Jag tycker det beror lite på vad ni tänkt klättra för leder och hur hårt ni klättrar. Det finns gott om leder i Lofoten där enkelrep inte bara duger, utan är att föredra. Kolla i föraren, alla leder som går rakt upp går naturligtvis att klättra med enkelrep.
Å andra sidan finns några klassiska leder där byten av spricksystem gör det svårsäkrat med enkelrep.
För många av lederna på Presten är dubbelrep definitivt att föredra, då de har en tendens att gå lite kors och tvärs och byta spricksystem lite nu och då. På den klassiska Västpelaren är dubbelrep mycket behändiga om ni inte är komfortabla med långa utklättringar i den graden. På leder som Korståget och Reisan t.ex. är det nog svårt att säkra både andre och förste på ett säkert sätt med enkelrep.
Naturligtvis är det praktiskt med två rep om man måste vända, men ärligt: hur ofta gör man det? Det finns några få leder där man måste fira av istället för att gå ner, men jag tror man tar sig ner med hjäp av 70-metersrep och uppfinningsrikedom på de flesta av dessa.
Så svaret beror på hur länge ni tänkt vara där och vilka leder ni vill klättra.
Själv föredrar jag klättra på enkelrep om överhuvudtaget möjligt, men jag skulle inte åka till Lofoten längre en 1 vecka utan att ta med dubbelrep