Tips på cykel etc. för min första långcykling

Nu vet jag inte exakt var du ska cykla (finns sakert svar i traden). Men ska du utanfor typ norra Italien, sa snalla: Taeck dina cykelbrallor med vanliga shorts, och man behover ingen supertajt cykeltroja i ngn sjalvlysande farg heller. En vanlig t-shirt gar hur bara som helst. Extra vettigt om du stannar till pa en restaurang etc.

For det forsta ar Tour de France-looken extremt fult pa en langfardscyklist. Dels sa fullkomligt skriker det "Fuck You - I don`t care!" till lokalbefolkningen i vissa lander.

Jag ska cykla till Paris. Så tror inte det senare av det du skrev kommer vara ett bekymmer. Däremot kan jag väl tycka själv också att det ser lite töntigt ut och komma in på en restaurang i "Tour de France kläder". Cykelbyxor har jag just för komforten och på överkroppen kommer jag variera beroende på väder.

Ytterligare tips:

Sandal med tåskydd, typ Ween funkar bra att både cykla, vandra och dricka öl med i alla väder, med sockar och plastpåsar vid riktigt skitväder.
http://www.outnet.se/keen/venice-h2-women.php?group=prod_prod_grp-s1/288

Ett litet gaskök med liten kastrull kan du få för samma vikt som en thermos med skillnaden att du kan koka kaffe när du har lust och även laga mat såklart.
http://www.outnet.se/msr/pocketrocket.php?group=prod_prod_grp-s1/551

Mina absoluta favoritbyxor är ett par baggy trekvarts byxor från cycle components, liknande dessa:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=468&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Snåla inte på utrymme för vatten. När det är 30 grader i luften och okänt avstånd till nästa lilla lanthandel så är det fett värt att ha två 1,5-liters flaskor var, spec. om man lagar maten själv. Kanske mindre viktigt i västeuropa och om man köper all mat. Lyssna inte på mig. ;-)

Jag hade med tre par strumpor på vår resa. De användes inte förrän på hemresan då de blev stötdämpning till snapsglas och små spritflaskor..

Hoppas du får en superfin tur!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tipsen Moa!

Någon som har några råd om vägval nere i Europa som cyklat ungefär samma sträcka?

Till exempel att det är vackert / lätt trafikerat mellan stad A och B. Likaså om det är någon väg som jag bör undvika av samma skäl fast tvärtom.

Skulle uppskatta tips otroligt mycket, även om det är kortare sträckor, så kan jag pussla ihop en bra färdväg!

/Johan

Kanske finns nåt intressant för dig i skildringen jag skrev för nåt år sen när jag cyklade Göteborg - Paris på egen hand. Den finns nånstans under Artiklar-->Långcyckling.

Dags att dra iväg!

Kanske finns nåt intressant för dig i skildringen jag skrev för nåt år sen när jag cyklade Göteborg - Paris på egen hand. Den finns nånstans under Artiklar-->Långcyckling.

Den har jag faktiskt läst för längesen men ska absolut kika igenom den igen nu under färden. Tänkte faktiskt inte på det förrän nu när jag blev påmind. Tack!

Och tack alla andra här också, det har varit skönt att ha ett bollplank att kunna bolla olika ideer med och det är fantastiskt att detta forum finns. Ska själv försöka att bli mer aktiv här när jag kommer hem och kanske då kunna bidra med mina erfarenheter som denna resa förhoppningsvis kommer att ge!

Imorgon förmiddag är det i alla fall dags, då börjar jag trampa mot Paris!

Om någon vill följa upp hur det går kommer jag att blogga på www.uppsala-paris.com

Trevlig vår/sommar

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips