Bensinpriset

Köpte kem bensin på närmaste färgaffär och fick betala 96:- för en liter.

Har ni några bättre priser vilket jag givetvis väntar mig. Färgaffären låg närmast just nu men jag väntade mig ett pris på 50-60:-.

Ska använda det till handvärmare för bensin så jag vill ha kem bensin.
 
Tips

Kolla med de jättestora byggbutikerna, typ Bauhaus, Järnia, Hornbach, Granngarden (f.d. Lantmännen?) etc.

Själv köpte jag en liter Kemiskt ren bensin (Heptan) på Bauhaus för under 55:-

Mvh troswe
 
Senast redigerad av en moderator:
Primus Powerfuel

Primus Powerfuel ligger på 100-130:- för 2,5l
finns hos de flesta friluftsbutiker jag har varit hos.
 
Torpöns färjeläge på Torpön i Sommen. Där finns Aspen-alkylatbensin för ca. 16 kr/l direkt från pumpen. Billigare går det nog inte. Det kostar bara några öre mer än vanlig bensin.
Just där kostar det (av princip?) exakt lika mycket som vanlig bensin.
Jag förmodar att de får något slags stöd eller subventionering så att motorbåtarna tankar rensad bensin i stället för vanlig soppa.

Sommen är förmodligen den enda låglandssjö som fortfarande har dricksvattenkvalité trots aktiv motorbåtstrafik och turistisk användning. Jag har druckit Sommenvatten direkt ur sjön i sju veckor utan att få det minsta lilla problemet. Men det var ju inte frågan. :) Finns ju andra trådar för det.

http://www.geomnesia.de/gp5a3
http://www.torpon.net/
 
Duger inte Alkylat-bensin (4-takt) från macken lika bra..?

Eller åtminstone "tillräckligt" bra... Kommer inte ihåg vad jag betalade sist, men man borde väl nästan få en 5-liters dunk för samma pengar. 5 liter går väl i och för sej knappast att förbruka i en handvärmare. Då blir det ju samma pris i alla fall, om man inte har något annat att tanka...
 
Sommen är förmodligen den enda låglandssjö som fortfarande har dricksvattenkvalité trots aktiv motorbåtstrafik och turistisk användning. Jag har druckit Sommenvatten direkt ur sjön i sju veckor utan att få det minsta lilla problemet. Men det var ju inte frågan. :) Finns ju andra trådar för det.
]

Räknas inte Vättern? ;)
 
Giftigt

Duger inte Alkylat-bensin (4-takt) från macken lika bra..?

Eller åtminstone "tillräckligt" bra... Kommer inte ihåg vad jag betalade sist, men man borde väl nästan få en 5-liters dunk för samma pengar. 5 liter går väl i och för sej knappast att förbruka i en handvärmare. Då blir det ju samma pris i alla fall, om man inte har något annat att tanka...

>
Jag känner nog en trygghet i att använda kem-bensin även om Alkylat bensin säkert är relativt ren. Finns det någon som kan mer om renheten i olika sorters bensin? Heptan är säkert inte helt giftfri men raffen har en förmåga att späda ut men allt de har om de kan sälja det så jag håller mig till Kem-bensin till någon övertygat mig om annat.
 
Ju mindre exponering ju bättre - så klart, håller med, men...

Om man kan tänka sej att klippa gräsmattan en enda gång i sitt liv - med alkylat-bensin i gräsklipparen... Blir inte den exponeringen för giftigheterna i samma storleksordning som en livstids-användning med dina handvärmare..?
 
Minns att vi en gång på ett raffinaderibesök frågade om cigarettändarbensin. Där och då låg den mellan bensin och fotogen samt var parfymerad. Fungerade under många år utmärkt i handvärmare både här och där så att man överlevde att stå stilla i kylan. Hua!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.