Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada

Hejsan utsidan.

Förra året köpte vi ett begagnat Outwell Nevada 5p tält, förmodligen från 2016 eller 2017. Nu verkar det som tältet har riktigt usel motståndskraft mot vatten. När det regnar blir det mycket blött på insidan av duken och det rinner ner på sidorna och samlas till små rännilar och bildar vattenpölar på golvet. Jag bedömer att vi har spänt tältet tillräckligt och regnmängderna är inget omrimligt, kanske 10-20 mm under ett par timmar. Ett par frågor,

1. Vad kan man möjligtvis ha gjort med tältet för att det ska bli så dåligt? Tvättat det i klor? Eller blir det så om man låter det stå uppsatt i solen en sommar?

2. Vad kan man göra åt det? Är det impregnering som gäller och vilken produkt är i sådana fall att rekommendera?

3. Vad är en rimlig underhållsplan för denna typen av familjetält? Behöver de impregneras varje år?

Tack på förhand
 
Det beror ju lite på vad det är för väv från början. Polyester eller nylon? Vad och hur är den belagd? Är det nylon med silikon på kan ju silikonet mattats ut. För silikon finns silikonlösning att köpa (googla Fabsil) som man målar på väven. Går även att göra egen genom att blanda 100% silikon med lacknafta och sedan pensla på, finns många youtube videos om det. Luktar en del men blir luktfritt när lacknaftan dunstat.

Det är inte alls säkert att det är behandlat dåligt. Det kan vara konsekvensen av att hela tiden göra saker lättare och samtidigt pressa priset.

Hoppas det är till någon nytta
 
Det jag skrev är nog inte till någon nytta. Ditt tälts ytterväv tycks vara PU-belagd polyester och jag vet inte hur man kan få den ok igen. Kanske går att pensla på silikon ändå men jag har inte en aning.
 
Är du säker på att det inte är kondens? Vid regn så bildas vanligen ordentligt med kondens inne i tältet när den varma inneluften möter den kalla ytterduken (nedkyld av regn). Kondens kan bara åtgärdas med bra ventilation samt att duken är spänd så att vatten rinner ner längs sidorna och inte droppar ner på innertält eller golv (brukar även förbättra ventilationen). För att testa kan du duscha tältet med vatten samtidigt som det är helt öppna dörrar och gärna lite vind. Blir det fortfarande fukt på insidan är det duken och inte ventilationen som är problemet.

Lite svårt att se på bilderna men det ser ut som att yttertält och golv sitter ihop, det gör att kondens oundvikligen rinner ner och ut på golvet (om det verkligen är det som är problemet).

En wettextrasa är kanon att torka av kondens med och ligger alltid nerpackad i mina tältpåsar.
 
Har tagit lite bilder och info. Jag uppfattar inte detta som kondens utan vattnet tränger igenom tyget.

Jag uppfattar inte detta som ett budgettält, nypris ligger på 7-9000 kr.


IMG_20210707_191002.jpg
IMG_20210707_191011.jpg
IMG_20210707_132542.jpg
IMG_20210707_132550.jpg
 

Bilagor

  • 1625677487151.png
    1625677487151.png
    63.1 KB · Visningar: 113
Oj det såg inte kul ut, det kan vara kondens men det kan lika gärna vara duken också. Det har även gått igenom innertält? Det ska nästan inte kunna ske om dukarna inte ligger an mot varandra eller om det bildas "dropp-punkter" där vatten kan droppa ner från yttertältet istället för att följa dess form ner till marken. Det kan ske om man inte fått tältet spänt ordentligt och det kan bildas pölar. Väven tenderar även att töja sig vid fukt och har man inte spänt åt under regnet kan det börja slacka även om man var noga vid uppsättning.

Läste några recensioner av tältet och hittar ingen som upplevt liknande problem trots hårda regn/vindar. Kanske har tidigare ägare tvättat tältet i maskin, låtit det stå i solen orimligt länge eller liknande och lyckats sabba beläggningen helt. Det brukar dock synas när PU-beläggning släpper då den brukar flagna av som en solbränna efter Gran Canaria.

Bara för att få en uppfattning om problemet skulle jag nog testa av en del innan jag ger mig på att impregnera. 6000mm vattenpelare innebär en markering av hur pass mycket tryck den klarar innan det börjar sippra igenom. Du kan testa detta genom att forma tältduken som en skål/sil över en hink och se hur fort/mycket vatten som går igenom väven. Även en bra duk kommer släppa igenom lite men det får inte forsa igenom.

Om det inte läcker nämnvärt så kan det vara sömmarna. Så prova samma sak där. Tänk även om att om PU-beläggningen släppt pga uv-strålning så kommer det vara stora variationer beroende på hur utsatt väven är för solen just där.

När det gäller underhåll så behövs det normalt sett inte på nylon/polyester-tält mer än att vädra, torka av. Ett tält där beläggningen släppt brukar oftast anses vara uttjänt om det inte är lokalt som bara i golvet eller liknande. PU beläggningen släpper ofta i flagor så om den ska åtgärdas måste gammal lös beläggning borstas bort och risken är stor för ett dåligt/övermäktigt jobb om det är ett helt tält. PU-beläggningen bör hålla ca 10år men varierar kraftigt med slitage, uv-strålning och kvalité, silkonbelagd väv håller betydligt längre.

Såhär ser det ut när PU-beläggningen släpper
1625680100547.png
 
Jag har ett outwell Montana (lite större) och det visar ingen tendens till att börja läcka trots att det är väldigt flitigt använt. Så pass att UV-ljuset gjort duken spröd, men det står fortfarande tätt.

Med tanke på hur flammigt duken är på dina bilder så är det något som inte står rätt till. Det finns impregnering för polyesterduk, jag skulle börjat ingen änden.
De här tälten är stora, inget man knökar in i en tvättmaskin utan impregnering för göras på tältet när det är uppmuntrat. Köp en spruta för fasadtvätt, ladda med impregnering och leta reda på en stadig stege så att du kommer åt överallt.
 
Det låter som om tältet kan ha stått uppsatt en längre tid i solen, har du möjlighet att fråga säljaren?
 
”””
Har tagit lite bilder och info. Jag uppfattar inte detta som kondens utan vattnet tränger igenom tyget.

Jag uppfattar inte detta som ett budgettält, nypris ligger på 7-9000 kr. ”””

Beträffande prissättning så tycker jag mig märka att priserna på enkla tält kan dra iväg rejält för att det ska ge en känsla av att vara en kvalitetsprodukt. Det här är vad jag förstår ett ordinärt campingtält med en vikt på 23 kilo med enkla lösningar som glasfiberstänger och andra materialval. Trots det borde tältet funka och antagligen är det något fel i materialet. Det kanske går att rädda till priset av att köpa impregneringsmedel och jobb men ändå ha en viss osäkerhetsfaktor. Jag skulle inte riskera att dra iväg på semester med ett sådant utan köpa ett nytt men till rätt pris. Campingtält finns i flera varianter och ett nytt innebär tre års konsumenträtt.
 
Vet att jag tjatar om silikon men jag funderar om det kanske är möjligt att måla på silikon på den sidan som inte är PU-belagd(förutsatt att endast en av sidorna är belagda). Troligen skulle det bli insidan och det är inte optimalt men det kan kanske fungera. Det som händer är att det lösta silikonet tränger in i väven och lösningsmedlet(tex lacknaftan) dunstar och endast silikonet är kvar i väven. Exponerad polyester på utsidan skulle då kunna bli blöt om inte silikonet perforerar väven tillräckligt men det borde ändå så emot en del vatten. Det är en tanke och jag har inte en susning om hur bra eller dåligt det kan tänkas fungera. Jag har haft bra resultat med denna metod på sliten nylon.
 
Vi har ett liknande tält som heter Fauna Gesunda 5, tror det är köpt Team sportia som liknar det på bilden men några väsentliga skillnader jag inte förstår. Vårt tält är ett yttertält tunneltyp med fönster, dörrar osv men inget golv. Sedan hänger man upp innertält "i halva yttertältet" och får ett sovutrymme för ~5 pers. Innertältet har såklart golv, väggar/tak och man hänger det i krokarna man ser på även din bild, eller t ex här

Den del av yttertältet blir ett "vardagsrum" där man man sitta och äta osv. Till vardagsrummet finns ett löst golv (en presening med lite uppvikta kanter längs sidorna) man kan lägga ut men det lämanr vi oftast hemma och har "stampat gräsgolv i vardagsrummet".

På din bild ser man också samma krokar som för upphänning av innertält, ett snabblås högst upp i mitten och sedan öglor ner längs kanterna.

Har ni innnertält också till ert? Blir det i så fall dubbnal golv?
Är det sovyta i hela ert eller är det vardagsrum också?

Tittade lite här på ert tält:
och måste fråga (kanske dum fråga) men har ni använt innertältet också?
Det verkar som ni får dubbelt golv med innertältet.

Jag ser inte något innertält på era bilder.
Dock ska ju inte innertältet öka vattentätheten med sitt eget men kondensen hamnar väl annorlunda med innertältet monterat. Den rinner väl då istället på insidan av yttertältet och inte inuti innertältet.

Kan detta vara orsaken? Ett saknat innertält?
Har ni sovit många i bara yttertältet och samlat all kondens inuti det "täta" yttertältet så kan det nog ha blivit lite fuktigt.
Eller är jag helt ute och cyklar?

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
LonelyWolf hjälp med begagnat tält :) Bo och sova 9
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.