Behövs tält? Riksgränsen-Nikkaluokta

Jag tänkte gå Riksgränsen-Ulla Allakas-Alesjaure-Vistasdalen-Nikkaluokta i mitten/slutet på augusti och undrade ifall man behöver tält eller om man kan gå stuga till stuga, det verkar finnas några vindskydd längs vägen (jag har rätt dålig karta att utgå ifrån just nu) som man med tur kunde utnyttja. Någon som vet?
 
Jag gick sträckan mot Unna Allakas 2004 (med tält). Det borde gå bra att sova i vindskydden. som brukligt är de är ju inte tänkta för övernattning så ett bra liggunderlag och sovsäck behövs. Inga kokgrejor finns heller så du behöver all tältutrustning utom tältet.
 
Själv tycker jag tält ger en ökad frihet, oavsett vilken sträcka man går men det är min personliga åsikt. Blir mer att man kan välja och vraka var man vill vakna upp morgonen efter:). Om du andå kommer att behöva övrig utrustning för nätter i ev. vindskydd så låter det värt att även plocka med ett lättare tält. Återigen, en personlig åsikt.
 
Det finns två saker som är "bäst" med fjällen!

Gå med tält (tyngre) och bo var man vill.
Bo i stuga och ha lätt packning, men stugorna ligger där de ligger.

Vad gäller fortsättningen på din tur så är Vistasstugan - Nikkaluokta 34 km (tror jag) utan några vindskydd. Man kan ta båt en del av sträckan. Kolla STFs hemsida

Bilden visar Vindskyddet vid Stuor Kärpel
 

Bilagor

  • p009.jpg
    p009.jpg
    66.5 KB · Visningar: 1,593
Vindskydden är egentligen inte tänkta till övernattning utom i nödsituationer... men det är väl inte den värsta regeln att bryta.

Det är 30km mellan Riksgränen och Unna Allakas, lite väl långt att gå på en dag.
Om du startar tidigt på morgonen från Riksgränsen kanske du kan gå till vindskyddet vid Valffojåkka istället. Då har du gott om tid dag två att titta vid Sjangeli gruva på vägen till Unna Allakas.

/Ulf
 
Jaa.. det blir nog antagligen tält denna gång. Det har blivit tält/stuga ungefär varannan gång nu under sista tiden.. jag funderar lite på att möjligheten att gå ur vistasdalen upp mot kebne, kanske via kaskavagge och tarfala, nån som vet om det är lämplig terräng?
 
Bra val

Jaa.. det blir nog antagligen tält denna gång. Det har blivit tält/stuga ungefär varannan gång nu under sista tiden.. jag funderar lite på att möjligheten att gå ur vistasdalen upp mot kebne, kanske via kaskavagge och tarfala, nån som vet om det är lämplig terräng? Skrev Alakangas


En fintur som jag kan rekommendera. Jag har gått denna väg flera kanske tom. många gånger och sedan bron kom 1995 (jag börjar inse min ålder) är det enkelt att gå upp mot Kaskasavagge, inte ett vad.

Strax väster om vindskyddet i Kaskasavagge har du flera goda tältplatser på gräsängar så länge du håller dig norr om bron.
Mellan Vistas och vindskyddet passerar du några sjöar på högplatån där du kan tälta (minns inte namnet och där jag sitter har jag ingen karta).

En höjdare är som du säger det sk. Tarfalapasset vilket nog är en svensk fjällvärlds vackraste utsikter om vädret tillåter. Hinner ni kan ni lämna packningen i passet på ca 1500 möh och smita upp på Tarfalapakte (1806 möh på min gamla karta). En otroligt fin utsikt över den sk. Vargryggen, Kebnetjåkkaglaciären osv.

Jag borde kanske också kommentera början till inlägget. Sträckan Riksgränsen - Unna Allakas tas definitivt inte på en dag om man är en "normal figur". Dessutom är det ett rejält vad på vägen. Jag har bara erfarenhet av det vad som man tagit bort från fjällkartan som går intill ett vattenfall. Jag kan inte uttala mig om de andra som är kvar på kartan.


mvh Björn
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
Vonsan Behövs kontanter? Fjällvandring 6
bombuspolaris Behövs mattermos? Fjällvandring 9
ripjägarn Behövs kommentarer? Fjällvandring 112
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
Niak65 Vad behövs? Fjällvandring 16
Ainon Hur många dagar tror ni behövs? (Sarek) Fjällvandring 2
barre Behövs det två sockor i kängorna? Fjällvandring 34
Peikko Skaljackor behövs det? Fjällvandring 37
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.