Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar

Tjoho!

Nu har jag suttit ett par timmar på forumen och har försökt att hitta en bra cykel för långfärdscykling. Men det har varit väldigt svårt så därför vänder jag mig till er.

Jag vill ha en riktigt tålig långfärdscykel som man kan cykla på både snöiga och steniga vägar/leder. Det skall kännas bra att cykla den i långa och branta backar som dom som finns i Alperna. En cykel som man kan montera på styrväska, bakväskor, framväskor och cykelvagn. Det skall även finnas möjlighet att sätta ditt en kanotväska på pakethållaren.

Vilken storlek behöver jag ha på cykeln och på hjulen? Jag är en 178 cm lång.

MVH Jesper
 
Inte din längd utan 102% av grenlängden brukar man jaga (Trampbotten-Sadelhöjd) ca cykelrammått efter. En LF cykel brukar ha längre axelavstånd och mer försprång än en racer. Viktigt är att hälen går fritt från bakväskorna. En lättare cykel kräver inte lika mycket jobb av sin ryttare för att lyftas över backarna.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Hej,

Har själv letat och läst mycket efter en långfärdscykel. De flesta verkar föredra stålram(går att svetsa om det behövs) 26tumshjul(går att hitta reservdelar till i hela världen) shimano xt växlar m.m.(så vanligt det går för att lätt hitta reservdelar.) Finns även pålitligt Rohloff navväxel men kostar över 10.000kr för endast växeln.

Kolla dessa 2 modeller om det kan vara intressant, de är de jag fastnat för. Vad gäller Surly så kostar ram 3700 i England så kan man ju plocka ihop efter egen smak.

Däck som många förespråkar är Schwalbe Marathon Plus. Och starka fälgar med minnst 36 rostfria ekrar.

Pakethållare från tubus har även väldigt gott rykte.

Koga Randonneur(Stålram och 26" hjul) el. World Traveller (Visserligen aluminiumram och 29" hjul men skall vara utmärkt, dock aningen dyr)

Surly LTH (Long Truck Hauler) Att bygga själv eller köpa helt färdig.

Thorns (Har inte mycket info om detta engelska cykelmärke men har bra betyg och kommentarer på många siter vad gäller långcykling.)

Är ej erfaren på cyklar eller långturer. Men vill dra iväg själv och lagt en del tid på efterforskningar om bra cykel.
 
Beroende på din budget kan du välja en något ovanlig cykelmodell: liggcykel.

Jag köpte en liggcykel förra året, och använde den för att ta mig till och från mina jobb, och jag kan berätta att jag aldrig suttit på en skönare cykel. Innan vintern satte stop för mitt cyklande hann jag göra 478 mil, och jag räknar med att hinna med ungefär lika mycket i år också.

En klar nackdel för dig, som vill sätta väskor på styret, är att det kan du inte. Eller så blir det bara en pytteliten väska, mer för syns skull än för att den faktiskt åstadkommer något.

Jag köpte en trehjulig liggcykel, med två framhjul och ett bakhjul. Jag köpte snabbt en midjeväska från Clas Ohlson som jag spände fast bakom ryggstödet, och i den har jag lite verktyg, en ny slang och en liten pump. För att frakta mina saker fram och tillbaka har jag två väskor från Abus som jag hänger på pakethållaren. Jag köpte dem på Amazon, och tillsammans kostade de cirka 1500.

--------

Jag har också köpt ett släp till hojen, så jag kan få med mig mer än det som ryms i väskorna. Också släpet köpte jag på Amazon (cirka 600 kronor, inklusive frakt från Tyskland). Just det släp jag köpte kommer med specialfästen som passar både cyklar vars bakhjul sitter fast med muttrar och bakhjul med snabbkoppling.

Jag har snabbkoppling på mitt bakhjul, men då jag inte vill ta bort växelförarskyddet på cykeln valde jag att inte använda snabbkopplingen som följde med släpet. Jag gjorde i stället så att jag köpte en hyllkonsoll på Biltema, och några slangklämmor. Konsollen sågade jag mitt itu, borrade lite hål i och skruvade fast på cykeln med slangklämmorna. På de två delarna av konsollen skruvade jag sedan fast fästena som var avsedda för bakhjul som sitter fast med mutter. Det fingerar bra, men ser lite konstigt ut (cykeln är svart och blå, hyllkonsollen är vit...).

Hyllkonsollen sitter på ett sånt sätt att den inte hindrar mig från att ha väskorna på plats, vare sig jag har släpet på eller inte.

----------

Wikipedia har en bra artikel om liggcyklar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Recumbent_bicycle

En kort dokumentär om en liggcykeltävling i USA:
https://www.youtube.com/watch?v=5V2FgwN_re4

En pendlare i Australien (tror jag), som lagt in lite realtidsdata i filmen från hans pendlarrutt:
https://www.youtube.com/watch?v=fXIAu2b_rHw
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips