Batteri till Pannlampa

Hej.

Jag behöver ett bra batteri till STREAMLIGHT headlamp( Försvarets) Det är 3 st AAA batteri som behövs i den.

Lämna gärna tips av egen erfarenhet om vart man kan köpa såna bra batterier som håller länge och funkar bra.
Gärna sådana som är uppladdningarna med ett laddsätt.

Tacksam försvar

Med vänlig hälsning,

Wahid

Kanske självklart men ju högra siffra på mAh (milliAmpereTimmar) desto högre kapacitet.

Jag antar att detta är en diodlampa men är det en traditionell glödlampa ska man komma ihåg att laddningsbara batterier dör väldigt tvärt (kurvna ser ut som ett uppånervänt U) medan t ex alkaliska "fadar ut" för glödlampor - kurvan ser mer ut som en rätvinklig triangel. Men är det som sagt en diodlampa så är detta problem mindre.

Men som Joel säger - vill du ha kraftfulla och köldtåliga batterier som dock tyvärr inte går att ladda så är lithium-batterier ofta ett bra val.

Har flera uppsättningar GP och någon uppsättning Phillips laddbara batterier men kan inte säga att någon är bättre eller sämre - laddar du så är tipset att låte dem ladda till fullt - bryt inte en påbörjad laddning om du kan. Däremot kan du börja ladda även före batteriet är fullt urladdat. Googlar du på minneseffekt finns mer fysikaliska detaljer om detta.

GP finns att köpa lite varstans: Kjell&co, Claes O och liknande men iband även på Ica och motsv.

Lycka till!

/Patrik, som inte tilldelats pannlampa, får nöja mej med den gamla fyrkantiga

Tackar

Hej

Tack för alla tipsen. Ska och ta kolla upp det och köpa under nästa vecka.

Med vänlig hälsning,

Wahid

Jag kör med batterier från Varta efter att de vunnit något test angående batterier till kamerablixtar. Sen om de är bättre eller sämre än andra har jag ingen personlig erfarenhet av. Tänkte mest tipsa om alternativet.

Mvh / Johannes

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips