Bergans Kompakt Light 3

Tjena!

Fick precis hem mitt Bergans Kompakt Light 3 och smällde upp det i trädgården.

Några funderingar om någon har koll:

Det verkar som det inte går att få ner yttertältet mot marken lika mkt på bägge sidor. Den sidan som har spännremmar och en "kopp" för tältpinnarna glipar kanske 5-10 cm från marken upp till yttertältets kant, medan den andra långsidan ligger dikt an mot marken. Har spänt så mycket jag vågar men det känns inte som den går ner längre. What gives?

Insåg först nu att det inte är något myggnät för ingången till absiden. Är detta vanligt? Kan inte komma ihåg hur det var på tältet jag hyrde förra gången jag var i fjällen.. Lite mygg o skit kommer alltid in via marken när man ju inte har något golv i absiden..men myggnätsmöjlighet för den öppningen hade ju helt klart fortfarande varit önskvärt.

Annars tycker jag det verkar toppen. Jättebra med plats för 2 pers+packning..3 pers GÅR väl också, men då är det sillburkskänsla IMO :)
 
Tältduken till yttertältet rör sig lite med temp och fuktighet, så lite marginal till marken för justering på den sidan du har stångspännarna gör inget. Du kan ta i ganska rejält när du drar åt stångspännarna, stången ligger ju säkert i sin kanal i yttertältet. Ett tips är att du även dubbelkollar att stången är helt nere i sitt fack av förstärkt väv på motsatta sidan till stångspännaren, lätt att den hoppar ur några cm om man reser tältet själv (dra inte åt stångspännaren om inte stången är helt nere på motsatta sidan!). Kolla även hur markbanden (de som går tvärs mellan stängernas ändar) är justerade.

Mitt första Compact light 3 var felsytt då innertältets gula väv syntes i glipan på sidan, vilket är ganska mycket då den svarta tältbotten på innertältet är uppdragen ca 10cm på sidan. Detta var dock 2010 och tältet byttes på garanti, det nya var OK (se min recension).

Vad gäller myggnät skall du ha myggnät+tyg (så du kan justera ventilationen) på ingången till innertältet (stora gaveln), i ventilationen på innertältets fotgavel och i de båda ventilerna på yttertältet. Det är inget myggnät i ingången till yttertältets absid, men det är normalt.
 
Tjena!

Fick precis hem mitt Bergans Kompakt Light 3 och smällde upp det i trädgården.

Några funderingar om någon har koll:

Det verkar som det inte går att få ner yttertältet mot marken lika mkt på bägge sidor. Den sidan som har spännremmar och en "kopp" för tältpinnarna glipar kanske 5-10 cm från marken upp till yttertältets kant, medan den andra långsidan ligger dikt an mot marken. Har spänt så mycket jag vågar men det känns inte som den går ner längre. What gives?

Var samma på mitt Compact light 2, lite irriterande. Mötte en annan vandrare med samma tält och frågade och han hade samma problem också. Vet inte om det är något produktionsfel eller om det ska vara så, vad nu det är bra för? Det gick inte heller att få ner stången riktigt bra på andra sidan.
 
Fick ner yttertältet till bara några enstaka cm från marken när jag tog i lite mer i spännena som man drar åt vid de små kopparna för tältstängerna. Tycker ändå att de hade kunnat ge mig lite mer yttertält så hade det varit snäppet bättre, ingen fara att det regnar in i tältet eller så, yttertältet går gott och väl ner lägre än innertältets botten (det som du pratade om var problemet för dig).

Jag tänkte faktiskt på det du sa, att stängerna måste gå hela vägen i på andra sidan tältet, vilket jag och kontrollerade så att de gjorde.

Markbanden som går mellan stångändarna går inte att justera vad jag såg? Verkade som de hade en fix inställning....eller har jag fel?


Förstår att det är vanligt då med att inte ha myggnät till absidöppningen, varför vet jag dock inte riktigt, tycker inte det hade skadat att kunna få in luft medan man håller på i absiden, utan att bli uppäten :)
 
Av mina tält är det bara mitt HB Nammatj 2GT som har myggnät vid ingången till absiden. Det tältet har en helt löstagbar dörr som man kan variera mellan myggnätsdörr eller yttertältsväv, men det adderar förstås vikt.
 
Fick ner yttertältet till bara några enstaka cm från marken när jag tog i lite mer i spännena som man drar åt vid de små kopparna för tältstängerna. Tycker ändå att de hade kunnat ge mig lite mer yttertält så hade det varit snäppet bättre, ingen fara att det regnar in i tältet eller så, yttertältet går gott och väl ner lägre än innertältets botten (det som du pratade om var problemet för dig).

Jag tänkte faktiskt på det du sa, att stängerna måste gå hela vägen i på andra sidan tältet, vilket jag och kontrollerade så att de gjorde.

Markbanden som går mellan stångändarna går inte att justera vad jag såg? Verkade som de hade en fix inställning....eller har jag fel?


Förstår att det är vanligt då med att inte ha myggnät till absidöppningen, varför vet jag dock inte riktigt, tycker inte det hade skadat att kunna få in luft medan man håller på i absiden, utan att bli uppäten :)

Du får bättre ventilation m den där glipan där.
 
Ja det är sant förstås, ventilationen blir ju bättre då såklart. Undrar om det är därför de har byggt det såhär, vintertält brukar ju ha kjolar!

Ventilationen i ändarna av tältet gillade jag förresten, verkar vara bra designat!

Överlag är jag riktigt nöjd efter att ha slagit upp och kollat, testat lite. Bra vikt, bra storlek (för 2 pers), stor absid. Känns riktigt stabilt med alla linorna uppe. Ska bli skoj att testa det på riktigt på fjället om ett par veckor!

Det var förövrigt väldigt lätt att sätta upp om någon skulle undra om det. Anvisningen tittade jag inte ens på, och när jag sedan såg den i efterhand så insåg jag att den var rätt...undermålig haha :) Men det gör ju inget när det känns så självklart hur tältet skall sättas upp! Tror man kan sätta upp det på 5 minuter med lite träning, iaf om man är 2 pers!
 
Bergans tältena finns i vinter variant med snökjolar om man
nu måste ha det.

Det kan ju vara en fördel om man nu inte kan gräva ned tältet lite, ja alltså kalfjäll
med barmark och snödrev.
 
Ja, har sett det...dock så har jag inte som avsikt att tälta så mycket på vintern än så länge så det kändes som onödig vikt och pris :)
 
Tältet funkade finfint 11 nätter i Padjelanta med omnejd. Snabbt att sätta ihop, lätt att packa ner. Jättestor absid samt stog emot vind och hyffsat ordentligt regn som ingenting!
 
Tältet funkade finfint 11 nätter i Padjelanta med omnejd. Snabbt att sätta ihop, lätt att packa ner. Jättestor absid samt stog emot vind och hyffsat ordentligt regn som ingenting!

Köpte ett begagnat Compact Light 3 här på Prylmarknaden och har bara slagit upp det en gång i trädgården.
Hur många var ni på turen? 2-3?
Kommer att bruka mitt tält här till hösten när jag o hunden ska jaga. Ganska overkill med ett 3-manna på 1 man + hund, men det väger bara 3,nåt kg så ska inte vara omöjligt.

Tips o tricks med uppslagning/nedtagning? Annat roligt, nyttigt, dåligt du upptäckte med tältet?
Kanske lika bra du skriver en recension :)
 
Köpte ett begagnat Compact Light 3 här på Prylmarknaden och har bara slagit upp det en gång i trädgården.
Hur många var ni på turen? 2-3?
Kommer att bruka mitt tält här till hösten när jag o hunden ska jaga. Ganska overkill med ett 3-manna på 1 man + hund, men det väger bara 3,nåt kg så ska inte vara omöjligt.



Tips o tricks med uppslagning/nedtagning? Annat roligt, nyttigt, dåligt du upptäckte med tältet?
Kanske lika bra du skriver en recension :)

Kanske en recension om jag har tid...inte riktigt nu dock :)

Vi var 2 pers. Tycker det är lagom för ett KL3. Det går ju klart att klämma in 3 pers, och absiden har lätt plats för 3 ryggor och fortfarande matlagning, men det blir inte så värst bekvämt i tältet då. 160cm bred liggyta, testa själv på en 160-säng om du tycker det känns bra med 3 pers. Allt beror väl på hur lång turen är också, och hur bra man känner varann :)

Tycker tältet borde heta 2+ istället för 3. Vore mer rätt :)

Ja det är väl lite overkill för 1 pers+hund, men tältet väger ju ändå inte mer än 3,3kg ca, så jag skulle inte ha nått emot att använda det ensam om det inte är någon jättetur där jag måste spara in på vikten. Om hunden är stor kan det ju va gött att inte behöva ha han i knät, och han kan ju få sova i tältet då med och inte ligga på marken i absiden! :)

Hmm, tycker det inte var så mycket som kan gå fel vid upp/nedslagning. Det jag gör är att sätta i 1-3 peggar (beroende på blåst) på ena kortsidan. Sen matar jag i kupolpinnarna, drar åt spännremmarna för dem. Sen tar jag i på andra kortsidan och drar ut tältet som ett dragspel liksom, fäster en pegg. Då är det klart sen, bara att gå runt tältet och sätta i resten! Så tycker jag det går smidigast iaf.

Jag var lite orolig att det var fel iom att yttertältet inte gick ner hela vägen på ena långsidan, men har sedan insett att det är så på de flesta tält (även HB).

Annars har jag faktiskt inga direkta synpunkter, tältet var stabilt och jag hade inga problem med det på hela turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 21
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...