Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Bergans?

Jag tänker köpa en ryggsäck som jag tänker använda i fjällen under alla årstider.
Och nu undrar jag om ni har några tips på vad jag ska leta efter.
Är själv intresserad av Bergans säckar.
Är det någon som har en och kan uttala sig om ifall det är något att satsa på?

stefan.b.nilsson@aerotechtelub.se (stefan nilsson)

Gäst
bergans javisst

Köpte nyligen en bergans powerframe 3800 och jag är helnöjd. Den sitter bra och stabilt mot ryggen det finns många fästpunkter, pulka om man så vill. En nackdel är att det kan bli lite svettigt på ryggen eftersom den sitter nära ryggen.
Helt suverän att bära tungt i jag har visserligen bara testat vikter på upp till 22-23 kilo men man känner att man kan bära 30 kg eller mer utan att det blir obekvämt.

Sen är det gamla vanliga "religions" frågan ram eller inte. tja jag föredrar ram eftersom man kan lasta på mer och ändå få en stabil säck. nu är ramen på powerframen ganska liten om man jämnför exempelvis med den ganska stora Haglöfs alaska säcken, så jag tycker inte att den ramen är ivägen.
Dessutom så kan du ta av säcken och lasta på lådor eller potaissäckar eller vad du än har behov av att bära.
Åandra sidan så är en softsäck lättare att släpa med på tåg bussar ock flygplan.... men kan ju inte lastas alls på utsidan. (borträknat liggunderlag och ev yxa spade. om man har behov.

Tummen upp för powerframe 3600.

/Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inget dumt val...

Jag köpte en Powerframe 3800 förra hösten inför en tyvärr utebliven fjällvandring.
Jag har "tränat" med den många gånger och kan bara hålla med Stefan att den är idealisk för tyngre bördor.
Jag har lastat den upp till runt 30 kilo och den är fortfarande behaglig att bära (om man nu kan säga något sånt ;);)

Enda nackdelen jag vet är att kudden som sitter mot ryggslutet blir lite väl varm... Är man smal kan man få problem att spänna höftbältet...

/tim

kanoooon!!!!

har en alpinist 110 liters.
som en dröm att bära. väldigt bra bärsystem, bra funktion. kanon helt enkelt.

power frame verkar väldigt bra om man nu vill ha en ramsäck.

bara till att köpa.

Z

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips