Bensinpriset

Blyfri 95 går bra i SVEA och dess kusiner, de kommer att kräva rengöring ca en gång i veckan. YMMV Sitt inte i lovart och laga maten utanför tältet.
Arbetshandskar är bra till mycket, stål och mässingborstar av tandborststorlek har både CO och Biltema bl a.
 
Blyfri 95 går bra i SVEA och dess kusiner, de kommer att kräva rengöring ca en gång i veckan. YMMV Sitt inte i lovart och laga maten utanför tältet.
Arbetshandskar är bra till mycket, stål och mässingborstar av tandborststorlek har både CO och Biltema bl a.

MSR skriver detsamma om sina multikök - fungerar men du får städa ofta.

Är man rädd för gifter och cancerogener är det nog bättre att använda spritbaserade kök, inte bensin.
 
Om man använder heptan/målarbensin/kemisk ren bensin så är det inte mycket gifter i dessa, akylatbensin är något mindre rent men risken ändå låg med avseende konstiga kolväten, medans motorbensin kan vara riktigt 'dirty' och bör undvikas om man kan.
 
Blyfri 95 går bra i SVEA och dess kusiner, de kommer att kräva rengöring ca en gång i veckan. YMMV Sitt inte i lovart och laga maten utanför tältet.
Arbetshandskar är bra till mycket, stål och mässingborstar av tandborststorlek har både CO och Biltema bl a.

Är det inte just i lovart (på vindsidan relativt köket) man ska sitta för att undvika eventuell ohälsosam rök?
Om vinden blåser från lovart, förbi köket och man sedan sitter på läsidan av köket så får man ju kökets avgaser i sin inandningsluft, eller tänker jag fel?

/Patrik
 
OT Undrar när brytpunkten kommer då det lönar sig att tanka kemiskt ren bensin istället för från macken? Oktantal på ren bensin? /OT

Är det för användning i friluftskök så är nog insatser för att minska värmeläckage bättre investering än mer högoktanigt bränsle, men visst, alla annat lika så kanske högre energi-innehåll ger bättre effekt.
Däremot är väl oktan inte energiinnehåll utan mer knacknings-obenägenhet, dvs högre oktantal ger lägre risk för knackning i en förbränningsmotor. Är det någon knackningsrisk i bensinkök? Kan köket utnyttja det högre oktantalet?


/Patrik
 
Är det för användning i friluftskök så är nog insatser för att minska värmeläckage bättre investering än mer högoktanigt bränsle, men visst, alla annat lika så kanske högre energi-innehåll ger bättre effekt.
Däremot är väl oktan inte energiinnehåll utan mer knacknings-obenägenhet, dvs högre oktantal ger lägre risk för knackning i en förbränningsmotor. Är det någon knackningsrisk i bensinkök? Kan köket utnyttja det högre oktantalet?


/Patrik

Jag var inte helt seriös men som vanligt fick jag lära mig något.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.