Batteridriven fotvärmare. fungerar det?

http://www.rejmo.se/?sida=anvandartips

Blir det inte "för" varmt så man blir svettig? För det är ju ngt som gör en kall om något!

Tar den plats i skon?
Knöligt?
Fungerar batterier i xtrem kyla?


erfarenheter ngn??? (fler än tipsaren av siten?)

MVH malin som skall köra Polardistans i Särna v11.....
 
Rayban; sa:
http://www.rejmo.se/?sida=anvandartips

Blir det inte "för" varmt så man blir svettig? För det är ju ngt som gör en kall om något!

Tar den plats i skon?
Knöligt?
Fungerar batterier i xtrem kyla?


erfarenheter ngn??? (fler än tipsaren av siten?)

MVH malin som skall köra Polardistans i Särna v11.....

Jag har ett par hemmagjorda liknande sulor. De fungerar bra. Dock är det tyvärr så att jag inte lagt någon energi på att koppla in någon termostat och har därmed endast av och på, som denna modell också verkar vara. Vid varmt väder kan det då bli lite svettigt. Men vet man vädret i förväg, behöver man ju inte stoppa ned dem i skorna överhuvudtaget. Dock är det ganska skönt vid isklättring i -20! Det är inte besvärligare än att ha en sula i skon. Batteritid kan vara ett problem beroende på batteripack och effekt. Men batterier går ju att byta också.
 
Jag har nyss köpt ett par, men inte provat dem ännu. Det är ju så varmt, +6 här i Mora igår!

I bladet som följde med sulorna står att ett par batterier räcker i upp till 4 timmar, och att sulan värms upp till c:a 25 grader.
Batterierna sitter i en liten mjuk plastbehållare på vristen. Man drar fast det hela med kardborreband.
Själva sulorna är kanske två millimeter tjocka. Ena sidan har klister, så man kan fästa dem permanent på en innersula, om man vill. Annars låter man bara skyddspapperet vara kvar.
Konstruktionen verkar hyfsat robust. Inte kommer den att hålla för evigt, men ett par vintrar går det nog.
 
Boludo; sa:
Jag har nyss köpt ett par, men inte provat dem ännu. Det är ju så varmt, +6 här i Mora igår!


Ja jag vet... Det var varmt i luften! Var på Grönklitt & där var det 0-gradigt. +3 på vägen ned & +6 på byn...

Kanske jag skaffar ett par iaf!

Skriv gärna hur det går!

ps. jag skall ha gympadojjor.... & amerikanska? "Neos" utanpå... om jag får låna syrrans vill säga!
 
Finns flera disskussioner om detta tidigare på långfärdscykelforum

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34735

Annars kortfattat hotronic = mkt bra kostnad mellan 1370 till 1800 på cyclecomponents.se

Termic tror jag de heter finns i sportbutikerna och är där ännu dyrare, har sett de på nätet och var så billigare än hotronic.

Sen finns lågbudgetvarianter bla den svenka som nämts.

Hotronic är enligt mig ett självklart måste för vinteridrottaren framförallt cyklisten eller löparen som vill använda sommarskorna.


Mikael
 
Rayban; sa:
http://www.rejmo.se/?sida=anvandartips

Blir det inte "för" varmt så man blir svettig? För det är ju ngt som gör en kall om något!
------------------------------------------------
Justeras med 4 intervall på dyrare varianter
-----------------------------------------------------
Tar den plats i skon?
---------------------------------------
Nej
------------------------------
Knöligt?
------------------------
nej
---------------
Fungerar batterier i xtrem kyla?
------------------------
Ja fast kortare tid
-----------------
erfarenheter ngn??? (fler än tipsaren av siten?)
--------------------------
MVH malin som skall köra Polardistans i Särna v11.....


Miakel
 
batterier

Om batterierna sitter i en plastbehållare runt vristen så kommer de nog att fungera i kyla, såvida inte kroppstemperaturen sjunker alltför mycket.
 
Re: batterier

Om batterierna sitter i en plastbehållare runt vristen så kommer de nog att fungera i kyla, såvida inte kroppstemperaturen sjunker alltför mycket.

De flesta batterier fungerar sämre i kyla. Sitter de runt vristen så sitter de inte i kyla utan sitter i värmen innanför kläderna:)

Eller för att formulera om det: Är det extremt kallt får man se till att batterierna sitter varmt.
 
Re: batterier

jesper.g; sa:
Om batterierna sitter i en plastbehållare runt vristen så kommer de nog att fungera i kyla, såvida inte kroppstemperaturen sjunker alltför mycket.

Ha ha

*gott skratt*

Nej kroppstempraturen skall inte sjunka så lågt!....
 
Re: Re: batterier

Vad är extrem kyla?

Bateritiderna som Hotronic har som riktmärke gäller vid - 18 C , då funkar de i 18 timmar vid lägsta styrka om man köper den dyra varianten.

Så de funkar givetvis även i ännu kallare väder, fast effekten avtar med kylan.

Miakel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aros Nödsändare, fungerar bra? Vilken? Säkerhet och räddning 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.