Barnvagn i terrängen

Hej!

Letar barnvagn som funkar ute i skog och mark.
Bor på skånska östkusten och naturen utanför husknuten består av sanddyner, tallskog med mindre stigar och lite grusvägar här och där.
Har nu en Teutonia Spirit S3 (trehjulig vagn) som funkar OK att gå promenad med. Är dock inte helt nöjd med själva sittdelen. Dottern är 8 månader så behöver vagn ett tag till. Maken har tänkt bära henne i rejäl "ryggsäckssele" (tar gärna emot tips på det också!) men jag orkar inte bära henne längre sträckor så vill ha en vagn.

Tittat på Cougar men tycker att hon ännu är för liten för den.

Någon som har tips om hur vi kan köra och bära henne?
 
Vår dotter har precis fyllt ett och vi har i dagarna bytt vår Teutonia spirit S3:a mot en Urban Jungle. Den rullar betydligt lättare, går bättre på stigar (och i snö enligt bekanta) och kan köras med en hand utan problem. Det är ju inte en joggingvagn men det går nog att jogga med den på asfalt också.

Sen har vi en Vaude Jolly Comfort bärstol. Den är bättre i riktig terräng än någon av vagnarna och dottern gillar att sitta i den.
 
Dottern bars i hemsydd stol inne i ramryggsäck tills hon var nära 4, det gick utmärkt och far blev stärkt i banden till henne.
 
Kolla på BabyJogger Performance Series.

Sen kan jag ju (som den sjalbärare jag är) inte låta bli att tipsa om ergonomisk bärsele. Jag har testat Ergo, Manduca och Boba. Favvon hittills är Boba. Finns många ställen som säljer till exempel www.kokobello.se (kolla under "Bärselar"). Jag kan bära 16 kilo treåring i våran Boba, utan problem. Men det blir lille O jag bär mest, han väger runt 11 och är sju månader.
 
Quinny Freestyle har funkat

Vår Quinny Freestyle har kört en hel del på skogsstigar. Bokstavligen över stock och sten. Ramen och hjulen är fortfarande helt intakta efter 4 års intensiv användning. Bromsen gick dock till slut sönder, men jag tror att det mest är en skada från stadsbruk. För sådana här ändamål tycker jag att stora breda hjul kommer till sin rätt.
 
Hej!

Tittat på Cougar men tycker att hon ännu är för liten för den.

Någon som har tips om hur vi kan köra och bära henne?

Vi skaffade en Cougar i våras (maj) då vår lilla Siri var 8 månader, fungerar helt utmärkt om man har "årets" Baby- supporter. Hon har aldrig gnällt eller tyckte illa om att åka i den, däremot ratar hon den gamla Brio Kombin direkt man sätter henne i den..

Bara mina fem öre..

/m
 
Vi kör också Urban Jungle (vi har en enkel och en dubbel) och jag tycker den åtminstone är bättre än alla andra barnvagnar jag testat i terräng - som skogsstigar och stränder. En del av hemligheten är att tyngdpunkten ligger ganska långt bak, vilket gör att framhjulet kan få jobba "i fred" utan att gräva ner sig eller inte kunna vrida sig. Möjligheten att låsa fast framhjulet är fin när man kör i terräng.

Tålig är den också. Vår tvillingvagn bumpade vi upp och ner för två trappor med barnen i under våra tvillingars första år, och den håller fortfarande.

Fördelen mot en Chariot är ju att den är smidigare att ha som enda vagn. Nackdelen är priset och avsaknaden av utbyggnadsmöjligheter.

Jag har inte heller testat nån Chariot-vagn, så jag vet inte hur den är i terräng.
 
Vagn i terräng

Hej, enl. mig så finns det bara en vagn för terräng och det är Baby Jogger (löpvarianten), vi har den äldre men den är helt suverän. Vi har nästan uteslutande skog med små stigar bakom knuten och det är denna vagn vi använt mest. Suveränt lätt att lyfta och köra över stenar, rötter osv. Urban Jungle är en vagn för sta'n som är ganska tung.

http://www.babyjogger.com/perf_jogger_lp.aspx

/Dennis
 
Urban Jungle är en vagn för sta'n som är ganska tung

Njae... en Urban Jungle väger vad jag kan se ungefär lika mycket som en Baby Jogger Performance - runt 11 kg. Årets modell av Performance är nåt kilo lättare. Så "ganska tung" är nog en överdrift om jag inte läser fel. "Traditionella" barnvagnar väger ju fem kilo till.

Men Baby Jogger är säkert väldigt trevlig om man behöver en vagns särskilt för att springa eller gå i skogen med. De stora hjulen gör den säkert lättkörd.
 
Den barnvagn jag kört mest i skog och mark med är en alldeles vanlig brio race. Rätt liten men styv och fin i karossen och breda bra punkteringsfria däck. Men det är klart att det imponerar ju inte på caféet efteråt. Inte i sverige i alla fall. I vancouver däremot var det folk var och varannan dag som ville veta var man fick tag på en sån där bra vagn. "Thats a regular SUV you got there,eh" som en kille utbrast efter att ha sett hur det gicköver stock,sten och lera.

Där inte den går fram är det ändå dags att plocka fram bärmesen... I mitt fall en Vaude som jag inte använt så mycket som jag trodde... Men barnen älskar den!

Edit: Läste att det är mycket sanddyner du skall gå på och då är det urtrist med barnvagn eftersom kraftresultanten i handtaget garanterat gräver ner minst ett hjulpar. Du kanske skall kika på en Nordic Cab som ju går att montera skacklar på och dra bakom sig istället. Då drar man ju uppåt istället för att trycka nedåt.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
röd vandra med barnvagn Barn och friluftsliv 4
Hedin Cykeldator till Barnvagn?? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.