Att vandra hela bruksleden

Är det ngn som har erfarenhet av att vandra hela bruksleden. Jag har sett de södra delarna, men skulle vilja ta alltihopa, eftersom jag eventuellt skall flytta utanför västmanland. Är det vär att göra det, eller är det bara ngt som man gör för att kunna skryta om? Är det en naturupplevelse? Är leden lika sunkig norr som jag har upplevt den söderöver?
//Nyman

Fint kring Norberg

Engelbrektsloppet går kring Norberg som Bruksleden passerar. Jag tycker området där är fint (+fika var 5:e km ;-)) men det ser onekligen trist ut i övrigt när jag tittar på kartan. Föreslår en tur upp till Landsberget strax söder om rv65- för det är väl Västmanlands högsta punkt, 217möh? Alltid något att skryta med när du flyttat norrut...

Friska hälsningar från Västerås

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Norra Bruksleden

Det är en herrans massa år sedan nu, men jag har vandrat de norra delarna av Bruksleden. Jag tyckte då att den var ganska trevlig, men något att skryta med...? Nja, det skulle jag nog inte påstå. Det var lite bergsknallar, en minde grotta, skog, småsjöar, lite myrmark. Ja, allt man kan förvänta sig av en låglandsled.
En annan trevlig led, inte så lång men ändå, är Silverleden med start och slut i Hällefors. Flera utkikspunkter och mycket skog. Underbar om våren med vit- och blåsippor i backarna. Den kan jag rekommendera. Fast sen är ju frågan vad man vill ha ut av turen?

Laila.

Ny information.

Engelbrektsloppet går kring Norberg som Bruksleden passerar. Jag tycker området där är fint (+fika var 5:e km ;-)) men det ser onekligen trist ut i övrigt när jag tittar på kartan. Föreslår en tur upp till Landsberget strax söder om rv65- för det är väl Västmanlands högsta punkt, 217möh? Alltid något att skryta med när du flyttat norrut...

Friska hälsningar från Västerås

Ledsen, men att påstå att Landsberget är Västmanlands högsta punkt är helt fel. Intet sagt om att det är fin utsikt däruppe, men det är långt från länets högsta punkt. Det finns säkert ett 50 tal platser som ligger högre än Landsberget, de flesta är belägna i Skinnskattebergs kommun. Timmeråsarna är länets högsta punkt, 331 m.ö.h. Ett annat tips är Orrberget som ligger på 275 meters höjd. Det kan nås från Bruksleden, då det ligger endast hundratalet meter från leden. Annars är alla etapper från 19-22 att rekommendera, här får bergslagsnaturen visa sitt rätta ansikte. Örtjärnen är särskilt att rekommendera, fantastiskt fint med en rätt karg och dramatisk natur.

Det är en herrans massa år sedan nu, men jag har vandrat de norra delarna av Bruksleden. Jag tyckte då att den var ganska trevlig, men något att skryta med...? Nja, det skulle jag nog inte påstå. Det var lite bergsknallar, en minde grotta, skog, småsjöar, lite myrmark. Ja, allt man kan förvänta sig av en låglandsled.
En annan trevlig led, inte så lång men ändå, är Silverleden med start och slut i Hällefors. Flera utkikspunkter och mycket skog. Underbar om våren med vit- och blåsippor i backarna. Den kan jag rekommendera. Fast sen är ju frågan vad man vill ha ut av turen?

Laila.

De norra delarna av bruksleden ligger över den s.k. Norrlandsgränsen, med klimat och geografi likt mer de nordliga delarna av vårat avlånga land. Här finns det gott om berg som ligger på 250 + nivå, med toppar på drygt 300 meter. Så lågland är inte rätt beteckning av de norra delarna iaf.. =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips