Belag på vägar Roslagen

Årets cykelsemester blir på Åland och ev. Åbo. Vi kommer att ställa bilen i Knivsta och sedan cykla till Grisslehamn eller Kapellskär. Efter att ha utnyttjat sökfunktionen så inser jag att vissa här cyklar i området. Jag skulle bli glad om ni kan kommentera vägbeläggning och trafikmängd på mina ruttförslag nedan, eller ge andra förslag. Helst vill vi ha lite biltrafik eller separat cykelbana och asfalt eller hård grusväg.

Knivsta-Grisslehamn: Lagga-Gunsta-Gåvsta-Faringe-Hallstavik-Fjäll
Knivsta-Kapellskär: Odensala-Vidbo-Skepptuna-Närtuna-Kårsta-Rö-Husby Sjuhundra-vägar parallella med E18 genom Norrtälje och ut till Kapellskär.
Hur trafikerad är väg 77 (Knivsta-Rimbo?

mvh, Stina
 
Jahaja Stina man behagar skava uppländsk asfalt i sommar! Trevligt!

Jag är inte så hemma på de nordöstliga delarna av Uppland / Roslagen (de över Gåvsta), men tycker nog att rutten / rutterna ser bra ut. Väg 77 är starkt trafikerad, så den bör ni undvika så mycket ni kan. Å andra sidan blåser det ofta västligt (...) och då går det fort att ta sig fram på 77-an mot Norrtälje. Sen verkar ju det norra området till Grisslehamn vara skogigare än det sydliga till Kappelskär. Om det är backigare vet jag däremot inte eftersom jag inte har lufsat runt däruppe.

Vägarna är bra och asfalterade överlag. Cyklar själv racer (jaja, en cykelcross, men med racerslicks på för det mesta) och det är inga problems.

Nåt att tänka på är att det är rätt dåligt med energitankningsställen (korvmojar, mataffärer etc) i Uppland. Finns dock i de större samhällena som Almunge, Rimbo etc.

Sen kan ni ju alltid ta er förbi Knutby också om ni känner för lite andlig spis... ;)

/ G
 
Tack!

Tack för tipsen! Vi tycker också vägen till Grisslehamn verkar mer spännande och lättare att hitta tältplats om det behövs. Kollade blå kartan som hastigast igår och det verkar inte så backigt, kanske lite småkulligt.
Vi hade tänkt skippa Knutby, de har haft nog med utbölingar där denna vår. Dessutom läste jag någonstans att vägskyltarna vid Knutby stjäls ofta, så vi kanske inte ens vet när vi passerar stället.
Ser du två cyklister med blå-gula barn- resp packkärra med hjälmar och cykelkläder(!) i trakterna i juli är det nog vi.
/Stina
[Ändrat av cykelstina 2004-07-02 kl 13:30]
 
Hmmm varför inte denna rutten ifrån Norrtälje. Norrtälje-Skebobruk-Häverödal(Hallstavik)-Häverö kyrka-Trästa-Grisslehamn. Inte så farligt med trafik och det blir både grus och asfalt men övervägande asfalt. Sen så finns det en del mysiga stopp längs vägen. Bl.a i Skebobruk och Häverö kyrka, Kör MTB men uthållihetsträningen så ligger det på dom vägarna.
 
Så här körde vi

Som tack för tipsen så beskriver jag hur vi körde (och var det fanns mat). Vägen Knivsta-Grisslehamn var sådär medan vägen Grisslehamn-Knivsta var underbar (här skulle man köra med racern!).

Knivsta-Grisslehamn
Väg: Väg 77 till Husby-Långhundra, in i byn, sneddade till väg 273 (grusväg), väg 273 till Bärby, Solvalla,Faringe, Hallstavik, Trästa, genom sommarstugområdet vid Grisslehamn
Kommentarer: Bred vägren väg 77 till 2 km innan Husby-Långhundra, tunnel under 77:an i H-L, campade vid sjön Vällen. Ganska mycket trafik på väg 77, 273 och Hallstaviksvägen (hade varit OK på träning, men med sonen i kärran var det ibland jobbigt). Väg 283 mellan norra bron och Grisslehamn är smal och bilisterna visar lite hänsyn. Skippa cyklelleden som går på 283:an och kör småvägarna i sommarstugområdet.
Det verkar vara en fin väg mellan Solvalla och Knutby.
Mat: lanthandel i Husby-Långhundra, fik-restaurang-hotell i Almunge, Hallstavik och Grisslehamn har allt (affär, restauranger, en kall öl). Det finns en ICA i Knutby, det har jag sett på TV. Vi provade dock bara restaurang Stormköket under storgranen i spöregnet.

Grisslehamn-Norrtälje
Väg: Tillbaka samma väg till Trästa, Älmsta, Gåsvik, Råda, Bredsättra, Roslags-Bro, Uddeboö, Norrtälje
Kommentar: Urgulliga, småkulliga vägar med lite trafik mitt i kulturlandskapet. Följde cykelled Gåsvik-Norrtälje. Asfalt hela tiden.
Mat: I Älmsta finns allt.

Norrtälje-Grisslehamn
Väg: Gamla E18, Skederid, Rö, Närtuna, Skepptuna, Åsby, Lunda, Östunaby, E77 till Knivsta
Kommentar: Urgulliga, småkulliga vägar med lite trafik mitt i kulturlandskapet. Bara asfalt. Några korta passager på störra vägar men det är bra väg så man kan hålla tempo. Vid korsningen med väg 77 vid Lunda finns rester av den gamla vägen parallellt med 77:an, vi cyklade den till Östunaby (grus i 100 m).
Mat: Ont om affärer men gott om golfbanor. Vi åt lunch på golfbanan vid sjön Sparren och eftermiddagsfika vid badet vid sjön Valloxen.

/Stina
 
Sammantaget lät det som en fin tur. Och som vanligt verkar det som om vi kan konkludera att småvägar är trevligare än stora (raka och hårt trafikerade). Men det kräver ju bra mycket mer orienteringsarbete / förkunskap för att ta sig fram där på småvägarna.

På Gotland (där jag var och alltså missade er i era blå-gula stass ;) ) såg jag i somras (som vanligt) en massa stackars cykelturister som gnetade fram på de större vägarna, kämpandes med trafiken. Det är synd att så många cyklar så, för de missar som jag ser det hela poängen med att cykla, nämligen njutningen av landskapet, dofterna, och det rogivande lugnet på småvägarna.

Men hur tusan ska man få folk att leta sig dit med sina cyklar istället för att cykla på riksvägar etc? Bra cykelgajder på nätet?



En lugn tur på landet...

Hur var det förresten att cykla på Åland?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Men hur tusan ska man få folk att leta sig dit med sina cyklar istället för att cykla på riksvägar etc? Bra cykelgajder på nätet?
/ G
För det första behövs bra kartor, finns i Danmark och Tyskland, där vägbelag och mängd biltrafik markeras. Kartorna är i skala 1:100000, vilket är en bra upplösning. Kartorna verkar tryckas om ofta och cykelorganisationerna verkar vara snabba att ändra vägskyltarna när bättra alternativ finns.
I Sverige finns bra lokala kartor, men leden genom Sverige beskrivs i en _bok_ med 1:250000-karta! Ingen vidare måttstock för lokala entusiaster. Skyltningen som cykelfrämjandet håller i är undermålig; skyltar saknas i korsningar, de ändras inte när bättre alternativ finns (se vägen vid Grisslehamn tidigare i tråden). Vore trevlig om de två cykelförbunden kunde enas och främja vardags- och semestercykling stället för att fundera på folks frisyrer (under tiden som vi svenska blir fetare och sjukare).
Bäst vore det med internet-kartor som man kan ladda hem. Men någon vill ju ha betalt för kartan, så jag tror mer på bra internet-kartaffärer. Och det finns redan, det är kartorna som ska bli bättre. Bokhandlarna och turstinformationen kan bli bättre på att skylta med cykelkartor. I Barr, Alscase, kom damen från turstinfon ut med en karta till oss när vi satt på kafe't bredvid, det är service!
Många verkar läsa kartan med "samma ögon" som när de kör bil, titta efter snabbaste vägen istället för den vackraste. Det finns hur många böcker och hemsidor som helst om val av cykel och packning, men få ger tips om hur man planerar turen utifrån kartan och tipsar om specialkartor.
Sist, undrar jag varför svenskregistrerade bilar sällan kan lugna sig med en omkörning av cykel+kärra när de har möte och vägen är smal och ingen vägren finns? Bilister vars bilar är registerade i andra nordeuropesika länder verkar klara det - någon nationsspykos?

tigertamjaren; sa:
Hur var det förresten att cykla på Åland?
/ G
Åland var bra! För Åland och Åbo skärgård finns en bra cykelkarta (skala 1:100000 och 1:200000) där vägbelag och biltrafik finns markerad samt cykelleden går till större delen på småvägar. Kartan beställde vi från cykelfrämjandet. Det finns några jobbiga passager, bl a på Eckerö, där bara riksvägen fanns att tillgå. Cykelväg byggs på Lemland så där blir det bättre. Jag kan rekommendera cykling på Åland. Vi tog också en tur till Ådo/Nådendal och Åbo skärgård och den gav mersmak. Åbo skärgård var mer kuperat, på vår tredagarstur hittade vi tre 7%-backar.
Vi där när ovädren kom västerifrån, så vi hade bra väder också. Camping billigt (6-10 E), möjlighet att vildcampa finns (man frågar om lov) och gott om hotell/pensionat. För övrigt åt vi mycket (rökt) fisk och mörkt bröd, ålandsöl (det gäller att bygga upp kroppen :)), vi besökte en färgstark äppelvinodlare, avverkade 13 färjor, en tur till Muminlandet (Nådendal) på sonens födelsedag, många vackra hus med mycket snickarglädje, vanliga sevärdheter i form av slott och runier.

/Stina
 
Re: En GPS kan vara det ni skall ha ?

Ser inte i GPS-infon att det finns inlagt vägbelag eller trafikmängd i kartdatabasen...
Problemet som jag försökte beskriva ovan är inte att hitta vägarna, eller veta var man är, utan att _välja_ en lämplig väg.
/Stina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.