Behövs ett fotprint till compact light ?

Tjenare, har en lite fråga, tror ni att det är bra att ha med sig ett fotprint till mitt bergans compact light 3 nu till sommaren när jag ska till kungsleden. eller när är det man behöver en fotprint mest ? :)

Nej, footprint behövs inte. Har aldrig släpat den extra vikten på fjälltur. Tror inte ens det finns footprint att köpa till Bergans tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
va bra då slipper jag köpa det med ;) nä har kollat runt och dom verkar inte ha det, tänkte mest om det är något bra, men kanske bara om man ska sova på klippor och annat där det finns risk för att det är extra vasst och inte bara vassa grässtrån och småsten :p

Jag kollade med Bergans i Norge förra året angående footprint och de hade inga planer på att ta fram något footprint till sina tält i Compact-serien, tyvärr.

Hade förmodligen kunnat varit bra att ha i samband med kajakpaddling i vissa områden inom skärgården, speciellt där öarna består mestadels av klippor och liknande.

Vid paddling gör den extra vikten inte så mycket, men vid fjällvandringar har ju vikten en annan betydelse.

jo precis då är den nog väldigt bra att ha, Kan tänka mig att man kan slita ut botten ganska snabbt annars om man ligger på klippor några veckor om året, men om man håller sig borta från skärgården så borde jag vara safe ? ;)

Lättviktspresseningar från Jula m.m väger 90 gram kvadratmetern - köp en lagom stor och ta sedan saxen.

Den måste ju vara mindre än tältbotten - ta av 1 dm i alla ändar.
Ja så du inte riskerar att den glider iväg utanför ytterduken och tar in eventuellt regnvatten.
Proffsvarianten är att du sen kör öljetter efter footprintet och lägger elastiska rep som du fixerar mot tältet.

Dock är det inte överdrivet nödvändigt - jag har ett tvådelat footprint.
Ett som täcker absiden och ett tältgolvet - absid footprintet använder jag ofta då det
minskar fukten som annars ångar in tältet från marken i den ogolvade absiden.

Men som sagt inte dödsnödvändingt , dessa Bergans tälts väv är bra och kan jmf med Hillebergs

Lättviktspresseningar från Jula m.m väger 90 gram kvadratmetern - köp en lagom stor och ta sedan saxen.

Den måste ju vara mindre än tältbotten - ta av 1 dm i alla ändar.
Ja så du inte riskerar att den glider iväg utanför ytterduken och tar in eventuellt regnvatten.
Proffsvarianten är att du sen kör öljetter efter footprintet och lägger elastiska rep som du fixerar mot tältet.

Dock är det inte överdrivet nödvändigt - jag har ett tvådelat footprint.
Ett som täcker absiden och ett tältgolvet - absid footprintet använder jag ofta då det
minskar fukten som annars ångar in tältet från marken i den ogolvade absiden.

Men som sagt inte dödsnödvändingt , dessa Bergans tälts väv är bra och kan jmf med Hillebergs
Jag använder själv en billig pressening som jag klipper till. När den sent omsider börjar bli uppsliten är det ingen stor investering som krävs för att skaffa ny.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips