Bra val
Jaa.. det blir nog antagligen tält denna gång. Det har blivit tält/stuga ungefär varannan gång nu under sista tiden.. jag funderar lite på att möjligheten att gå ur vistasdalen upp mot kebne, kanske via kaskavagge och tarfala, nån som vet om det är lämplig terräng? Skrev Alakangas
En fintur som jag kan rekommendera. Jag har gått denna väg flera kanske tom. många gånger och sedan bron kom 1995 (jag börjar inse min ålder) är det enkelt att gå upp mot Kaskasavagge, inte ett vad.
Strax väster om vindskyddet i Kaskasavagge har du flera goda tältplatser på gräsängar så länge du håller dig norr om bron.
Mellan Vistas och vindskyddet passerar du några sjöar på högplatån där du kan tälta (minns inte namnet och där jag sitter har jag ingen karta).
En höjdare är som du säger det sk. Tarfalapasset vilket nog är en svensk fjällvärlds vackraste utsikter om vädret tillåter. Hinner ni kan ni lämna packningen i passet på ca 1500 möh och smita upp på Tarfalapakte (1806 möh på min gamla karta). En otroligt fin utsikt över den sk. Vargryggen, Kebnetjåkkaglaciären osv.
Jag borde kanske också kommentera början till inlägget. Sträckan Riksgränsen - Unna Allakas tas definitivt inte på en dag om man är en "normal figur". Dessutom är det ett rejält vad på vägen. Jag har bara erfarenhet av det vad som man tagit bort från fjällkartan som går intill ett vattenfall. Jag kan inte uttala mig om de andra som är kvar på kartan.
mvh Björn