Bergans Compact light 2

Det är dags för ett första tältinköp och jag lutar just nu åt ett Bergans compact light 2 och skulle gärna höra synpunkter på det med hänsyn till följande:

* tältet skall användas av 1-2 personer, inga hundar & barn.
* den längsta av oss är 172 cm (har hört att det inte är ett tält för er som är långa)
* vi har levt tillsammans i 13 år, att det är trångt/närgånget när vi sover stör således inte. Frågan är - blir det så trångt att det är obekvämt att sova?
* tältet kommer att användas huvudsak under sommaren, möjlig även sen vår och tidig höst, jag betvivlar dock att jag får ut min man i tält vintertid så det är inte aktuellt.
* vikten på tältet spelar roll (det är därför samma modell fast för 3 pers känns inaktuell, det blir 800 gram mer i vikt).
* pris spelar roll. Det behöver inte vara ett superbilligt tält men inte heller ett tält som klarar kalfjället vintertid då det inte kommer att användas till det. Detta känns prisvärt enligt mina ringa tältkunskaper.

Synpunkter?
 
Jag har ett cl3 och tycker det är prisvärt och lättupslaget. Jag tror inte ni får några problem att sova i det men 90cm takhöjd på högsta delen gör att max en kan sitta. Cl3 har 100cm takhöjd vilken gör att jag som är kort kan sitta även i mitten av tältet. Det kanske kan lösas med en tarp utan för utgången som ni kan välja om den ska vara med eller inte.
 
Prisvärt tält

Jag har haft ett compact light 2 i tre år. Har använt det till både fjällvandring på sommaren och turer i skogen på vår/höst. Jag är 173 cm lång och har inte upplevt att det blir för trångt att sova två personer i tältet. Absiden rymmer utan problem två ryggsäckar på 65 l, det blir då rätt svårt att kunna laga mat i absiden om man nu vill det. Det är ett bra tält för pengarna.

Mvh

Gustav
 
Jag är 190 och mina fötter brukar ta i innertältet när jag ligger raklång. Det blir inte för trångt att ligga 2 i det. Dock tycker jag absiden är alldeles för liten för 2 personer.
 
Jag och sambon, plus hund, hade det nu när vi var ute ca 20 nätter. Vi hade inte ihjäl varandra. Håller med dom andra att absiden kan va rätt liten men det är inget större problem. Man kan inte kasta in grejerna bara och vill nån gå ut när man lagar mat i absiden så kan dom glömma det. Tycker det är ett superprisvärt tält och en ok vikt. Det har inte utstått vintersnöstorm eller orkan men det klarar det nog med. Kolla även Shangri-La 3, kostar lite mer men väger lite mindre och mer utrymme.
 
Hoppas inte OP tar illa upp, men jag är nyfiken på hur ett Shangri La med både ytter-, och innertält sätts upp i regn? Går det att först resa yttertältet och sedan prångla upp innertältet innanför eller?
 
Hoppas inte OP tar illa upp, men jag är nyfiken på hur ett Shangri La med både ytter-, och innertält sätts upp i regn? Går det att först resa yttertältet och sedan prångla upp innertältet innanför eller?

Äger inget själv men antar att man kan lägga ut innertältet med yttertältet ovanpå, sätta fast det med pinnar och sen resa tältet inifrån med tältpålen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
ErikBergm Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3? Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.