Bergans Kompakt Light 3

Jag har använt tältet i 30+ nätter nu och är överlag väldigt nöjd med tältet.

Den enda riktigt stora missen jag kan hitta är öppningen. Jag har inte kommit underfund med hur jag ska spänna upp duken så att dörren är öppen. Rullar jag upp och fäster i det låga fästet som finns så sitter den dåligt. Det skulle fungera mycket bättre ifall fästet var ett par decimeter högre upp eller löst på något annat sätt. Har jag missat hur man gör?

Jag märkte samma sak, dock tyckte jag inte det var så stort problem. Det skulle varit bättre om spännet satt högre upp, men jag tycker ändå dörren stannar öppen när jag rullar ihop den och fäster, även där nere. Klädnypa verkar annars som en bra idé.

Jag har redan läst din recension Smux, flera ggr om :)
Var nog tack vare det som jag slog till med ett Bergans, iaf lite. Kollade på Hillebergs osv men hade svårt att motivera ett tält i den prisklassen. Och det här verkar som en bra kompromiss!

Jag tycker också detta tältet är riktigt prisvärt. Kan inte motivera ett HB för nästan dubbla priset för att kanske gå ner 0.5kg och...ja jag vet faktiskt inte annars vad jag skulle vinna på det.

Har haft samma funderingar som många i denna tråden angående varför tältduken verkar vara mindre på ena sidan av tältet. Det är ju nästan som man har snubblat in i och ut ur absiken ett antal gånger pga att spännbandet har gått lite för högt på ingångens högersida. Man blir ju lite försiktig och vill inte gärna dra sönder tältduken pga att man försöker spänna åt i de små kopparna, men nästa gång vi är ute och vandrar så ska jag nog försöka dra åt för kung och fosterland.

Jag har dragit åt spännena riktigt ordentligt (nästan så långt som själva remmarnas längd tillåter. Tror inte det är någon fara just. Fattar dock inte riktigt vad du menar att du snubblar på spännbandet? Vilket då?
 
Hej! Jag lånar tråden lite.

Hur skiljer sig kompakt light 3 emot kompakt light 2 när det gäller blåsiga förhållanden. Är 3an stabilare i stark vind eller går det på ett ut?

Tackar för svar! / Kristofer
 
Hej! Jag lånar tråden lite.

Hur skiljer sig kompakt light 3 emot kompakt light 2 när det gäller blåsiga förhållanden. Är 3an stabilare i stark vind eller går det på ett ut?

Tackar för svar! / Kristofer

Utan att ha detaljstuderat Compact 2 light, tror jag inte skillnaden i blåsiga förhållanden är så stora. De borde vara konstruerade på liknande sätt och med samma materialval.
Skillnaden är möjligen 2'ans lite mindre vindprofil medan 3'an med sina 3 stänger och GT absid har lite fler stormlinor, men som sagt marginella skillnader vad gäller din fråga.
 
Jag har dragit åt spännena riktigt ordentligt (nästan så långt som själva remmarnas längd tillåter. Tror inte det är någon fara just. Fattar dock inte riktigt vad du menar att du snubblar på spännbandet? Vilket då?

Det spännband som jag talar om, är det som går mellan tältbågarna vid absidöppningen. Där finns det en rem som man kan spänna så att man minskar trycket på dragkedjan till absidingången. Om man inte har dragit åt spännena tillräckligt mycket, så kommer detta spännband som går under öppningen att komma högre upp på den sida som man inte spänt tältbågeremmen tillräckligt, men risk för att man snubblar på spännbandet som går vid ingången.

Lite trött efter stadsfesten här i Linköping, men jag hoppas att du förstod min förklaring. Om inte, så skickar jag med en bild till dig. ;-)

b6MHBmrn
 
Det spännband som jag talar om, är det som går mellan tältbågarna vid absidöppningen. Där finns det en rem som man kan spänna så att man minskar trycket på dragkedjan till absidingången. Om man inte har dragit åt spännena tillräckligt mycket, så kommer detta spännband som går under öppningen att komma högre upp på den sida som man inte spänt tältbågeremmen tillräckligt, men risk för att man snubblar på spännbandet som går vid ingången.

Lite trött efter stadsfesten här i Linköping, men jag hoppas att du förstod min förklaring. Om inte, så skickar jag med en bild till dig. ;-)

b6MHBmrn

Jahaa!

Okej jag förstår. Jag har nog inte ens justerat det spännbandet något särskilt, bara så att det inte är slackt. Har inte snubblat på det ännu iaf =) Men å andra sidan spänner jag åt banden vid kopparna ganska hårt.
 
Compact 3 vs compact 3 Light

Hoppar in lite i tråden - jag var ute på en 11dagarstur i abisko-kebnekaisefjällen nyss med en vän och ett Compact 3. Är mycket sugen på att köpa ett själv då det tillhörde kompisen, men funderar på om jag vill ha ett Light eller "Original", vilken verkar vara den största skillnaden?

Som jag förstått det verkar det skilja sig i
- vikt; Har sett lite olika viktangivelser, som att Light skulle väga 3,1kg och original 3,3, men på andra ställen står det att även Light väger 3,3, någon som vet vilket som gäller?

- väven i yttertältet, där Light skulle vara av silikoniserad väv, dock oklart vad det har för funktion, gör det endast väven lättare eller mer vattentålig? Båda tälten verkar ha vattenpelare på 5000

-Light verkar uppenbarligen ha ett yttertält som är "lite för kort" på ena sidan, och dessutom med ett "besvärligt spännband" utanför absiden mellan tältstängerna, finns det någon poäng/fördel med detta? Vi körde som sagt på ett vanligt compact 3 och hade inga problem med att spänna eller liknande. Kort och gott - vad är det som motiverar att köpa ett Light före ett original?
 
Hoppar in lite i tråden - jag var ute på en 11dagarstur i abisko-kebnekaisefjällen nyss med en vän och ett Compact 3. Är mycket sugen på att köpa ett själv då det tillhörde kompisen, men funderar på om jag vill ha ett Light eller "Original", vilken verkar vara den största skillnaden?

Som jag förstått det verkar det skilja sig i
- vikt; Har sett lite olika viktangivelser, som att Light skulle väga 3,1kg och original 3,3, men på andra ställen står det att även Light väger 3,3, någon som vet vilket som gäller?

- väven i yttertältet, där Light skulle vara av silikoniserad väv, dock oklart vad det har för funktion, gör det endast väven lättare eller mer vattentålig? Båda tälten verkar ha vattenpelare på 5000

Bergans Compact 3 light väger 3,3 kg komplett, Compact 3 väger lite mer 3,5kg. Light versionen är större på alla mått (total längd, takhöjd, ligglängd etc) trots att det är lättare. Här kan du jämföra storlekarna:
http://nettbutikk.bergans.no/avdelinger/telt/tunnel-ny/compact-light
http://nettbutikk.bergans.no/avdelinger/telt/tunnel-ny/compact

Silikonisering eller PU-beläggning (som är ett gummimembran som limmas på insidan av tältduken) är två olika metoder för att göra väven vattentät. Light versionen har yttertält i silikoniserad väv istället för den enkla PU-belagda väven på vanliga Compact.
Silikoniserad väv är starkare och har längre livslängd än PU-belagd väv, dessutom blir den silikoniserade väven lättare i vått tillstånd då väven inte tar upp vatten.
PU-belagd väv hittar du typiskt på budgettält, medan de bättre tälten har silikoniserad yttertältsväv.

Se inte Bergans Compact serien som 'original' utan mer som budget versionen.

Markband i öppningen till Absiden har alla tunneltält av den typen, så även Compact 3 och mitt Hilleberg.
 
Senast ändrad:
Är det nån annan som äger ett Bergans Compact 3 som upplever att innertältet inte spänns ut ordentligt? Nu när vi var ute i fjällen (vi hade bara testat att slå upp det nyköpta tältet i trädgården i all hast innan vi åkte och inte testat det särskilt grundligt) så upptäckte vi att innertältet i fotänden säckar i en svacka såpass att man som normallång rör innertältet med foten när man ligger. Samtidigt är det för nära mellan inner och yttertält mitt över. Det tycks inte hjälpa att spänna ut yttertältet mer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 21
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...