bergans helium 55

Lånat hem en sån säck och provpackat.Under 8 kg på badrumsvågen med de grejer jag "behöver";tält.liggunderlag,sovsäck+lakan,kök o matlagningsgrejer,hygien,toapapper,regn o värmeplagg,ombyte,kamera,vattenpåse.
Med sandaler o kikare o handduk o matkosa; ca 9-10kg.Den väger enl uppg 1,1kg och är lämpad till 12kg.
La i vikt motsv 4-5kg förtäring.Slutvikten landade på 14kg och säcken kändes fortfarande mycket bekväm på ryggen.
Då hade jag inget i topplocket eller i nätfickorna.Det allra tyngsta högst upp.
Införskaffade idag en lätt Gerber fällkniv och ett lättare regnskydd (Osprey) i st f mitt gamla tunga multiverktyg och astunga Hiker regnskydd;där försvann 4hg eller mer.
Denna säck verkar riktigt bra,men den är ju gjord i ett tunnt tyg jämfört med min Arcteryx Bora75;(som adderar 2kg i bärvikt!).
Märkligt nog tycker jag Helium rymmer mina grejer lika bra;(måste nog provpacka Boran lika noga).
För 1-2övernattningar känns den klart köpvärd,för att kunna färdas lätt.
Nån som använder denna säck och har några kommentarer ang hållbarhet i längden etc?
 
forts provat säcken

Packat den med 12kg och gått upp och ned för ett berg.
Den är jättebekväm att bära.
Reglera med axelremmarna så det blir luft mellan säck och rygg går bra;det blir ju inte tungt över höfterna för det.
Lär nog köpa den och litar på att jag inte river sönder den;regnskydd på om man passerar snårig terräng eller trånga passager med vassa stenar.
En basvikt under 8kg + rejält med plats för förbrukningsvaror är ju inte dumt.
F.ö grejade jag med min Bora säck:Tog bort hållaren för vattenblåsa och avdelaren mellan övre/nedre fack.
Där skulle nog basvikten med lite extra ombyte,tvättbalja,Y-3tvättmedel,gas,toapapper+nåt läsbart bli ca12kg.Dvs vad jag anser mej använda om jag var ute ca 1vecka eller mer.
Helium-säcken 8+4kg förbrukning skulle ju faktiskt räcka ca 4-5 dar med..
Och längre tur än så har jag aldrig gått ännu.
 
Re: forts provat säcken

Jag klämde på den på Fair Enough i helgen, och den verkar jättefin! En av få lättpackarsäckar på svenska marknaden!

Om man är lagd åt trimningshållet kan man ju lämna topplocket hemma och kanske ersätta aluminiumlattan med kolfiber och antagligen komma ner under 1 kilo.

Använder man nätfickorna ordentligt för till exempel regnkläder och tält lär den nog funka finfint för en veckovandring.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-07 kl 11:40]
 
Re: Re: forts provat säcken

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Jag klämde på den på Fair Enough i helgen, och den verkar jättefin! En av få lättpackarsäckar på svenska marknaden!

Om man är lagd åt trimningshållet kan man ju lämna topplocket hemma och kanske ersätta aluminiumlattan med kolfiber och antagligen komma ner under 1 kilo.

Använder man nätfickorna ordentligt för till exempel regnkläder och tält lär den nog funka finfint för en veckovandring.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-07 kl 11:40]

Kan bara hålla med Martin. Vi var båda imponerade av Helium när vi klämde på den i helgen. Vi såg också några andra lätta ryggor som överraskade oss positivt, men vi återkommer med mer info och lite bilder när vi hunnit hämta andan.


Jörgen

PS. Gillar man att meka själv och är rädd för att volymen blir för liten när säcken är full med mat så är det ju ganska enkelt att sy på 10-20 cm förlängning längst upp. Detta kan räcka för att man skall kunna stänga säcken från början. Efter något dygn behövs den inte.
 
Nätfickorna

Tänkt på det.Tror de blir bäst till regnkläder,skräppåse,mössa,vantar.
de är tajta när säcken år full.
Tror ej det ens går ner yttertältet till Aktot.
Vid regn måste det ju ändå gå att få fast yttertältet i sin påse på utsidan säcken,heslt utan nån extra rem.
Jag är förvånad över hur rymliga litrar det är i denna säck,och hur stabil och komfortabel den känns.
 
Packtest

Har precis hämtat ut en Helium 55L (Herr) ryggsäck. Beställde den från Bergans i Norge via en butik i Stockholm. Faktum är att jag lämnade tillbaka en nyinköpt "tungsäck" á 2,9 kg efter att ha läst en viss bok... Fick dock vänta i över 1 månad innan Helium-säcken kom fram p g a tullen mellan Sverige och Norge (sa dom).

Några erfarenheter vid ett första packtest (hemma):
(Vikter inklusive ryggsäck á 1,1 kg)

12 kg Mycket bra, ryggsäcken känns knappt *
15 kg Bra
16 kg Bra, trycket på axlarna börjar kännas
18 kg Okej, viktfördelning till höfterna nödvändigt
>20 kg inga marginaler kvar för att justera viktfördelningen. Obekväm, obalanserad och baktung.

* = Bergans rekommenderar ryggsäcken för vikter upp till 12 kg.

Andra iakttagelser:
+ Ligger bra mot ryggen
+ Bröstspännbandet mellan axelremmarna är elastiskt
+ En dragkedja ut med långsidan av ryggsäcken gör att man snabbt kommer åt "allt" i säcken.
+ Borde fungera ypperligt som skridskoryggsäck
- snörlåsen i toppen löper trögt, svårt att stänga
- axelremmarna är snett fastsydda på ryggplattan, (måndagsexemplar?) Jag kände dock inte av snedheten när jag testade att bära runt på säcken. Återstår att se hur det fungerar fältmässigt.
- ryggplattan suger upp vatten (hade en vattenflaska som läckte i ryggsäcken), men den torkar förhoppningsvis snabbt tackvare mesh-materialet.

Ser fram emot att få läsa mer om era och andras erfarenheter framöver!

Jörgen Holmén
 
nog färdigprovat

Gått en sväng till i helgen och är mycket nöjd.
Håller med föregående att den knappt känns på ryggen under 12kg,samt att den verkar funka bra med ytterligare några kg(tänk mat för fler dar).
OK:det går att pula ner tältet i en ytterficka,då har jag ju motsvarande volym borta ur säcken,men den ser lite sned ut,samt känns ej lika bekväm,men om det regnat under natten vill jag absolut kunna packa tältet utanpå.
 
På riktig ensamtur

Gått en tur med 3 övernattningar Saltoluokta-Sito-runt Äpar -i Pastavagge t-o-r-Suorva.
ca12-13kg i säcken,gott om plats,mycket bra bärkomfort,mat för 4-5 dagar faktiskt.
kan inte annat säga än att jag är helnöjd.
Eg svårt motivera min 75-liters säck annat än att den är bättre om det blir några kg till.
I o fs tar nog denna säck 14kg utan besvär.
Sandalerna som alltid var blöta fick utmärkt säker plats i meschfickorna.
Tänk-för några år sedan rymde jag med möda allt i en 75-liters säck.
utvecklingen går framåt..
 
Tjena brigas, det var ju länge sedan du skrev i den här tråden, men jag tänkte ta upp den ändå.

Jag har tänkt att köpa mig en helium, men tvekar av ett par anledningar; det finns ingen möjlighet att fästa ett tält uppepå säcken, va? Det verkar ju inte finnas några remmar där, av (de undermåliga) bilderna att döma som finns på Bergans hemsida.

Får man verkligen ned både tält och liggunderlag i säcken?

Som jag har det nu, så packar jag alltid liggunderlaget utanpå säcken, högst upp. Lätt att ta loss och använda på pauser. Skulle gärna göra det med helium också, men då får man i så fall fästa det under om jag har förstått saken rätt... och det är väl inte så bra, rent packningsmässigt sett. Jag tänker mig att det blir tyngre så, om man packar lågt och dessutom på utsidan av säcken.

Detta blev ett rörigt inlägg! Men frågan är alltså: hur gör du (och gärna även andra Bergans helium- ägare) med packning av tält och liggunderlag?
 
Jag har allt i säcken.sandaler i nätfickorna.Akto-tält och kort downmat går ner.
den räcker mycket väl till ensamturer,för att inte tala om när vi går två och delar tält och kök.
Har provat packa ner ett "ägg-kartongsunderlag",men det blir inte bra betr tyngdpunkt och utrymme.
Har du ett mer kompakt packat underlag kan du kanske ta med en liten sittlapp till pauserna?Mycket användbart.Lätt men utrymmeskrävande liggunderlag går ju att ha mellan de längsgående kompressionsremmarna horiisontalt.
Tält i ytterficka eller inne i säcken spelar utrymmesmässigt ingen roll med Helium-säcken.
 
Ja, då köper jag det väl då, det är ju flera som har gett det bra betyg. Tältet har jag gärna i säcken, det blir bra, det! Och ett liggunderlag väger ju inte så mycket, så det får jag väl leva med att ha under komp-remmarna (även fast jag helst har det uppepå!) Lite får man ta...

Sandaler och regnjacka i nätfickorna, skulle jag tro.

Tack för svar, nu blir det förhoppningsvis en provtur i helgen! :)

mvh johan
 
Vattenflaska?

Hej! Jag är också intresserad av denna rygga. Hur gör ni med vattenflaska? Brukar ha med mig en 0,5 litersflaska som jag dricker ur under färden och som dubblerar som mått för vätska. Men med kompressionsremmarna över nätfickorna verkar det svårt att få i och ur någon flaska medans man går. Använder ni istället ett vätskesytem? Eller blir det till att ta av ryggan när törsten faller på? (Jag e som oftast inte i fjällen där det går att finna dricksvatten med jämna mellanrum...)

/Matias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Bergans Helium V55 - för kort i rygglängd?? Lättpackning 12
grodanbolle Vango Helium 200 - Aktodödaren? Lättpackning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.