Min nya sovplats

Fick hem mitt förstägda tält idag.

Bergans Kompakt 2 fick det bli, icke lightvarianten då jag har någon fix idé att om man tar någon grej, gör den lättare och kallar den light så har man inte gjort om utan tagigt bort och frågan är då vad så jag körde på orginalet :)

Första intrycket när jag slog upp det lite halvsladdrigt hemma i sovrummet då tältpinnarna var svåra att slå fast i golvet var att det var ett tält precis så som jag tänkt mig. Och då jag läst att man bara kan justera ventilationen utifrån så blev jag glatt överaskad när man kunde justera ventilationen fullt ut inifrån... Små fickor där man kan ha grejjer fanns i väggarna, men det kanske finns i alla tält och myggnät i både dörr och ventilation...

En del saker såg lite "b" ut som de där runda kopparbrickorna på tältlinorna, linor som förövrigt inte verkade vara dom häftigaste men som kanske går att byta ut mot Paracord eller något liknande beroende på hur de sitter fast i duken... Lite plastgrejjer där jag gärna sett metall men man får ju också vara medveten om att man inte får allt när man inte köper det dyraste..

Och det lilla aluminiumröret fick jag svar på direkt vad det var genom att söka här på utsidan. Det var tydligen för att laga om någon tältpinne gick sönder..

Ska bli spännande att sätta upp det "på riktigt" först i trädgården om nu vintern har något slut och sedan ute i skogen :)

Självklart så studerade jag hur det var vikt och rullat innan jag smällde upp det för att få ner det likadant igen men det var lögn i herrens hus att minnas det efter dom minutrarna och någon beskrivning mer än "vik ihop det som du tog isär det" fanns inte, men ner i säcken gick det igen i alla fall :)

Inlägget var mycket tänkt att vara några första synpunkter och fakta till dom som funderar på att köpa ett likadant...

mvh // johannes
 
Grattis till ett bra köp! Mitt Compact har varit med ut i alla möjliga väder och oväder och funkar alltid.
Att linorna skulle vara dåliga har jag inte reflekterat över, vad det gäller nedpackningen så kör jag med knölmetoden och om tältet är blött brukar jag dela på ytter och innertält och ha innertältet i en plastpåse i tältfodralet. Takhöjden har fått mej att svära en del eftersom allt måste göras liggande (nästan).Hoppas du får många härliga nätter i ditt nya tält.
Pär
 
Tack Per..

Vad kul att du är nöjd med ditt.. Ja det är ingen hög takhöjd så man får inga herrgårdskänslor men å andra sidan blir det ju desto mysigare när man väl ligger ner, man får se det positivt :)

mvh // Johannes
 
Det är ett bra tält så dämpa dina negativa farhågor lite. Dock en miss att du inte köpte lightvarianten - klart lättare väv med bara något sämre rivstyrka, dessutom tror jag att light-tältet är 1 dm högre.

Byta linorna på mitt tält skulle jag inte göra på mitt tält för att de skulle ha dålig kvalitet. Däremot byter jag eventuellt ut dem för att de är svarta. I lite skymning syns de inte alls mot den mörka marken i fjällen eller skogen, så det blev lite väl mycket snubbel.
 
Grattis till första tältet, det kommer bli många fler...... :)

Behåll linorna dom lämpar sig bättre än paracord som just tältlinor.
 
Det är bara takhöjden jag har att anmärka på, annars är jag också nöjd med mitt Kompakt. Lite tungt kanske, men man kan inte få allt när man lägger sig i den prisklassen. Tältlinorna har hållt bra, även när det friskat i en del, så jag skulle inte oroa mig över dem. Jag tror du kommer bli nöjd!
 
Jag ber om ursäkt om jag lät negativ. Jag är mycket nöjd med mitt nya tält, det var bara lite blandade första reaktion tankar som jag skrev ned :)

Vad kul att höra att ni andra också är nöjda.. Jag kanske kan låta tältlinorna vara då :)

mvh // Johannes
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.