Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen?

Hej på er!

Jag är på jakt efter ett kupoltält som pallar skandinaviskt fjällklimat 3 säsonger. Allt jag läst om Hillebergs Yellow Label-tält säger att de är ett lysande alternativ på alla sätt (utom prismässigt, men det kan jag leva med för den kombinationen av kvalitet och vikt). Kommer förutom vandring att ha det till kajakpaddling (därav kupol), alltså som ett allroundtält.

Mitt dilemma är att jag vill att tältet ska vara bekvämt för två personer, men samtidigt lätt nog för att jag ska kunna göra långa vandringar ensam utan att det ska kännas onödigt rymligt. Är beredd att bära några hekto mer för komforten, men om det är alltför stort är jag rädd att det ska kännas som att jag släpar på helt onödig lyx.

Jag har fastnat för två tält från Hilleberg: Niak och Rogen. Har läst lite åsikter om Niak, och det verkar strålande för solovandringar, ett gäng hekto mer än t.ex. Enan men värt det för komforten. Vad jag har förstått är det dock obekvämt för två vuxna, som vill ha det bekvämt och inte bara jaga gram.

Är det någon som har erfarenhet av Niak och inte håller med om att det är för litet för två vuxna (inte bara nyförälskade par ;)) som inte vill ha det för obekvämt?

Har någon erfarenhet av att ensamvandra med Rogen? Är det alldeles onödigt stort och "tungt" för en person?
 
Kan inte uttala mig om Niak i praktiken, men däremot Rogen, som jag använt några säsonger. Som tvåmanstält funkar det alldeles förträffligt, framförallt med varsin rymlig absid och ett innertält som räcker väl till. Kan tänka mig att Niak också funkar för två personer, men blir nog trångt om man exv. vill laga mat i absiden. Dessutom lite bökigare att ta sig in och ut. Av måtten ser det ju ut som att Niaks absid dessutom är mindre än respektive i Rogen. Rogens innertält dessutom 1 dm bredare i huvudänden. För en person blir ju Rogen "onödigt" stort, men är man beredd att släpa 0,4 kg extra så får man ju något som är flexibelt beroende på om man är en eller två.
 
Det är alltid trixigt att välja tält, så var och en måste bestämma själv vad man gillar. En avvägning mellan pris, vikt, bekvämlighet, användningsområde och kvalitet.

Hilleberg är ju suveränt bra, men oxå överkurs och onödigt tungt och dyrt om det inte är storm på fjället. Tex Tarptent Double Rainbow är lika stort/större än Rogen, kostar mindre än hälften och väger något mer än hälften... Men ej självstagande.
 
Kan inte uttala mig om Niak i praktiken, men däremot Rogen, som jag använt några säsonger. Som tvåmanstält funkar det alldeles förträffligt, framförallt med varsin rymlig absid och ett innertält som räcker väl till. Kan tänka mig att Niak också funkar för två personer, men blir nog trångt om man exv. vill laga mat i absiden. Dessutom lite bökigare att ta sig in och ut. Av måtten ser det ju ut som att Niaks absid dessutom är mindre än respektive i Rogen. Rogens innertält dessutom 1 dm bredare i huvudänden. För en person blir ju Rogen "onödigt" stort, men är man beredd att släpa 0,4 kg extra så får man ju något som är flexibelt beroende på om man är en eller två.

Tack för infon! Har haft svårt att hitta åsikter om Rogen av någon anledning. Men det låter ju lovande som tvåmannatält, minst sagt. Och fortfarande ganska lättvikt ändå. Går alltid att kompensera den extra vikten med att minska ned på någon annan del av packningen.

Har du testat Rogen även sent på hösten eller i uruselt väder?

Det är alltid trixigt att välja tält, så var och en måste bestämma själv vad man gillar. En avvägning mellan pris, vikt, bekvämlighet, användningsområde och kvalitet.

Hilleberg är ju suveränt bra, men oxå överkurs och onödigt tungt och dyrt om det inte är storm på fjället. Tex Tarptent Double Rainbow är lika stort/större än Rogen, kostar mindre än hälften och väger något mer än hälften... Men ej självstagande.

Jo så är det ju, ingen kommer kunna tala om för mig vad just jag behöver för tält.

Tack för tälttipset! Jag älskar just att fjällvandra, gärna utanför lederna dessutom. Går även och drömmer om att gå Gröna Bandet, alltså att vandra hela fjällkedjan på ca 2 månader. Då är det inte bara risk, utan ganska sannolikt att man hamnar i riktigt busväder långt ovan trädgränsen. Det är därför jag tänker att jag inte ska tumma på kvaliteten. Då hoppas jag dessutom få ett tält som kan hålla för hela Bandet och mycket, mycket därtill.
 
Hoppas din dröm blir av ! Yep, svårt val. Det är ju väldigt lätt att köpa det dyraste och bästa. Men kanske onödigt. 1kg till och 6k mindre på banken ... :cool:
 
Tack för infon! Har haft svårt att hitta åsikter om Rogen av någon anledning. Men det låter ju lovande som tvåmannatält, minst sagt. Och fortfarande ganska lättvikt ändå. Går alltid att kompensera den extra vikten med att minska ned på någon annan del av packningen.

Har du testat Rogen även sent på hösten eller i uruselt väder?

Inte i något riktigt busväder, men normalt regn och vid något tillfälle ganska blåsigt. Kändes pålitligt och stabilt. Finns två linfästen extra, där det inte är linor monterade vid leverans. Nog en bra idé att åtminstone ha med lösa linor till dessa om det blåser hårt. Gissar att de inte sitter på plats från början utifrån att de blir lite i vägen för ingångarna.


Jo så är det ju, ingen kommer kunna tala om för mig vad just jag behöver för tält.

Tack för tälttipset! Jag älskar just att fjällvandra, gärna utanför lederna dessutom. Går även och drömmer om att gå Gröna Bandet, alltså att vandra hela fjällkedjan på ca 2 månader. Då är det inte bara risk, utan ganska sannolikt att man hamnar i riktigt busväder långt ovan trädgränsen. Det är därför jag tänker att jag inte ska tumma på kvaliteten. Då hoppas jag dessutom få ett tält som kan hålla för hela Bandet och mycket, mycket därtill.
 
Jag har ett Exped Venus II. Jag valde det mycket pga. de två absiderna, där man har dörröppningarna vid sidan av sig och inte vid huvud- eller fotända. Det är enligt mig den bästa möjliga designen av ett 2-mannatält. Så jag håller alltså absolut på Rogen före Niak!
 
Jag har använt Rogen i hård blåst på fjället. En gång när en åskfront drog in, jag var tvungen att rusa ut och montera extralinorna i regnet, och sedan hålla emot i stängerna för att de inte skulle böja sig otrevligt mycket. En andra gång när det blåste hårt när vi skulle sätta upp tältet, vi var tvungna att leta länge för att hitta en liten hylla med lä så att vi inte skulle riskera tältet vid resningen. I lugnt väder/ lä är det ett väldigt trevligt tält för två, och det är inte det enda tält jag sovit i där stängerna böjt sig mer än som varit trevligt - en av oss fick hålla upp stängerna medan den andra packade när vi skulle riva ett Marmot grid en gång. Det är svårt att hitta ”lättaste tältet som tål alla väder jag är ute i”.
 
Vad du än väljer så kommer det uppstå situationer då du önskar att du valt annorlunda. Välj det tält som passar bäst för den typ av turer du går på idag så minskar du antalet tillfällen då du tvekar över ditt val. Jag väljer ofta tält efter de turer jag helst vill göra och det blir på sin höjd halvbra.

Vad som är komfort är individuellt och för mig är Niak ett enmanstält. En liten absid och en utgång räcker inte en regning vecka i fjällen. Prylar huller om buller och det blir struligt att laga mat. För 20 år sedan tänkte vi inte så mycket på hur många personer ett tält var avsett för. Vi tog det tält vi hade och trängde in oss. Det kunde bli lite tight men inget som direkt störde.

Rogen passar för mig både som enmanstält och tvåmans. föredrar 3-manna om man är två vuxna men det hade funkat. Lyxigt med två utgångar och två absider. Blir lite mer harmoni när man kan ha ryggsäckar i ena och matlagningsutrustning i andra.
 
Jag har ett Exped Venus II. Jag valde det mycket pga. de två absiderna, där man har dörröppningarna vid sidan av sig och inte vid huvud- eller fotända. Det är enligt mig den bästa möjliga designen av ett 2-mannatält. Så jag håller alltså absolut på Rogen före Niak!
Håller verkligen med. Jag har också prioriterat tältdesignen med dörr/absid längs långsidan; tycker det är hela skillnaden både vad gäller bekvämlighet, ventilation och upplevelse (utsikt, "utekänsla"). Som ensamvarg har jag inte behövt dubbla ingångar, men skulle jag räkna med att oftast vara två i tältet, skulle jag inte vilja vara utan.
Min upplevelse är att den här tältdesignen gör det möjligt att välja ett mindre - och därmed lättare - tält utan att ge avkall på bekvämligheten.

De flesta tält med den designen är av den klassiska enbågsmodellen, i alla fall om man håller sig till tvåskiktstält som sätts upp med "ytter först" och inte kräver vandringsstav (vilket jag antar är dina utgångskrav). Jag har testat Exped Venus och det är väldigt fint, men det finns mycket annat att välja på - Helsport, Vaude, Terra Nova, Vango, Nordisk m fl.

Men visst finns det fina självstagande modeller, som just Rogen och t ex detta, som också har två långsidesingångar. De väger dock alltid litet mer och är inte lika idiotenkla som enbågstält att få upp ensam i busväder. Jag som ändå mest tältar i naken klippterräng skulle inte prioritera "självstagande" före vikt och enkelhet. Det finns annat än tältpinnar i mark att förankra sin bostad med; man kan kila fast saker i klippsprickor (jag har faktiskt med några "riktiga" klätterkilar), och stenbumlingar finns det gott om :)
 
Jag har ett Niak, för mig ersätter det enkelstångs tält typ Nordisk Telemark som jag gjort mig av med efter 10 dagar i Sarek och ville ha något större nästa långtur.

Skulle säga det är superlyxigt 1 manstält och funkar för 2. Men jag skulle inte ta det på en längre vandring för två. Det blir för bökigt med liten absid och 1 ingång om man ska vandra längre. Men ytan räcker bra för att sova bra för 2 personer ( 120 brett)

Om du mest går själv och ibland 2 skulle jag välja Niak, Rogen om tvärtom.

Inget av Hillebergs tält är särskilt lätt men deras Yellow label har starkare mtrl än många andras 4 säsongtält. För mig är det värt den extra vikten.
 
Hej

Jag bytte ut mitt Akto mot ett Niak. Som en persons tält är det fantastiskt rymligt. Jag och min sambo provade det för en vandring nu i höstas. När vi vandrat annars är vi vana att ha tält med varsin absid. Absiden i Niak är allt för liten för att det ska vara smidigt att ha 2 ryggsäckar och kunna laga mat i absiden vid regn, ytterligare kompliceras om någon vill gå ut samtidigt. Om man ska vandra 2, skulle jag välja Rogen alla dagar i veckan. Det går med Niak, men det är mycket kompromiss i det och man bör tycka om den man delar tält med :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.