Basecamp (Garmin)

Har precis köpte en Garmin Gps och har installerat basecamp på datorn, men datorn säger att "ingen karta är installerad"

Fungerar inte de inbyggda kartorna som medföljer (baskartan och topo kartan) för basecamp?

Har lagt in de norska kartorna, men dessa kanske inte godtas, utan det är väg/friluftskartan som gäller, som Garmin säljer
 
Kan ge svaret själv (tips från sonen)

Avinstallera och installera igen - nu fungerar det som det skall
 
Jag har samma problem men för mig hjälper det inte att ominstallera programmet.

Någon som har någon annan ide om vad som är fel?
 
Om du installerar google earth kan du nog välja den istället.

/Patrik, so kör med fenix mycket grovt yxade karta i Basecamp men snart blir det nog google earth också
 
Jag har samma problem men för mig hjälper det inte att ominstallera programmet. Någon som har någon annan ide om vad som är fel?
Ansluter du din GPS så ska Basecamp kunna visa de kartor som är installerade på den.

Har du problem att visa kartor som är installerade på datorn så kan det ha blivit fel vid installationen av kartan på datorn. Kolla om JaVaWa GMTK kan hjälpa dig att flytta dem rätt.
 
BaseCamp och kartor

Hej!

Jag har använt BaseCamp till och från, egentligen så är jag inte så förtjust i gränssnittet, men det är ju det enda som står till buds typ...
Jag har alltid installerat kartan (när jag köpt ny) på datorn via "Map Install", jag kör Mac (om det nu skulle ha någon betydelse), i installationsprocessen så låser man ju upp kartan och knyter den till en GPS (vilket man kan ha åsikter om), sen när den är installerad så dyker den upp under fliken "kartor" och där får man ju välja aktuellt område.

Grundkartan man får med är ju inte vatten värd om du frågar mig...det är ju en gråbrun botten med en massa streck på som ska föreställa vägar, och synnerligen grovyxade dessutom.

Ska försöka bifoga en fil.

Lycka till!

Andreas

Edit: Detta handlar om att kunna använda BaseCamp utan att ha GPS'n inkopplad...
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-10-25 kl. 18.58.20.jpg
    Skärmavbild 2014-10-25 kl. 18.58.20.jpg
    36.1 KB · Visningar: 3,539
Jag har alltså köpt en GPS begagnad där det sitter ett minneskort i med kartan installerad på. Kartan fungerar klockrent i GPS:en men jag vill ju kunna sitta vid datorn och markera WP's och rutter.

Det känns ju konstigt att Basecamp inte ens startar upp så att man får nån möjlighet att få in kartorna i det programmet.

Hur gör man för att "importera" kartorna till datorn?
 
Jag har alltså köpt en GPS begagnad där det sitter ett minneskort i med kartan installerad på. Kartan fungerar klockrent i GPS:en men jag vill ju kunna sitta vid datorn och markera WP's och rutter.

Det känns ju konstigt att Basecamp inte ens startar upp så att man får nån möjlighet att få in kartorna i det programmet.

Hur gör man för att "importera" kartorna till datorn?

Du måste installera CD-skivorna med GPS-kartorna i datorn.
/Niklas
 
Det känns ju konstigt att Basecamp inte ens startar upp så att man får nån möjlighet att få in kartorna i det programmet.
Jag har för mig att man alltid ska kunna starta Basecamp oavsett om man har några kartor installerade... Det är troligen fel på installationen på din dator. Testa att ta bort, rensa alla spår från installationen (om du kan) och gör om.
 
Behövde också ominstallera BaseCamp för att få det att fungera. Trist installationsförfarande.
Det stämmer att det finns en "Global karta" i BaseCamp, men den översikten är ganska så trist.


Vidare så behöver man ansluta sin GPS för att i BaseCamp kunna visa de kartor som finns på den enheten.
Funkar tyvärr inte att kopiera över fil-trion D0123450A.gma, D0123450A.img och D0123450A.unl (CN Europe NT 2014.40) på ett USB-minne i en Garmin-katalog.
 
Vidare så behöver man ansluta sin GPS för att i BaseCamp kunna visa de kartor som finns på den enheten.
Funkar tyvärr inte att kopiera över fil-trion D0123450A.gma, D0123450A.img och D0123450A.unl (CN Europe NT 2014.40) på ett USB-minne i en Garmin-katalog.

Installera ImDisk Virtual Disk Driver for Windows http://www.ltr-data.se/opencode.html/#ImDisk

Gör en disk removeable media, skapa en mapp Garmin och lägg filerna där så funkar det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
navet Garmin Basecamp Navigering 4
L.A. Basecamp for dummies.... Navigering 1
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Jorden runt BaseCamp hittar ej Google earth Navigering 4
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
Stallo BaseCamp & kommnunikationsproblem m Montana Navigering 3
joanc Basecamp och geotagga foton Navigering 2
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
joanc Basecamp - återställning Navigering 1
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
Jorden runt Fotografier i BaseCamp Navigering 5
vildguide Basecamp problem Navigering 1
Brune BaseCamp och färdspår Navigering 2
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.