Bergans Compact light 2

Jag har sedan förut ett 3 personers fjällräven tält som används vid fiskeresor för 2 personer. Har under en tid nu letat efter ett tält som fungerar för 2 personer vid vandring men som också gärna får duga som tält för ev. solovandring. (läs eventuell, därav vill jag gå på 2 pers och inte 1 pers, då solovandring inte kommer vara huvudsyftet med tältet.)
Efter mycket läsande här på forumet och en hel del scrollande på div. butikers hemsidor slog jag till på ett bergans compact light 2. Då vikt, pris och omdömen talade för detta tält.

Nu har jag fått hem tältet och slagit upp det inomhus(så det blir ju lite "sladdrigare" eftersom man ju inte kan fästa på alla punkter utan jag har endast "rest" tältet.)

Nu kommer min fundering. Jag upptäckte att yttertältet inte riktigt ser ut att gå ner mot backen på den långsida där man trär in bågarna. Ser ut som duken hamnar ca 10 cm upp från marken på denna sida, på andra sidan så går den givetvis ända ner till marken eftersom bågarna ju slutar/stoppar i "änden" på duken här.. Har för mig jag läst om detta någon stans, men kan inte hitta var nu...
Är det någon som vet om detta går justera på något sätt eller om det är något fel på tältet?

Upplevde också kanalerna för bågarna lite trånga, men detta kanske är något som "går till sig med tiden" ?

När jag ändå startar denna diskussion får ni gärna fylla på med andra åsikter och tankar kring detta tält. Tyckte det var lite tunt här på forumet jämfört med andra tält t.ex.
 
Har du spänt stånghållarna korrekt, dvs dragit åt de remmar som sitter vid "koppen" som du placerar stångänden i efter montering? När du monterar ner tältet släpper du på stångspännaren innan du tar ur stångänden.
Kolla även att bortre stångänden bottnat fullt ut i bortre änden av stångkanalen (kan vara lite pyssligt om man sätter upp tältet själv).

Stångkanalerna på Bergans Compact light serien är lite trängre än på ex Hilleberg som designat kanalerna för dubbla stänger.
 
Så är det på mitt Bergans Compact Light 2 också. Det förbättrar ventilationen. Slå upp tältet så att glipan hamnar på läsidan.
 
Så är det man kan välja och sluta tät mot ett håll eller liten glipa på båda , man kan justera detta med remmarna vid stångfästena.
Jag har inte haft problem med snödrev i tältet trots att glipan legat mot vinden.

Tältet skall kunna köras med dubbla stänger , stånghållarna/kanaler är stora nog.
Har provkört detta i 30 m/s och fick vindkantring och fick vinden i sidan - och tältet höll trots enkla stänger.

Riktigt bra tält , kör det som solovintertält och ibland på sommaren om man behöver ytrymmet - 2,5kg är ju inte farligt
 
Okej! Nä eftersom uppslagningen va ganska dålig så testade jag aldrig det!
Men då vet jag att det inte är något som är fel iaf! Tackar för svaren!

Använder ni original markpinnarna eller har ni bytt ut några? Tyckte dom såg lite klena ut, men jag vet inte.
 
Pinnarna är bra , i snö får man ju ha annat liksom i sand.
Finns inga fel på dessa tält alls - bra grejer.

Fotändan sluttar lite så dom är lite korta för personer över 180.
Livslängd - ja efter 200 nätter har jag samma slitage i som i ett Hillberg efter 500-600.
Så prismässigt väldigt vettigt tält för dom som inte är extremcampare och tar ut så många nätter så dom kan köpa ett Hilleberg likväl.

Tål sol mycket bra , var uppsatt 30 dygn i sträck dagtid i sommras , nästan obetydlig påverkan.
Tältet motsvarar väl ett Redlabel Hilleberg ungefär.
Innertältet är ganska tjock och verkligen myggsäkert och ger viss isolation vintertid.

Tremanna varianten är perfa för två som vintertält

Edit:

Bild på 2an som vintertält - riktigt episkt mys!
 

Bilagor

  • Operation_Silent_Sector_2.jpg
    Operation_Silent_Sector_2.jpg
    45.3 KB · Visningar: 4,393
Senast ändrad:
Såg en sak idag som jag reagerade på. Finns inte med något reparationskit... Mailande bergans om detta. Dom kunde skicka vävbitar av golv och yttertält, men dessa måste tydligen sys fast. Vet någon nått om detta?

Fanns heller inget för att reparera en tradig båge/stång med.
 
Jo en stånghylsa skall finnas - be dom skicka sådana till dig.

Skit i få vävbitar , man lagar tält i fält med silvertejp av tunn armerad typ, exempel på top off the line tejp är 3M nr 6969
 
Compact light är knepig att hitta nu, modellbeteckningarna ändras. Det kom ju som Rondane och nu finns Trollhetta, är det denna som motsvarar compact light idag?
 
Trollheta skall väl vara Compackt Light nu.

Haha angående 30 dygn i sträck dagtid - hehe , låg mycket stationärt mellan rörelsedagar och kanske skrev fel men
det var i stora drag uppsatt 30 dygn i sträck.
 
Jo så är det nog!
Dock är det ett campact Light jag köpt. Dom finns att få tag på än och sägs vara högre än de andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
ErikBergm Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3? Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 21
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...