Vandringsleder i Västeråstrakten

Som nyinflyttad till Västerås skulle jag gärna få lite tips på vandringsleder i närområdet. Främst är jag intresserad av kortare leder lämpade för en helgtur (2 dagar + en natt). Gärna områden med lite mer ödemarkslänsla och vacker natur.

mvh Anders

Svaret är lätt: Bruksleden. Jag har inte gått själv på leden än, men fick etappbeskrivningar från turistbyrån, och leden verkar vara bra och omväxlande med tillräckligt många på- och avhoppningsplatser (kollektivtrafik mm). Kolla med turistbyrån alltså.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I Västerås närhet finns det väl tyvärr inte allt för många bra vandringsområden om mn söker "vildmark"
Ängsö och Sundängen kan vara bra alternativ för kortare turer.
Skattmansö söder om Vittinge i Uppland är ett fint område.

Annars erbjuder Bergslagen trevliga leder.
Exempelvis Landsberget, Malingsbo-Baggå.

I Sörmland som inte heller är allt för långt från stan finns mycket fina leder att följa exempelvis Marvikarna (Åkers Styckebruk), Näshultasjön (S om Hållsta).

åk till maligsbo kloten området det är en bit från västerås men det är det värt det finns vandringsleder med vindskydd så tältet kan du lämna hemma . bergslagsleden är ochså bra jag var ute i helgen och vandrade 2 dagar från järle kvarn genom reservatet upp till leden sen norrut till mårdshyttan där är det 2 km till bussen en tur på 30 km med vindskydd nästan i mitten många etaper kan nås med buss klart smidigt
på med kängorna hälsis

Bruksleden är helt okej om man vill göra kortare turer. Inte vildmark direkt men enkelt med transport. Leden börjar på två ställen i stan (Rocklunda och Skälby) och går ända upp till Malungsbo alt Avesta. Kartan består av 10 delar som kostar typ 10 kr/st.
Längs leden finns utmärkta brunnar och vinskydd samt övernattningsstugor på några ställen.
Om man vill ha mycket spännande att se på så rekomenderar jag Badelundaåsen där det finns en hel del fornlämningar att titta på. Där finns hur mycket stigar som helst kors och tvärs i skogen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips