Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bensin kök nästan gratis!!!
- Trådstartare Avslut090305
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
vet inte hur det kök du pratar om ser ut, men bara det håller tätt så är det nog inga problem.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.
Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.
Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
...Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
ev. läckande gasoltub skall hanteras med samma respekt som en läckande bensindunk då dess brännbeteende är snarlik avseende tänd och bränbarhetsgränser i luft och flamhastighet samt båda gaserna är tunga och flyter efter golv. (halvkilo gasol ger 250 liter gas)
gasol är också luktsatt* och luktar apa redan vid 1/5-del av lägsta brännbara bränsle/luftblandning.
gasol är också till skillnad från bensin lätt att vädra ur en bil (halva gasmängden försvinner på några sekunder redan när förardörren öppnas) då gasol inte lämnar flytande och dunstande brandfarliga rester i mattor etc. under lång tid som bensin gör - och stinker i dagar/veckor - det vet alla som har råkat ut för läckande reservdunk bak i skuffen...
(* utom gasolen som säljs som cigarettändargas och som drivmedel i sprayburkar som hårspray etc. då dessa burkar kan ha 30-50% butan/propanblandning och resten till stor del alkoholer som folk glatt spruta i håret med kanske en tänd sigg i mun! - bara för att det inte luktar så är det inte farligt - eller hur (sick!) )
Svea tillbaka i sortimentet!
Oj, liket lever!
http://www.optimus.se/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=98
Finns en manual att ladda ner som även funkar för Primus 71 och andra liknande kök:
http://www.optimus.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=30&Itemid=54
Oj, liket lever!
http://www.optimus.se/index.php?option=com_content&task=view&id=55&Itemid=98
Finns en manual att ladda ner som även funkar för Primus 71 och andra liknande kök:
http://www.optimus.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=30&Itemid=54
Senast ändrad:
Den och/eller en Coleman står högt upp på önskelistan för Bensinkök,gillar enkelheten.Min Primus 71 L som är "up and running" återigen visar att det är rätt riktning för mitt frilufsande.
En fråga
et står nåt om en 'Midipump' som finns som tillbehör,vad är det för nåt? En tryckpump,eller?
peter
En fråga
peter
Ang Optimus pump
Att pumpa upp lite tryck i tanken snabbar på igångstart av köket. Men tanken på Svea/Primus71 av självtrycks modell och så liten att man inte vinner något i tid utom möjligen i kallt väder!
http://www.moontrail.com/optimus-midipump.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12914
Kan tilläga att effekten inte skiljer mycket mot Coleman, däremot storleken tanken och packmåttet. De har återkallat vissa av sina bensinkök så kolla vilken modell det var innan ev. köp!
Att pumpa upp lite tryck i tanken snabbar på igångstart av köket. Men tanken på Svea/Primus71 av självtrycks modell och så liten att man inte vinner något i tid utom möjligen i kallt väder!
http://www.moontrail.com/optimus-midipump.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12914
Kan tilläga att effekten inte skiljer mycket mot Coleman, däremot storleken tanken och packmåttet. De har återkallat vissa av sina bensinkök så kolla vilken modell det var innan ev. köp!
vet inte hur det kök du pratar om ser ut, men bara det håller tätt så är det nog inga problem.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.
Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
Det handlar också var man placerar köket med gasbehållare i bilen - hatthyllan är definitivt inte rätta stället även om EN417-behållare som alla sprayburkar och campinggasolburkar lyder under faktiskt skall klara denna situation. Trots allt finns det också en bensintank någonstans i bilen som också skulle få problem om den blev 50+ grader varm.
Det beror också på vilken gasblandning burken har - tex biltema 17-613 klarar förmodligen att släppas i en hink kokande vatten @ 100 grader C utan att smälla (prova inte detta!) medans biltema 17-602 (torch-gas) ligger på gränsen för ruptur vid ca 80 grader C, då den har mest propan av alla campinggasolsorter jag har testat hittils. Ligger man under 70 grader på hetaste stället i bilen där köket placeras så anser jag i allafall att det är hyffsat säkert . 70 grader C är förbannat brännskållhett varmt och trots upplevelse av hetta i en solvarm bil en stekhet dag så är det fortfarande väldigt få ställen i bilen som överstiger denna temperatur - ens när det ligger ovanpå hatthyllan.. ligger grejorna nere vid resevhjulet etc. lågmäld ställe så lär man inte komma över 45 grader ens den mest extrema heta dagen...
---
Det där att man skall snus/nosa runt kopplingar är helt klart ett underskattat 'felsökningsmetod' - näsan kan uppfatta gasolläckor långt under vad en såpbubbletest kan visa om man bara koncentrera sig på minsta antydan av doften och sniffar rätt så att man inte späder ut läckgasbladningen i onödan i luften.
Luktmedlet i gasol heter etylmerkaptan och hör till en av världen mest 'stinkande' doft avseende utspädbaret - det är för övrigt samma ämne/doft som kommer från pappersmassebruken när dom sulfitkokar trä/pappersmassa och utsläppen kanske handlar om några tiotal gram per dygn och känns på många mils avstånd i vissa fall... - såg en not om detta när jag sökte på luktmedel att detta inte är någon nypåfund: http://runeberg.org/nfbr/0105.html (under merkaptan) och sista orden i stycket där trängde på nära bokstavligen när jag skulle försöka käka en pizza i Husum till lunch - inomhus! - förundrar fortfarande över att inte löven och barren har rasat av träden för länge sedan med tanke på stankens styrka som kom från pappesrbruket och impregnerar precis allt i området. Hur fasen orkar folk övh. bo, jobba och överleva där i stanken!?
Enligt vissa källor så är doftgränsen 0.0003 ppm, andra säger 0.00004 ppm för etylmerkaptan, enligt Shell så häller man i 14 ml etylmerkaptan per kilo gasol och en utläckt sådan kilo gasol kan altså doftsätta märkbart vid perfekt utblandning 18370 kubikmeter luft (en kub på ca 27x27x27 meter för att göra det mer greppbart) om man räkna på doftgränsen 0.0003 ppm - kort sagt har man en gasolläcka som närmar sig lägsta tändbara gräns så missar man det inte om luktsinnet fungerar.
Med samma resonemang så skulle man kunna nosa sig till en gasolläcka av 5 gram per år då det teoretisk vid perfekt utblandning producerar 1.8 dl doftsatt luft/gas per minut från en sådan läcka.
För rätt 'doft' så är mänsklig näsan oöverträffad i känslighet gentemot vilken elektronisk sensor som helst, och hunden är 20 - 200 ggr bättre än människan...
En gasollarm/detektor av katalystyp kan trimmas till som bäst runt 30-100 ppm gasol i luft, en freon/halondetektor (för att leta köldmedeläckor i kylanläggningar) kanske runt 20 - 30 ppm - etylmerkaptan och mänsklig näsa - 0.0003 ppm!!
Man kan inte sluta att förundras över naturen och dess sinnerika lösningar som ännu inte överträffas av människan gjorda lösningar....
Senast ändrad:
Att pumpa upp lite tryck i tanken snabbar på igångstart av köket. Men tanken på Svea/Primus71 av självtrycks modell och så liten att man inte vinner något i tid utom möjligen i kallt väder!
http://www.moontrail.com/optimus-midipump.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12914
Kan tilläga att effekten inte skiljer mycket mot Coleman, däremot storleken tanken och packmåttet. De har återkallat vissa av sina bensinkök så kolla vilken modell det var innan ev. köp!
Jaha,det var en sån...i specen står det att koktiden för en liter kortas med 1 min från 7 till 6,lite obetydligt för det handlar ju inte om några 'bråttomkök' utan är mer okomplicerade.
Nja,effekten skiljer sig nog åt,men inte storleken,tanken och packmåttet.Det är mod:550B725 som står på min lista.
peter
Ang. Svea 123
är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.
Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?
Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.
Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.
är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.
Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?
Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.
Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.
är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.
Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?
Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.
Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.
Ehh...stänger man kranen slutar vattnet rinna. Ev. kan det ju ligga nåt skit som gör att reglaget inte stänger, på Primus 71:a går det att skruva loss reglaget. Är det lika på Svea:n?
peter
Liknande trådar
- Svar
- 37
- Visningar
- 11 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg