Bergans Compact light 2

Det är dags för ett första tältinköp och jag lutar just nu åt ett Bergans compact light 2 och skulle gärna höra synpunkter på det med hänsyn till följande:

* tältet skall användas av 1-2 personer, inga hundar & barn.
* den längsta av oss är 172 cm (har hört att det inte är ett tält för er som är långa)
* vi har levt tillsammans i 13 år, att det är trångt/närgånget när vi sover stör således inte. Frågan är - blir det så trångt att det är obekvämt att sova?
* tältet kommer att användas huvudsak under sommaren, möjlig även sen vår och tidig höst, jag betvivlar dock att jag får ut min man i tält vintertid så det är inte aktuellt.
* vikten på tältet spelar roll (det är därför samma modell fast för 3 pers känns inaktuell, det blir 800 gram mer i vikt).
* pris spelar roll. Det behöver inte vara ett superbilligt tält men inte heller ett tält som klarar kalfjället vintertid då det inte kommer att användas till det. Detta känns prisvärt enligt mina ringa tältkunskaper.

Synpunkter?

Jag har ett cl3 och tycker det är prisvärt och lättupslaget. Jag tror inte ni får några problem att sova i det men 90cm takhöjd på högsta delen gör att max en kan sitta. Cl3 har 100cm takhöjd vilken gör att jag som är kort kan sitta även i mitten av tältet. Det kanske kan lösas med en tarp utan för utgången som ni kan välja om den ska vara med eller inte.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prisvärt tält

Jag har haft ett compact light 2 i tre år. Har använt det till både fjällvandring på sommaren och turer i skogen på vår/höst. Jag är 173 cm lång och har inte upplevt att det blir för trångt att sova två personer i tältet. Absiden rymmer utan problem två ryggsäckar på 65 l, det blir då rätt svårt att kunna laga mat i absiden om man nu vill det. Det är ett bra tält för pengarna.

Mvh

Gustav

Jag är 190 och mina fötter brukar ta i innertältet när jag ligger raklång. Det blir inte för trångt att ligga 2 i det. Dock tycker jag absiden är alldeles för liten för 2 personer.

Jag och sambon, plus hund, hade det nu när vi var ute ca 20 nätter. Vi hade inte ihjäl varandra. Håller med dom andra att absiden kan va rätt liten men det är inget större problem. Man kan inte kasta in grejerna bara och vill nån gå ut när man lagar mat i absiden så kan dom glömma det. Tycker det är ett superprisvärt tält och en ok vikt. Det har inte utstått vintersnöstorm eller orkan men det klarar det nog med. Kolla även Shangri-La 3, kostar lite mer men väger lite mindre och mer utrymme.

Hoppas inte OP tar illa upp, men jag är nyfiken på hur ett Shangri La med både ytter-, och innertält sätts upp i regn? Går det att först resa yttertältet och sedan prångla upp innertältet innanför eller?

Hoppas inte OP tar illa upp, men jag är nyfiken på hur ett Shangri La med både ytter-, och innertält sätts upp i regn? Går det att först resa yttertältet och sedan prångla upp innertältet innanför eller?

Äger inget själv men antar att man kan lägga ut innertältet med yttertältet ovanpå, sätta fast det med pinnar och sen resa tältet inifrån med tältpålen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips