Bekämpa rost på duossal/aluminium?

Jag fick igår hem mitt relativt nya Trianga av duossal efter att ha lånat ut det till en vandringstur för ett par månader sedan. Jag upptäckte då att kastrullerna hade löv och barr i mellan sig vilket nu verkat få undersidan på den ovanstående kastrullen att rosta.

rost_duossal.jpg

Personen som lånat det fick reprimand om att diska fältkök efter utflykt, men hur gör man något åt rostfläckarna som börjat uppstå? Söker jag efter förslag hittar jag bara annonser. Tack på förhand!

Jag fick igår hem mitt relativt nya Trianga av duossal efter att ha lånat ut det till en vandringstur för ett par månader sedan. Jag upptäckte då att kastrullerna hade löv och barr i mellan sig vilket nu verkat få undersidan på den ovanstående kastrullen att rosta.

Visa bilaga 36328

Personen som lånat det fick reprimand om att diska fältkök efter utflykt, men hur gör man något åt rostfläckarna som börjat uppstå? Söker jag efter förslag hittar jag bara annonser. Tack på förhand!

Hur kan riktig aluminium rosta? Lite svinto och gnid försiktigt el. en gul/vit disksvamp är mitt förslag. Det är vad jag kommer på nu.

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Aluminium rostar inte, och är det inget rost på insidan av den rostfria ytan i pannan så gör inget.
Diska dom bara med en svamp så är dom klara för nästa tur.
Duossal är bra pannor har haft mina sen mitten på 90 talet.:)

DUOSSAL = DUO (två) SS (Stainless steel = rostfritt stål) AL = Aluminium. Jag ler inombords varje gång jag hör detta geniala namn :cool:
Dvs alu och rostfritt stål - det är inte lätt att få till rost på.

Normalt bruks-aluminium har ju redan rostat/oxiderat och denna skyddshinna av aluoxid är bra för att skydda det rena aluminiumet innanför.
Läs mer här:

Jag har svårt att tro att det verkligen är rost på ditt kök. Ser mer ut som sot.

Visst, det finns inget som är 100% rostfritt men väldigt rosttrögt. Om du håller någon ädlare metall mot grytan och har saltvatten eller annan ledande vätska emellan kan du nog få till lite oxidation men jag tror som sagt på att det är annan smuts än just rost.

Jag har diskat mina doussal-kastruller i havsvatten ofta, iofs noga med torkningen, men aldrig sett rost på dem.

Som sagt, börja med grovsvamp och fortsätt vid behov med sand eller svinto/löddrande stålull så är det nog rent sedan.

eller kanske rabarberkräm:

/Patrik

Tack för tipsen. Efter att ha stått och gnuggat i 15 minuter med vit svamp verkar det mesta ha kommit bort. Lär ha varit missfärgningar från smutsen.

Har ju hört att aluminium skall vara rostfritt och bara får en platina när det oxiderar, men söker man på "aluminium rost" får man flertalet bilder på rostiga profiler och dylikt, så blev osäker och ställde frågan.

Funktionen på Al är att oxidationen sker blixtsnabbt. När det sedan finns en hinna av AluminiumOxid (ett par um tjockt) så sker det inte längre någon jontransport och oxidationen avstannar.
Men det går givetvis att störa denna process. T.ex genom galvaniska strömmar, att oxiden blir porös, spaltkorrosion(brist på syre) eller att materialet utsätts för något basiskt (tvål), Då kan oxidationen gå banans och materialet smular sönder.

Det som är bra med Al är att om man får ogynsam oxidation så är det bara att slipa/polera bort skiten och låta en ny skyddande oxid bildas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips