Behöver tips i val av GPS.

Hej!

Jag är nybörjare på det här med gps, men har bestämt mig för att jag behöver en bra sådan.

Kommer att användas mycket på motorcykel/fyrhjuling så jag vill gärna ha tips om bra kartor för off-road körning, vet inte hur sånt fungerar i Sverige? Har använt mig av gps för offroad körning i Australien och det har fungerat utmärkt.

Vill även att den ska fungera på för bilnavigering.

Kommer att använda den en del på sjön, både i fiske-syfte och vid kajak-paddling.

Vill kunna se höjdskillnader på den.

Kommer förmodligen att göra en långtur (runt alaska på kajak) inom ett par år och vill ha den 100% kompatibel med ett sådant äventur.

Gärna med vanlig batteridrift, (tycker det verkar enklare än att behöva ladda upp dom hela tiden).

Vill även kunna enkelt koppla in gps'en till min laptop och få upp all vesentlig information på datorn.

Vet inte om det finns gps'er som uppfyller allt detta, men jag är säker på att det finns många som kan betydligt mer om ämnet än jag, hoppas på bra svar.

Tack! /Oliver
 
Garmin och Magellan har bra GPS'er som man kan ladda in friluftskartor i. Tyvärr använder de inte samma kartor så om man ska använda den på ett speciellt område kan det vara vettigt att kolla vilken som har bäst kartor just där. Och så är ju kartorna ganska dyra.

Jag har själv en Garmin Vista som är liten och smidig, men om man vill använda den som bilnavigator vill amn nog ha en större. Min har bara s/v skärm, men de flesta nya har färgskärm.


// Fredrik
 
Tack för svar.

Ja det är väl kanske olagligt att köra offroad - bor själv långt ut i skogen så vem bryr sej?

Hmm okej, ska kolla upp vilken som verkar ha best kartor för mina ändamål, men det verkar vara garmin eller magellan som gäller..

Vart hittar jag bra information om gps'er har försökt att kolla en del hos återförsäljare samt garmins och magellans egna hemsidor, tycker inte jag får ut så mycket väsentlig information.. Nån som har en aning?

Viktigt är ju självklart att den också är helt vattentät..

Tack på förhand.. /Oliver
 
Ollibompa; sa:
Ja det är väl kanske olagligt att köra offroad - bor själv långt ut i skogen så vem bryr sej?
Terrängkörning med motorfordon är bara tillåtet i därför särskilt avsedda områden.
Hmm okej, ska kolla upp vilken som verkar ha best kartor för mina ändamål, men det verkar vara garmin eller magellan som gäller..
Om du hamnar på Garmin tycker jag det låter som 60/76-serierna eller 276C/278 vore lämpliga.

Valet består i om du vill ha dem mindre, smidigare och med bättre mottagning (60/76) eller med större skärm och talade körinstruktioner, vilket är betydligt bättre vid bilnavigering (276C/278).

Jag anar på dig att kajakfunktionen är viktigare än fordonsfunktionen och då lutar det i så fall mer åt 60/76-serien. Då finns det säkert också några bra Magellanalternativ medan jag är mer tveksam till om de kan matcha 276C/278.
 
Tack för visat miljöintresse.

Du behöver inte vara orolig, jag är knappast ute och förstår i miljön, tycker jag tar ett ganska bra ansvar på den fronten.
Hmmm har skog bakom huset, behöver inte åka en meter på väg för att komma ut i terräng.
Skrattar föresten åt att nån har så mycket tid att dom gärna kollar upp vart jag bor, Matti du är välkommen att komma och provköra min fyrhjuling i skogen vilken dag som helst.

Ja har nu kollat upp lite mer om skillnaderna mellan garmins 60/76, tror det blir en av dom, vilken är att rekomendera?

Tack..
 
Re: Tack för visat miljöintresse.

Ollibompa; sa:
Skrattar föresten åt att nån har så mycket tid att dom gärna kollar upp vart jag bor, Matti du är välkommen att komma och provköra min fyrhjuling i skogen vilken dag som helst.

Det är lugnt, tog bara nån minut att kolla, kul tidsfördriv tyckte jag...:p

Vad gäller inbjudan till fyrhjulingsåkning passar jag....åker egen på egen mark i Härjedalen. Fast i nuläget är det snöskotern som gäller ;-)

Vad gäller GPS har jag en Garmin eTrex Legend C med Friluftskartan Pro. Funkar bra för mina behov. Liten och smidig att ha hängandes runt halsen. För fast montage på styret är det väl bättre med apparater med något större skärm.

mvh / Matti
 
Lite Kul inlägg. Jag skulle be admin att ta bort den här tråden. Där jag bor har vi en JÄVLA massa problem med fyrhjulingar. De har samma argument som du, men faktum är att i dag kan man inte använda stigarna för de är så uppkörda. Stigarna hinner inte hämta sig efter vintern inann natur älskande naturvänner på fyrhjulingar är ute och sabbar.
För att hitta stigarn behöver du ingen gps. Ska du paddla skaffa en som flyter.

Hoppas du fattar att du inte ska åka på din leksak ute naturen.
 
Stål Jocke; sa:
Lite Kul inlägg. Jag skulle be admin att ta bort den här tråden. Där jag bor har vi en JÄVLA massa problem med fyrhjulingar. De har samma argument som du, men faktum är att i dag kan man inte använda stigarna för de är så uppkörda. Stigarna hinner inte hämta sig efter vintern inann natur älskande naturvänner på fyrhjulingar är ute och sabbar.
För att hitta stigarn behöver du ingen gps. Ska du paddla skaffa en som flyter.

Hoppas du fattar att du inte ska åka på din leksak ute naturen.
Väl talat! Kunde inte sagt det bättre själv ;)
 
Re: Re: Tack för visat miljöintresse.

lill-fredde; sa:
Stödjer dessa modeller bilnavigering?
Ja (med rätt kartmaterial) men de har små skärmar och inga talade körinstruktioner så de är betydligt sämre än enheterna som är gjorda för fordonsnavigering.

Å andra sidan är bra fordonsnavigatorer med få undantag helt oanvändbara i "spenaten" :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Saxby Behöver åsikter om Garmin 76S Navigering 10
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
6211 behöver hjälp Navigering 12
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
jbm Vad behöver jag? Navigering 11
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
thureb Tips och trix Locus map hösten 2022 Navigering 5
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
coolmarcus Bra GPS för globalt bruk? TIPS önskas! :) Navigering 6
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
Deltidseremiten GPS-tips önskas Navigering 21
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
Chimalli Vill ha gps-tips för inköp Navigering 9
jowi7991 Tips på GPS grunder Navigering 8
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
DK13 Tips på mångsidig gps Navigering 12
errbe Tips PDA + chipset III Navigering 0
nullebulle tips på navigator Navigering 7
AfTech54 Gps plotter tips Navigering 14
lizardking GPSmap 278 tips inför köp Navigering 3
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
niiska tips på gps tack!! Navigering 3
jonasolof Några tips om Royaltek BT GPS 2001 Navigering 0
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
3313 Tips om kartprogram. Navigering 1
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4
musse_65 Gps tips till semestern tack.. Navigering 4
lnorlander Tips på GPS till bilen? Navigering 0
travelcamel Tips för alla med US ver. av Meridian Basic Navigering 0
travelcamel Hett tips... Navigering 7
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
lod Kommproblem på bärbara -tips! Navigering 0
lac Tips om GPS Navigering 2
clindh Tips: vattensäkert rivtåligt skrivarpapper Navigering 4
KM Tips på bra programvaror till Garnin 12 XL Navigering 1
Tips om GPS Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...