Båt vid Teusajaure

Hej på Er

En fråga har dykt upp inför min fjällvandring vecka 35-36. Det gäller överfarten på sjön vid Teusajaure fjällstuga (jag kommer inte ihåg vad sjön heter). Jag vet att det finns båtar att ro över med, men finns det någon som tar passagerare över sjön? På sajten (http://www.anasys.se/vandring/kebne92/kebne92.shtml)står det att en Same transporterar fjällvandrare över sjön mot betalning. Detta utspelade sig 1992 så det var ju några år sedan.
Hoppas på svar.

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
stugvärden kör

Stugvärden i teusajaure har en båt med motor. Han kör över folk mot en billig penning

Hejsan!

Om man kommer söder ifrån så måste man hissa upp en vit plastdunk i en pinne för att stugvärden ska veta att det är någon som vill över. Jag har ingen aning om hur lång tid det innan han upptäcker den... När jag gick den sträckan så rodde vi över, vi hade tur att det låg två båtar på den sidan vi startade båtfärden ifrån. I annat fall måste man ro sträckan tre gånger, det låter väl i jobbigaste laget...

Lycka till!

/Fredrik

10 minuter

Förra året provade jag detta och DEN gången tog det tio minuter från hissad dunk till motorljud. Pris 50 kronor.

Rastskyddet på sydsidan är numera upprustat men jag vet inte om det ligger inom synhåll från stranden, annars kan man ju sitta där och vänta om stugvärden har annat för sig just då.

Tack för hjälpen

Tack ska Ni ha för all hjälp! Att båttiderna fanns på STF:s hemsida var en nyhet för mig, det kan vara bra att veta inför framtida vandringar.
Det verkar som det kan vara värt femtio kronor för överkörningen om det bara ligger en båt på den sidan sjön jag kommer till. Det beror lite på vädret också om jag ska ro själv eller bli körd över sjön.
Suveränt med ett sånt här forum!!

Mvh Henrik Davidsson, Mariestad

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips