Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor

Hej, det är så jag har skaffat ett 20 pers militär tält ( vet det inte heter 20 Persson militär tält )

jag har aldrig monterat upp ett sånt här tält så jag har lite frågor, jag har tagit bilder på några saker som jag v
undrar vad det är till och hur man använder det

som den a kedjan vad använder man den till det fins 2 typer en en som jag har 3 av och en som det är en av
http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0010&bgcolor=black

den som är 3 av är den på bilden och den som det fins 1 av har mitten kroken mer åt ena ändan av kedjan, vad har man dom a till?
______

http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0011&bgcolor=black

sen är det denna kedjan som det är massa ringar på tror det är 4 ringar och kedjan sitter i hop så det blir en cirkel, vad är denna till?
_____

och WTF är detta?

http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0012&bgcolor=black

________

sen är det denna som ska sitta högst upp på tältet, jag tog ut tältet ur lådan och provade sätta ditt den i hålet men repet som sitter runt hålet är ju slappt hur spänner man åt den så tält duken sitter stramt runt denna takt grej? och vad är alla dom runda hålen till?

http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0014&bgcolor=black


en bild på hur min kamin ser ut http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0013&bgcolor=black

behöver ni flera bilder säg till, tältet är begagnat


// Ursäkta min Stavning jag är Dyslectiker //
 
Hej!

Kan säkert finnas någon här på Utsidan som kan detta mer än mig (nyare erfarenhet) :) Hur ska tältet användas? Vet du hur man slår upp ett sånt här tält?

Hej, det är så jag har skaffat ett 20 pers militär tält ( vet det inte heter 20 Persson militär tält )
I lumpen kallade det vi bara för 20-manna tält, till skillnad mot 12-manna tältet!

som den a kedjan vad använder man den till det fins 2 typer en en som jag har 3 av och en som det är en av

Om jag inte minns helt fel så är kedjorna en klädtork som hängs fast i skorstenen så att kedjorna bildar en fyrkant runt skorstenen, på denna kan du sen torka kläder!

och WTF är detta?

Kommer inte ihåg, men jag tror att det är den tingen som man spänner tältduken runt tallriken (se nedan) med.

sen är det denna som ska sitta högst upp på tältet, jag tog ut tältet ur lådan och provade sätta ditt den i hålet men repet som sitter runt hålet är ju slappt hur spänner man åt den så tält duken sitter stramt runt denna takt grej? och vad är alla dom runda hålen till?
Tallriken, som den kallas, som monteras i tältdukens hål för skorstenen är en liten effektiv pryl som gör dels att tältduken sitter fast i skorstenen (så att hela duken bärs upp av skorstenen) och dels ett skydd för värmen som finns i skorstenen, så att inte duken hettas upp och riskerar att börja brinna!


en bild på hur min kamin ser ut
Detta ser ut som kaminen till 12-manna tältet, men jag kan minnas fel, eller så har kaminen blivit uppgraderad!

Lycka till :)

/Andreas
 
nej jag har aldrig setit upp sånt här tält , jag har bara sovit i det typ när jag var 12år i acouterna och nu är jag 28år gammal

det med den kjädjan med fjäder är det så här du tänker den ska monteras då? men med duken mella kjädjan och talriken då

http://gallery.me.com/golaby#100191/IMG_0001&bgcolor=black

den ska vara till festivaler, denna kamin du tror är til 12 pers tält kommer den funka till min 20 pers tält?
 
Lite svar

Beteckningen tält 20 anger antalet kvadratmeter tältyta.
Tält 20 = 20 kvadratmeter, tält 12 = 12 kvadratmeter, tält 8 (patrulltält) = 8 kvadratmeter.

Bild 2 är som redan sagts torkställ som med hjälp av några ihop länkade stag bildar en fyrkant runt kaminen som kan användas för torkning och även utgör ett skydd ifall man faller mot kaminen.

Bild 3 Denna används för att spänna tältduken runt tälttallriken

Bild 4 Tälttalrik

Bild 4 kamin finns i ett antal olika utföranden. Den på bilden tillhör några av de yngre generationerna. Det viktigaste är att skorstenen, som är den del som bär upp tältet, passar i tälttallriken. Det finns en ring som sitter runt toppen av skorstenen med vars hjälp du justerar höjden på tälttallriken.
 
kedjan som det finns tre av är till för att säkra torkställningen så att den inte gungar. Fäst den i ett hörn på torkställningen, trä den nåt varv runt skorstenen o sen till ett annat hörn av ställning. Du fick väl med fyra träpinnar, drygt en meter långa, med ringar i ändarna?

kom ihåg att det är inte varmt i tältet förrän kaminen är helt röd.

/Rasmus
 
nej jag har aldrig setit upp sånt här tält , jag har bara sovit i det typ när jag var 12år i acouterna och nu är jag 28år gammal

det med den kjädjan med fjäder är det så här du tänker den ska monteras då? men med duken mella kjädjan och talriken då

http://gallery.me.com/golaby#100191/IMG_0001&bgcolor=black

den ska vara till festivaler, denna kamin du tror är til 12 pers tält kommer den funka till min 20 pers tält?

Enligt vad bilden visar så ser det rätt ut, fjädersaken spänner fast tältduken runt tallriken!

En mindre kamin i ett större tält fungerar så länge det inte är mitt i kallaste vintern! Sommartid och då på en festival där det säkert råder eldningsförbud så gör det inte så mycket om kaminen egentligen är till ett mindre tält!

Om du aldrig har slagit upp ett sånt här tält innan så börja redan nu och öva dig på det. Man bör vara minst två personer, gärna flera, men det går att sätta upp det ensam, även om du då får tänka efter ordentligt och leka MacGyver för att få upp det. Och ju mer du övar på att slå upp tältet desto fortare kommer du/ni att få upp det när ni sent på kvällen kommer fram till festivalen och tältet snabbt måste sättas upp :)

/Andreas
 
Tält 20 för max 16 personer

Tältmåttet är rymdkubikmeter för att kvartermästaren skall kunna slå i ved och halmtabellen på slutet av förläggningscirkusen....bl a.
1 bilden visar 1 av kedjorna till torkställningen. 4 pinnar med leder mellan sig och karbin/ögla i ändan.
Bild 2 visar mätkedjan som används för att mäta ut var tältspiken skall sitta, ringen i mitten och 2a ringen i spik 1 och yttervinkeln i spik 2 osv varvet runt. Sen hänger du upp den som hållare, kedja 4, till torkställningen.
Du har topptallrik och klämkedja som skall hålla kvar duken vid topptallriken.
Spisen du har är den modernare varianten, den är bäst och bränslesnålast. Eldar med omvänd förbränning. Går bra att värma mat på locket. Vad du inte visat är om du har gnistsläckare till skorstenen. För att tältning med eldning skall vara någorlunda säkert bör man ha en dylik. Ruska kort och lång som skall vara täta samt fylld vattenhik vid ruskorna.
Ger du sjutton i att elda gran och tall brukar det gå lätt.
Du reser inte tältet lätt utan att ni minst är två. Fäst duken vid markspiken, fäst duken vid topptalltiken, sätt ihop kaminen och skorstenen, trä in skorstenen genom tälttallriken, fäst tältpinnarna, de två längta på ömse sidor om dörrhålet. Fäst torkställningen, gör eldstadsbegränsning, öppna dörr och takventil helt, elda, när det slutat ryka och kaminen brinner väl, stäng takventilen och torka upp marken där tältet står innan ni flyttar in, det kan ta en 1/2-1 timme beronde på hur fuktig marken är.
Är det snö på marken gräv bort den innan du slår tält.

Go tur!
 
Jag bifogar ett utdrag ut Sold Mtrl G angående detta tält och kamin.
hoppas att det hjälper
 

Bilagor

  • 20tält1temp.jpg
    20tält1temp.jpg
    34.1 KB · Visningar: 9,432
  • 20tält2temp.jpg
    20tält2temp.jpg
    85.4 KB · Visningar: 9,035
  • 20tält3temp.jpg
    20tält3temp.jpg
    64.3 KB · Visningar: 7,737
  • 20tält_kamin1temp.jpg
    20tält_kamin1temp.jpg
    59.2 KB · Visningar: 11,332
  • 20tält_kamin2temp.jpg
    20tält_kamin2temp.jpg
    21.5 KB · Visningar: 6,781
en fråga till talriken på bilden här http://gallery.me.com/golaby#100191/IMAG0014&bgcolor=black ska dom öglorna vara inåt eller är det inte dom man koplar torktällningen till? för ska dom vara inåt då blir ju talriken en stor skål som det samlas vaten i om det regnar ju eller siter dom ringarna år fel hål så dom ska vara på andra sidan? eller är det dom ringarna som är till kamuflas ?

sen som tjädjorna till torkstället som håller upp pinarna varför har den 3 krokar varje tjädja är det för att skystera höjden eller är det till nåt annat den kroken som blir över

jag har 4 pinnar som siter i hop som är tork stället och 15 andra pinnar som är lite mera en meter styck är det dom som ska sätas upp på tält duken på sidorna? ska det vara 15 pinnar eller fatas det?

kamin rören ska dom sita tajt åt när man seter i hop dom eller siter dom lite lösa, jag monterade i hop rören hemma och märkte dom sat lite vinglit när man monterade i hop dom

skule vara kul om nån har en shek lista så man kan kola så man fick med alla sakerna :)
 
Senast ändrad:
kedja

Kedjorna till torkställningen har tre krokar för att fästa en i tallriken en i ställningen och en i skorstensröret som som framgår av bilden från sold g. Kaminrören är lite svajiga .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.