Behov av vattenrening i Mälardalen och Skåne?

Hej!

Vill dra ned på vikten när jag vandrar. Är mest ute i Norrland och dricker då alltid direkt ur bäckar m.m. hittills helt utan problem. Då jag är ute i Skåne eller Mälardalen har jag dock hittills burit med vatten av rädsla for jordbruks utsläpp etc.

Inser att det enklaste sättet att dra ned på vikten är att sluta bära på vattnet. Därför kan jag göra som i fjällen eller bör jag köpa en vattenrenare (eller fortsätta bära tungt)? Naturligtvis kommer jag att ta vatten ifrån rinnande fräscht vatten och försöka tillse att det inte finns en industri eller fullt med jordbruk uppströms...

Vad tycker ni och hur gör ni?

Som exempel på områden kan tex florarna norr Uppsala nämnas, eller kring bokskogarna i Skåne.

Tacksam för all respons!

Jag dricker också vattnet i fjällen, men jag skulle nog tänka två gånger innan jag gjorde det i skåne och mälardalen. Känns som stor risk att det finns åkrar uppströms, och även om de inte är besprutade så är risken stor att det åtminstone spritts koskit på dem (vilket tenderar att laka ut i bäckar).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bakterier kan du väl rena bort med filter eller kemikalier men tungmetall och gödningsmedel mm kan du väl inte rena bort med portabla reningsmetoder eller?

Du kanske kan planera dina påfyllnningsställen hemifrån mha kartan och därmed slippa bära lika mycket.

Jag dricker inte gärna vatten i naturen utanför fjällen, även om jag badat i min egen stads vattentäkt.

/Patrik

Senast ändrad:
Det är nog stor skillnad på Skåne och Skåne. Många sjöar och vattendrag är rätt ok här nere i Skåne, men jag skulle nog ändå rekommendera att allt vatten som ska drickas kokas i förväg.

Men om ni ska gå längs Skåneleden så finns det vatten vid många av lägerplatserna...

Alltså, man behöver inte vara jättenojjig vad gäller gifter tycker jag. Om man inte vandrar väldigt mycket, kommer ju inte intaget av t.ex. tungmetaller genom dricksvatten ens komma i närheten av det intag som blir om du fiskar upp en aborre och äter ur samma vatten.

Jag oroar mig mer för bakterier, och renar det dricksvatten jag behöver med xinix, än så länge. Funderar på ett pumpfilter, men gillar inte extra vikten.

Visst kan man ha otur om man dricker ur någon bäck, som är 100% lakvatten från någon gammal soptipp, eller nått annat otrevligt, men annars handlar det om spädning. Som jämförelse kan nämnas att vattnet i BonAqua kommer ur Hanvedens vattentäkt, som bland annat belastas med dagvattnet från halva jordbro industriområde. Tror inte de renar det alltför mycket, eftersom det då inte kan kallas källvatten.

Planera turen utifrån de större sjöar och vattendrag som finns på kartan, och (kallkällor om du har tur).
Ta hänsyn till att man riskerar att sprida kräftpest om man inte beter sig på rätt sätt, samt att vissa sjöar är vattentäkter och vattenytan inte ens får vidröras enligt lag.

Ett allmänt problem i odlingsmarker är ju att öppna vattendrag även innehåller det jordbruket sprutar på åkern och skogen. Källvatten brukar vara ok samt djupa borrade brunnar, ännu.

Det är lätt att resonera bort föroreningarna i vårt viktigaste livsmedel men gott utseende och lukt är bara indikatorer eller för att det har gått bra hitintills.

Givetvis planerar man i odlingslandskap sina turer efter källor, brunnar och vattempåfyllnings möjligheter. När det inte räcker till får man bära vatten eller lägga om turen.

Filter och kemikalier samt kokning är bra hjälpmedel, inte någon erättning för bra tjänligt vatten.

Den som fått in andras tarmbakterier i sitt eget system vet hur sjuk och svag man snabbt blir. Följderna av det tillståndet obehandlat är inget att leka med.

Jag är ute mycket i Skåne och försöker i första hand planera vattenpåfyllningen utefter leden. Tyvärr är vattenstationernas status utefter leden under all kritik. Många kranar och pumpar är ur funktion. Så jag bär med mig ett Katadyn Hiker Pro filter med aktivt kol och reningstabletter (till virus och för smaken). Använder det dock sällan och föredrar att bära någon liter extra, är liksom lite nojig angående jordbruksföroreningar. En gång pumpade jag och drack vatten ur en mindre bäck och den där touchen av griskiss är inget jag tror Ramlösa skulle försöka sälja...

/M

Hund är bra

Dricker hunden vattnet så är det ok för mig.
Sen använder jag MSR miniworks och gör en allmän bedömning av var jag tror att vattnet har varit innan det rann förbi mig.
Trots intensivt skånehajkande i 30 år har jag aldrig råkat ut för något.
Men det kan ju vara ren tur...

Pysen det där får du utveckla för reservoarsjöarna är ju samtidigt mitt i friluftsterrängen, varifrån har du fått det om vidrörandeförbud och vilka vatten skulle det gälla?

Länsstyrelserna har ungefär samma text pubplicerad på sina hemsidor:

Inom ett vattenskyddsområde finns bestämmelser för verksamheter som riskerar att förorena vattnet på både kort och lång sikt, exempelvis hantering av kemikalier och spridning av bekämpningsmedel. Ibland kan även allmänheten beröras av skyddsföreskrifterna genom exempelvis förbud mot motorbåtstrafik på sjöar som är vattentäkter.

Inget om beröringsföbud - menom Pysen vet om några så finns det ju undantag som bekräftar regeln.

För övrigt var det ett intressant inslag om vatten på radio här om veckan. Myndigheterna har börjat titta på vad som händer om 100 år om haven stiger som beräknat i och med isarnas avsmältning. Då kommer inte Mälaren vara en insjö utan en havsvik med vatten därefter. Några miljoner människor som får problem med vattenförsörjningen.

Den jag känner till heter Bornsjön och är reservvattentäkt till Stockholm. Jag bara antog att det finns fler såna, men den kanske är unik, vad vet jag. Har läst om förbudet i ett par olika skrifter typ turistbroschyrer och någon bok om vandring i stockholmsområdet, men det här är vad jag hittat just nu från wikipedia:

Bornsjön med omgivningar är numera ett vattenskyddsområde, vilket innebär att sjöns yta inte får nyttjas annat än för vattenskyddsåtgärder. Man får exempelvis inte bada eller fiska i sjön och på vintern får man inte beträda isen. Bornsjöns rena vatten är reservvattentäkt för Stockholm och kan användas om huvudvattentäkten Mälaren skulle komma att förorenas.

Sedan 1993 äger och sköter Stockholm Vatten egendomarna kring Bornsjön. Målet är att långsiktigt trygga Bornsjön som vattentäkt. Skogsbruket bedrivs varsamt utan kemikalier och jordbruksdriften är underkastad restriktioner. För att följa tillståndet i sjön görs ständiga provtagningar både i sjön och i dess tillflöden.

Man kan ju tycka att Mälaren också borde vara skyddad :) men jag antar att det ligger i sakens natur att man inte investerar i storskaliga permanenta reningsåtgärder vid en reserv, utan hoppas att vattnet är relativt rent när man behöver det.

Det borde väl finnas liknande restriktioner kring en eller annan sjö utanför Göreborg och Malmö?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips