?
 
hur mycket lättare blev den efter att du har modat den? jag är 1.80, funderar på att köpa en crusader, är det storlek 3 som gäller då?
Det försvann 215 gram, tillkom ca 25 i form av resårsören för liggunderlag, vattenflaska, fiskespö.
Ska inte modda den helt, dvs, ta bort dragkedjor till sidofickor och allt annat som inte har med säck och bärsystem att göra. Får se om jag orkar ta bort de svarta fästena för remmar. Nu väger säcken 2368 gtram utan sidofickor. 2844 med sidofickor och deras bärremmar.

Ja det är storlek 3 som är lämplig, om du är normalt byggd och inte bara ben eller rygg;-)

Raskesven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.