Båt i Vistasdalen?

Hej,

Vi ska vandra från Abisko till Nikkaluokta om ett par veckor och enligt den planerade rutten kommer vi att avsluta med att gå genom Vistasdalen. Av kartan framgår att det finns en båtled där, men hur fungerar den? Hur långt upp kan man åka båt? Finns det fasta turer eller måste man boka och hur gör man isåfall det om man kommer norrifrån? Och är det överhuvud taget en bra ide att åka båt?

Hälsningar
Tove

Hej, var det for 2 år siden. Fra stien var der skiltning til bådfartens nordligste punkt. Derfra skulle man ringe (med mobilen forstås) efter en båd. Såvidt jeg husker var der kun få timers vandring derfra til Nikka, men ruten var ret ensformig.

God tur

Jan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Beställ här

Hej!

Som Jan säger ovan, är rutten rätt trist på slutet. Båt är ett bra alternativ.

Hur långt upp i Vistasdalen man kan bli hämtad beror på vattenläget i älven. Nångång har jag för mig att vi kom 12 km på väg med båt, en annan blev det bara kring 7-8 km. Skjuts måste alltid beställas. Det går alltså inga reguljära turer.

Ring Nikkaluokta reception. Där hjälper de dig.
Tele: 0980-55015

Mvh Bert

Båt 12 km!

Hej

Jag kom förrgår hem från Kebnekaise-fjällen. Jag tog båten som kör 12 km in i Vistas-dalen. Båtplatsen ligger parallellt (nästan) i renvaktarstugan (som ligger vid uppför bergen) där det vid krökan vid vattnet. Skepparn pekade på kartan när jag bar honom visa exakt läge som båtplatsen låg på. Ring till Nikkaloukta turistanläggning, de sköter sådant. Skepparn i övrigt är mycket trevlig!

Det kostar 180 kr per person om man är mer än 3 personer, annars 540 kr. Det var så jag uppfattade priset. Det tar en halvtimme att åka från Nikka till båtplatsen.

God tur!
Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips