Båtar till/från Sarek i september

Efter flera turer till Sarek under åren tänkte jag i år åka dit i slutet av september. Nu har det dock uppstått ett problem som jag inte räknat med. Båttrafiken Från Ritsem till Akkastugorna och Från Salto till Kebnats har slutat vid den tiden. STF vet inte om det finns några alternativ, så nu undrar jag om det finns någon därute som kan hjälpa mig? Finns det någon man kan kontakta för en överfart, telefonnummer etc?

Så vitt jag vet så är det väl den samiska familjen Länta som i princip handhar båttrafiken i och kring Sarek. Kan dock inte deras telefonnummer m.m.
Testa fjällstationen i Kvickjokk, de brukar ha ganska bra koll.

/Tobias

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ang. båttransport...

så är det vad jag vet endast Lennart Läntha som kör båttransporten i och omkring Sarek,prova något av dom här nummren till familjen Läntha:0971-22022 eller 010-2612828.
Ha en trevlig tur

Suorvadammen

Hej!

Har en känsla av att du får förlita dig på Suorvadammen!

Hittade ett tips i tidningen Fjället. Där gick man över Suorvadammen och sedan rakt upp i sluttningen mot Slehkojavrre och sedan vidare in mot Kassalako.

Det kankse vore nåt för dig....

Med vänlig hälsning
Bert

PS Länthas kör nog bara i Aktsetrakten
[Ändrat av nidob49 2001-06-21 kl 23:11]

Lokala samer hjälper gärna!

Vi åkte i fjol från Akka till Ritsem med en 30-årig samepojk som bodde med sin farsa i närheten av STF stugan (i Änonjälme, om det var så det hette). Han var mycket vänlig och hjälpsam och tog samma pris som STF båten.
Det går säkert att ringa till STF stationen i Ritsem och få tag i deras nummer, de verkade känna till varandra bra.
Risken är väl att ni får vänta ett tag i Ritsem, men det går säkert att ordna om de är hemma.

/Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips