Beijing - Ulan Bator

..någon som har trampat denna sträcka? I så fall, hur ser vägarna ut och vilka problem kan man tänkas råka ut för under denna rutt? Finns det städer efter färdvägen i Mongoliet eller är det små prickarna man ser på kartan bara mindre byar om ens det?

/Anders F
 
Hej!
Jag har tyvärr inte cyklat sträckan, men jag har tagit tåg från Peking och jeep genom Mongoliet ett par veckor. I Kina finns det bra/hyfsade vägar, men när du väl kommer in i Mongoliet så är det så gott som bara grusvägar. Ett par vägar som leder in och ut ur Ulan Bator är asfalterade och ett par av de "större" städerna har möjligtvis lite asfalt någonstans i centrum.

Städer finns, men de är få och distansen är lång mellan dem. Vägskyltar finns det inte många av, utan man följer hjulspåren (som det ofta finns för många av för att man ska veta vilken man ska välja) och hoppas att de leder en rätt.

Förutom att det kan vara svårt att hitta dit man ska, så skulle nog min största farhåga som cyklist vara hundarna. Mongolerna har dem som vakthundar mot vargar, så det är riktigt tuffa hundar. Dom drar sig inte för att jaga bilar x antal kilometrar. Jag kan inte ens tänka mig vad de kan göra mot en stackars oskyddad cyklist :).

Mongoliet som land är helt fantastiskt och mongolerna är otroligt gästvänliga. Åker du, så kommer du att få en fantastisk resa.

Lycka till
/Mike
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har inte heller cyklat sträckan. Och jag kan inte göra annat än bekräfta det mikeatutsidan säger.
Vägarna är jordvägar. Intrycket jag fick av vägnätet var att när tillräckligt många personer kört på samma plats klassades det som en väg och placerades ut på kartan. På vissa platser är det ett kaos av hjulsår över stäppen och ett helvete att hitta. Ytterst få vägar är asfalterade, men i södra delarna, kring gruvorna, finns ett antal planerade grusvägar. Och där kan du om du har tur hitta några vägskyltar också.
Varje gång du trampar förbi ett nomadtält kan du räkna med att träffa på en eller flera vakthundar.
Mongolerna är mycket gästvänliga och har som tradition att, mot arbete, erbjuda främlingar mat och husrum. Dock är det nog inget du ska räkna med som utländsk turist, framförallt om du varken pratar mongoliska eller ryska. Men jag kan tänka mig att chanserna ökar om du kommer på cykel.

För att ge dig en uppfattning om "prickarna på kartan" så är, om jag inte minns helt fel, Saynshand en stad med ca 20000 invånare och asfalterade gator.
 
..någon som har trampat denna sträcka? I så fall, hur ser vägarna ut och vilka problem kan man tänkas råka ut för under denna rutt? Finns det städer efter färdvägen i Mongoliet eller är det små prickarna man ser på kartan bara mindre byar om ens det?

/Anders F

Det går nog att cykla... Jag träffade två cyklister i Ryssland som tänkte cykla sträckan. Du kan kolla deras hemsida http://www.wherethedevilarewe.co.uk och se vad de skriver.

/Stellan

www.sandstorm.se
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips