Barnfamilj på bruksleden, tips önskas

Jag vill ta ut familjen 2 vuxna, ettåring i bärstol, nioåring och elvaåring på en lagom dagsvandring på Bruksleden den 10 september. Vi bor i Västerås, och detta blir vår första vandringen.

Tanken är inte att gå så långt som möjligt, utan det ska vara njutbart och vackert.

Har ni något tips på sträcka att börja med?
Undrar Janne vänligt.

Jag har inte tillgång till någon karta och hittar ingen på nätet. Säkerligen sviker minnet en aning också. Till detta kommer att jag inte har en aning om hur långt barn i den åldern vill gå.

Jag kommer inte spontant på några svängar på bruksleden som är lämpliga dagsturer där man kommer tillbaka där man började. Jag tänkte dock tipsa om Toftsjön, tror jag den heter. En liten sjö som ligger på ungefär 6 kilometers vandring från bilväg med parkeringsmöjlighet. En liten bit bort fins också en liten grotta som kan vara kul att besöka. Egentligen en hålighet mellan klippblock men ändå sevärd med tanke på att det är i västmanland ;-) Fast det blir nog lite långt att gå fram och tillbaka på en dag för ungar i den åldern kanske. Dessutom trist om det blir samma väg tillbaka. Ett dåligt tips kanske. Om man vill ha med en övernattning (till en annan tur utan ettåringen kanske) Så är Toftsjön bättre. Trevligt vindskydd att sova i och möjligheter att dels fortsätta ut mot Skultuna hållet och dels att välja stigen som gör en rundslinga och sedan går tillbaka till tidigare nämnda parkering. Kanske detta kan vara en lagom dagstur också men jag tror det blir i längsta laget. Jag gick denna sträcka med min familj och det var en ordentlig dagsetapp trots att jag då gick i högstadiet men var å andra sidan helt grön på vandring.

Nja... det är kanske bättre att satsa på något kort så ungarna tycker det är roligt och inte jobbigt. Kanske har du i alla fall fått några uppslag till framtida projekt. Till saken hör att detvar många år sedan jag gick på bruksleden så status på vindskydden kan ju vara annorlunda samt att vissa leder kan ha dragits om lite....

/A

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips